Ons Kookboek
Culinaire canons
In 1927 verscheen op initiatief van de Boerinnenbond de eerste editie van Ons kookboek. Die keukengids groeide uit tot een van de meest succesvolle receptenboeken en zette de standaard in veel Vlaamse keukens.
De katholieke Boerinnenbond richtte zich op de echtgenotes van Vlaamse landbouwers. Ons kookboek moest deze vrouwen aanleren om ‘al wat ze op de boerderij hebben, zoo goed en zoo nuttig mogelijk met afwisselingen te gebruiken’. Het bevatte eenvoudige recepten voor soepen, sauzen en desserten, net als tips om groenten en fruit langer te kunnen bewaren. De klemtoon lag op het belang van een evenwichtige maaltijd voor het hele gezin. Evenwicht betekende toen een combinatie van vlees, aardappelen en groenten.
Intussen zijn er van Ons kookboek meer dan 2,5 miljoen exemplaren verkocht. Het had een niet te onderschatten invloed op de Vlaamse eetcultuur. Het boekje uit 1927 werd almaar dikker en evolueerde mee met nieuwe keukentrends. Tegenwoordig staan couscous, quinoa en hummus broederlijk naast klassiekers zoals balletjes in tomatensaus en asperges op zijn Vlaams.
Leuven, KADOC-KU Leuven. Fotocollectie KVLV/FERM. KFA23195.
Deze vrouwen van de boerinnengilde van de parochie Herent in Neerpelt (vandaag Pelt) leren fruit en groenten in te maken. De ‘opleglessen’ waren in het interbellum bijzonder populair.
Culinaire canons
De keuken is een samenspel van lokale en globale invloeden. De Romeinen brachten peper, brood en wijn. Vanaf de 16e eeuw kwamen er nieuwe voedingsmiddelen uit Amerika, zoals kalkoen, aardappelen en maïs. Vaak belandden die eerst op het bord van de rijken en drongen ze vervolgens heel geleidelijk door naar de armere bevolking.
In de 19e eeuw ontstonden er duidelijke nationale en regionale ‘keukens’. Recepten werden voordien vooral mondeling doorgegeven, van generatie op generatie. Maar nu schreven populaire chef-koks kookboeken die tot op vandaag het beeld bepalen van de ‘klassieke’ Franse of Italiaanse keuken. In een tijd van opkomend nationalisme gaven ze culinair vorm aan de eigen natie.
In 1861 verscheen Het spaarzame keukenboek van de Gentse kok Philippe Edouard Cauderlier. Dit boek, oorspronkelijk in het Frans geschreven, bracht vooral een budgetvriendelijke versie van recepten van grote Franse chefs, al was het doelpubliek nog altijd de hogere burgerij. Tegelijk bevatte het originele ideeën voor ‘kalfsvleeschballekens’ en voor ‘aerdappelen in vet gefruit’ – wellicht een recept voor frietjes.
Veel kookboeken weerspiegelden een burgerlijke eetcultuur: drie maaltijden per dag, drie gangen en drie elementen (vlees, aardappelen, groenten). Voor het gewone volk was dat heel lang niet weggelegd. Vlees was bijvoorbeeld veel te duur om dagelijks te worden geconsumeerd. Ons kookboek promootte dat eetpatroon later naar bredere bevolkingslagen.
Focuspunten
Ontdek nog meer over dit onderwerp
Non-fictie
Kebab met mayonaise: een hedendaagse kijk op traditionele en industriële eetcultuur
Stichting Industrieel en Wetenschappelijk Erfgoed, 2007.
Koffiestories: een complete koffiegeschiedenis
Hannibal Books, 2020.
Van mammoet tot Big Mac. Een geschiedenis van onze voeding
EPO, 2017.
Antwerpen à la carte. Eten en de stad, van de middeleeuwen tot vandaag
BAI, 2016.
Europa aan tafel. Een cultuurgeschiedenis van eten en drinken
Mercatorfonds, 2002.
België kookt! De eeuw van Cauderlier 1830-1930
CAG, 2004.
Goesting in Vlaanderen. Wat wij al eeuwenlang lekker vinden
Davidsfonds, 2009.
Arm en rijk aan tafel. Tweehonderd jaar eetcultuur in België
EPO, 1995.
Brood. Een geschiedenis van bakkers en hun brood
Vrijdag, 2021.
Leven van het land. Boeren in België, 1750-2000.
Davidsfonds, 2004.
Geschiedenis van de dorst. Twintig eeuwen drinken in de Lage Landen
Davidsfonds, 2007.
Fictie
Eten op zijn Vlaams
De Arbeiderspers, 2015.
De keuken van ons moeder: het culinair erfgoed van België
Homarus Culinaire Uitgeverij, 2007.
Strips
StripKookboek
Personalia, 2019.
StripKookboek II
Personalia, 2023.