Keizerin Maria Theresia
Verlichting in Europa
Leden van het Habsburgse geslacht heersten meer dan zes eeuwen over grote delen van Europa. In al die tijd zat er maar één vrouw op de troon: Maria Theresia. Veertig jaar lang regeerde ze (ook) over de Oostenrijkse Nederlanden.
In 1715 gingen de Zuidelijke Nederlanden over van de Spaanse naar de Oostenrijkse tak van de Habsburgers. Maria Theresia volgde in 1740 haar vader op, ze was toen 23 jaar. Als vrouw werd ze aanvankelijk niet door de grootmachten aanvaard als troonopvolgster.
Onder haar lange bewind groeide de macht van het centrale staatsbestuur, ten koste van de oude graafschappen en hertogdommen. In economie, onderwijs en rechtspraak voerde Maria Theresia stapsgewijs hervormingen in. Zo stichtte ze de Theresiaanse colleges, voorlopers van de athenea, met een uniform studieprogramma. Maria Theresia liet haar invloed gelden in heel Europa, ook door een doordachte huwelijkspolitiek voor haar talrijke kinderen.
Wikimedia Commons.
Het Martelaarsplein (toen Sint-Michielsplein) in Brussel werd aangelegd in de jaren 1770 in neoclassicistische stijl, typisch voor de verlichting. De architect Claude Fisco (1736-1825), later aanhanger van de Brabantse Omwenteling, werkte voor de stad.
Verlichting in Europa
Vanaf de 16e eeuw volgden wetenschappelijke ontdekkingen elkaar snel op. Daardoor groeide het vertrouwen in de kracht van de menselijke rede. Dat leidde in de 18e eeuw tot een brede culturele en filosofische stroming in Europa: de verlichting. Denkers als Voltaire, Immanuel Kant en David Hume verzetten zich tegen politieke en sociale onderdrukking en allerlei vormen van bijgeloof. Zij pleitten ervoor om de maatschappij anders in te richten.
Verschillende vorsten lieten zich inspireren door de verlichting, onder wie ook Maria Theresia. Toch weigerden ze om die ideeën tot het uiterste door te drijven, omdat dat ook hun eigen absolute macht zou aantasten. De Franse filosoof Montesquieu had bijvoorbeeld gepleit voor de scheiding van de wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht. De spreiding over een parlement, regering en rechters zou de macht van een alleenheerser stevig inperken. Jean-Jacques Rousseau, een andere Franse denker, had zelfs de volkssoevereiniteithet principe dat het hoogste gezag bij het volk berust en een staatshoofd zich moet houden aan wetten en afspraken met de bevolking. als basis van de staat naar voren geschoven. De nieuwe radicale ideeën sijpelden langzaam binnen in de Zuidelijke Nederlanden.
De verlichting zou inspiratie leveren voor twee belangrijke revoluties op het einde van de 18e eeuw: de Amerikaanse in 1776 en de Franse in 1789. De revolutionairen proclameerden vrijheid en gelijkheid van alle burgers, al bleek in de praktijk dat mensen van kleur en vrouwen in ondergeschikte posities bleven.
Ontdek nog meer over dit onderwerp
Non-fictie
Beter wordt het niet. Een reis door de Europese Unie en het Habsburgse rijk
De Geus, 2021.
Ondergang: de val van Habsburg in de Nederlanden (1648-1815)
Davidsfonds, 2022.
L’invention de la Belgique. Genèse d’un Etat-Nation (1648-1830)
Editions Racine, 2005.
Joseph II, catholique anticlérical et réformateur impatient
Editions Racine, 2007.
De eeuw van Jan de Lichte: misdaad, verraad en revolutie in de 18de eeuw
Vrijdag, 2020.
Democratische verlichting. Filosofie, revolutie en mensenrechten, 1750-1790
Van Wijnen, 2013.
Revolutie van het denken: radicale verlichting en de wortels van onze democratie
Van Wijnen, 2012.
The United States of Belgium. The Story of the First Belgian Revolution
Leuven University Press, 2018.
De Habsburgers. De opkomst en ondergang van een wereldmacht
Spectrum, 2021.
De weg naar het binnenland. Geschiedenis van de Nederlandse literatuur 1700-1800: de Zuidelijke Nederlanden
Bert Bakker, 2017.
Fictie
De bende van Jan de Lichte/De zoon van Jan de Lichte
De Arbeiderspers, 2007.
De Belgische republiek
Orion, 1978.
De eeuw van Jan de Lichte: misdaad, verraad en revolutie in de 18de eeuw
Vrijdag, 2020.
Strips
Avec Mozart
Éditions du Triomphe, 2022.
De Bende van Jan de Lichte
(2018)