Steden op de kaart van Al-Idrisi
Contacten met de moslimwereld
‘Kent’ (Gent), ‘Abrugs’ (Brugge), ‘Sant Mir’ (Saint-Omer)… Onder die verbasterde namen verschenen in de 12e eeuw verschillende Vlaamse steden op een landkaart. Muhammad Al-Idrisi verrichtte een huzarenstukje. In een tijd van beperkte informatie slaagde hij erin om de hem bekende wereld in kaart te brengen.
Al-Idrisi was een geleerde uit een voorname Maghrebijnse familie. In opdracht van de (christelijke) koning van Sicilië Roger II realiseerde hij rond 1154 het Kitāb Roedjar of ‘Boek van Roger’, een beschrijving en kaart van de hem bekende wereld. Sicilië was voor Al-Idrisi een ideale plek om bij te leren over gebieden waar hij nooit geweest was. Veel kennis kwam samen op dat eiland, dat een smeltkroes was van christenen, moslims en joden en waar talrijke handelaars en reizigers passeerden. Vermoedelijk liet Al-Idrisi zich door hen informeren over steden in de Lage Landen, die hij belangrijk genoeg vond om op zijn kaart te vermelden. Zijn beschrijving was niet altijd accuraat, omdat hij zich baseerde op vage of onnauwkeurige getuigenissen. Dat was niet uitzonderlijk: westerse geleerden gebruikten evengoed twijfelachtige bronnen als ze over verre landen schreven.
Wikimedia Commons
Een volledige, moderne versie van de wereldkaart van Al-Idrisi. Hij zag het Midden-Oosten als centrum van de wereld. De Lage Landen bevinden zich linksboven.
Contacten met de moslimwereld
Aan het begin van de middeleeuwen was West-Europa een weinig vruchtbaar gebied voor wetenschap en cultuur. Na de val van het West-Romeinse Rijk (in 476) was de regio in een crisis terechtgekomen. Veel kennis die in de oudheid was opgebouwd, raakte vergeten. Alleen de grote abdijen bewaarden nog een aantal Griekse en Latijnse werken in hun bibliotheken. Onder Karel de Grote (omstreeks 800) bloeide het intellectuele leven opnieuw op. Maar West-Europa bleef achterlopen op de islamwereld, die zich uitstrekte van Zuid-Europa tot diep in Centraal-Azië. Zeker in de regio Al-Andalus, het zuiden van het huidige Spanje, gingen wetenschappers en filosofen aan de slag met de kennis uit de oudheid. Islamitische en joodse geleerden zorgden er voor nieuwe ontwikkelingen in de geneeskunde en de filosofie.
Mede dankzij de islamitische wereld vonden cultuur en wetenschap vanaf de 12e eeuw een nieuwe adem in West-Europa. Christelijke geleerden lieten zich beïnvloeden door de geschriften uit Al-Andalus. Wiskundige termen zoals ‘algebra’ en ‘algoritme’ zijn uit het Arabisch afkomstig. Bovendien herontdekten de Europeanen via de wetenschappers uit de islamwereld een deel van de erfenis van de klassieke oudheid. Kennis werd zo van de ene naar de andere samenleving doorgegeven, telkens met toevoegingen en nieuwe inzichten.
Focuspunten
Ontdek nog meer over dit onderwerp
Wereldgeschiedenis van Vlaanderen
Pelckmans, 2018.
De bibliotheek van Bagdad: de bloei van de Arabische wetenschap en de wedergeboorte van de westerse beschaving
Boekerij, 2012.
De zijderoutes. Een nieuwe wereldgeschiedenis
Spectrum, 2017.
Het Huis der Wijsheid: hoe Arabieren de westerse beschaving hebben beïnvloed
Uitgeverij Bulaaq, 2010.
‘Rovers, christenhonden, vrouwenschenners’: de kruistochten in Arabische kronieken
Muntinga, 2001.
In de ban van Mohammed. Nicolaes Cleynaerts’ brieven uit de Arabische wereld.
Sterck & De Vreese, 2021.
Vier brieven over het gezantschap naar Turkije
Verloren, 1994.
De Belgische ontdekkingsreizigers
Lannoo, 2016.
Fictie
Busbeke of de thuiskomst
Davidsfonds, 2000.
Rubroeks reizen
Davidsfonds, 2009.
Nicolas Cleynaerts. Christenhond tussen moslims
Davidsfonds Uitgeverij, 2018
De odyssee van Pedro en Luisão
Davidsfonds Uitgeverij, 2019.
Het hermetisch zwart
Athenaeum, 1968.
Strips
Djenghis Khan
Daedalus, 2017