Het Ros Beiaard van Dendermonde
Processies en ommegangen
Om de tien jaar trekt een reusachtig houten paard door de straten van Dendermonde: het Ros Beiaard. Op de rug zitten de vier ‘Heemskinderen’, gespeeld door vier broers die in de stad Dendermonde geboren zijn. Elke keer opnieuw brengt deze ommegang veel volk op de been.
Het Ros Beiaard is sinds de 15e eeuw een belangrijke verschijning in populaire stoeten in heel wat steden. Het paard komt uit een middeleeuwse sage, die in Frankrijk ontstond maar verspreid was over heel Europa. In de Nederlanden leefde het verhaal voort als De historie van de vier Heemskinderen. Volgens de Dendermondse versie van dit verhaal was het paard de inzet van een weddenschap op leven en dood tussen Lodewijk, de zoon van Karel de Grote, en de vier zonen van Aymon, de heer van Dendermonde. De broers wonnen de weddenschap en doodden hun tegenstander. Ze vluchtten op het paard, opgejaagd door de soldaten van Karel de Grote. Na een aanslepend conflict en onder zware druk offerden de broers op vraag van Karel hun oersterke paard op. De dood van Beiaard vereffende de rekening en herstelde de vrede.
Amsterdam, Rijksmuseum, RP-P-2003-353.
Kermis en ommegang op een prent van Pieter van der Borcht in het jaar 1553.
Processies en ommegangen
De oorsprong van optochten zoals het Ros Beiaard ligt in middeleeuwse processies en ommegangen. Processies hebben een religieus karakter. Ze wortelen vaak, zoals heel wat religieuze feestdagen, in nog oudere gebruiken. Doorgaans vereren ze een specifieke heilige, wiens beeltenis of reliekeen overblijfsel van het lichaam van een heilige of een voorwerp dat met een heilige in aanraking is geweest. rondgedragen wordt. Mensen vereerden relieken om genezing te bekomen of een ramp af te wenden.
Ommegangen gaan meestal terug op religieuze processies, die gaandeweg meer wereldlijke aspecten kregen. Zo deden figuren en dieren uit sagen en legenden, zoals het Ros Beiaard, hun intrede. Vanaf de 16e eeuw ontstonden er ook ommegangen met een exclusief werelds thema. Vaak bleven religieuze en wereldlijke aspecten echter door elkaar lopen.
Op het einde van de 18e eeuw legde de Oostenrijkse keizer Jozef II de processies aan banden. Nog later verboden de Franse heersers ook de wereldlijke ommegangen. Zij zagen die praktijken als bijgeloof.
In de 19e eeuw kenden religieuze en wereldlijke optochten een heropleving. De toenemende belangstelling voor de middeleeuwen speelde daarbij een belangrijke rol. Vanaf de jaren 1960 verdween een groot aantal processies opnieuw. De katholieke kerk hechtte minder belang aan volksdevotievolkse religieuze gebruiken en tradities. , terwijl ook de traditionele volkscultuur onder druk kwam. In sommige gemeenten bleven de processies dankzij sterke lokale tradities en hun aantrekkingskracht voor toeristen bestaan en worden ze vandaag als immaterieel erfgoed gewaardeerd.
Focuspunten
Ontdek nog meer over dit onderwerp
Non-fictie
De historie vanden vier Heemskinderen
Bert Bakker, 2005.
Heiligen en tradities in Vlaanderen. Herfst en Winter
Davidsfonds, 2018.
Heiligen en tradities in Vlaanderen. Lente en Zomer
Davidsfonds, 2017.
Het zevende jaar. Processies in de regio Maas-Rijn
Peeters, 2010.
God in Vlaanderen: de kerken lopen leeg, maar de mensen vieren in velden en straten
Van Halewyck, 2011.
Voetsporen van devotie: processies in Vlaams-Brabant
Peeters, 2008.
Reuzen in Vlaanderen: volksleven van vijf eeuwen
Vlaams Boekenfonds, 1985.
Fictie
100 Brugsche legenden, sprookjes, sagen, anekdoten, spook- en heksenverhalen
Raaklijn, 1984.
De wolkeneters: 20 verhalen over reuzen
De Eenhoorn, 2021. (6+)
De vier heemskinderen
Van Goor, 1983.
Vlaamse Filmkens. De vier heemskinderen
Averbode, 1959. (10+)
Sterke Jan: volksverhalen over reuzen, aardgeesten en legendarische helden
Elmar, 2002. (13+)
Strips
Suske en Wiske. Het ros Bazhaar (nr. 90)
Standaard Uitgeverij, 1974.
Kiekeboe. Schijnheilig bloed (nr. 136)
Standaard Uitgeverij, 2013.
Jommeke. Het verdwenen hoefijzer (nr. 305)
Ballon Comics, 2021.
Suske en Wiske. Heilig Bloed (nr. 275)
Standaard Uitgeverij, 2002.
‘t Ros Beiaard doet zijn ronde: ommegangen, processies, gildefeesten
Traditionele muziek uit Vlaanderen (2001).