Ros Beiaard 2022.

Het Ros Beiaard en de vier Heemskinderen in Dendermonde in 2022. | Dendermonde, Ros Beiaardcomité vzw, Geert De Rycke.

Zingeving & levensbeschouwing
Lees dit artikel in:
Ten laatste 1460
Lees voor

Het Ros Beiaard van Dendermonde

Processies en ommegangen

Om de tien jaar trekt het Ros Beiaard door de straten van Dendermonde. Het Ros Beiaard is een heel groot paard van hout. Op zijn rug zitten vier verklede kinderen. Dat zijn altijd vier broers die in Dendermonde geboren zijn. Er komen veel mensen naar die stoet kijken.

Lees voor

Het verhaal over het Ros Beiaard komt uit Frankrijk, maar is bekend in heel Europa. In heel wat steden maakt het grote paard sinds de jaren 1400 deel uit van een stoet.

In Dendermonde gaat het verhaal zo:

Aymon is een rijke en belangrijke man in Dendermonde. Hij heeft vier zonen. Zij dagen Lodewijk uit tot een spel. Lodewijk is de zoon van Karel de Grote, de koning van de Franken. Wie het spel wint, krijgt het Ros Beiaard, een heel groot en sterk paard. Wie verliest, wordt gedood. De vier broers winnen. Ze doden Lodewijk en vluchten op het paard. Karel de Grote is woedend. Hij stuurt zijn soldaten. Maar hij wil vrede sluiten als de broers het paard doden. De broers verdrinken het Ros Beiaard daarom in de rivier de Dender.

Sint-Joriskermis.

Amsterdam, Rijksmuseum, RP-P-2003-353.

Kermis en ommegang op een prent van Pieter van der Borcht in het jaar 1553.

Lees voor

Processies en ommegangen

Veel stoeten bestaan al van in de middeleeuwenDe periode van 500 tot 1500. . Er zijn verschillende soorten stoeten.

Processies

Processies zijn katholieke optochten. Ze vieren vaak een heilige. Mensen dragen dan een beeld van de heilige rond. Of een reliekEen reliek is een overblijfsel van een heilige, zoals een stuk kleding of een lichaamsdeel. . Dat is een overblijfsel van de heilige, zoals een stuk kleding of een lichaamsdeel. In een processie spelen religieuze verhalen een grote rol. Zoals verhalen uit de Bijbel.

Ommegangen

Ommegangen zijn ook optochten. Ze zijn vooral voor het plezier. Godsdienst is minder belangrijk. Er doen figuren en dieren uit verhalen mee in de optocht, zoals het Ros Beiaard. Die figuren zijn niet godsdienstig. Ze hebben soms te maken met het verleden van de stad. Vaak zijn er toch katholieke onderdelen in de optocht. Bijvoorbeeld verhalen uit de Bijbel.

Vroeger en nu

Op het einde van de jaren 1700 verbiedt Jozef II de processies. Jozef II is de keizer van Oostenrijk, en van het gebied dat nu België heet. Enkele jaren later zijn de Fransen hier de baas. Zij verbieden de processies en de ommegangen. Zij vinden de ommegangen een vorm van bijgeloof.

Maar vanaf de jaren 1800 zijn er toch weer meer optochten. Dat komt omdat er in die tijd veel interesse is voor de middeleeuwen. Vanaf de jaren 1960 verdwijnen veel oude gebruiken. Ook de meeste processies en ommegangen.

In sommige gemeenten zijn er nu nog processies of ommegangen. Er komen veel toeristen naar kijken. Ze zijn erfgoed: gebruiken van vroeger die mensen willen bewaren en doorgeven aan hun kinderen en kleinkinderen.

Focuspunten

Heilig Bloedprocessie 2022.

Brugge, Heilig Bloedprocessie vzw, Frank Toussaint.

De Heilig Bloedprocessie in Brugge in 2022.

Lees voor

De Heilig Bloedprocessie van Brugge

In Brugge is er de Heilig Bloedprocessie. Die ontstaat in 1304, in de middeleeuwen. De mensen van Brugge dragen het bloed van Jezus Christus mee. Het is hun meest kostbare reliek. Volgens het verhaal brengt de graaf van VlaanderenDe graaf is de leider van het graafschap Vlaanderen. dat bloed in de jaren 1140 mee uit Jeruzalem. Dat is de heiligste plaats in het christendom, omdat Christus er gestorven is.

Eigenlijk wordt het flesje met bloed pas sinds de jaren 1300 in Brugge bewaard. In de kapel van de graven van Vlaanderen. Die kapel heet nu de Heilig Bloedkapel.

De processie verandert

Door de tijd verandert de Heilig Bloedprocessie. Er worden soms nieuwe figuren toegevoegd. Andere verdwijnen uit de processie. Sinds 1900 toont de optocht vooral verhalen uit de Bijbel. En het verhaal van de komst van het Heilig Bloed naar Brugge. Vanaf de jaren 1970 wordt de processie groter. Er komt meer spel en theater bij.

De processie is nog altijd heel populair. Er komen veel buitenlandse toeristen naar kijken.

Reuzenstoet 2022.

Fotograaf Dries Luyten.

De Reuzenstoet van Borgerhout in 2022.

Lees voor

Reuzen

Reuzen zijn figuren uit fantasie-verhalen. Ze zien eruit als heel grote mensen of dieren. Bijvoorbeeld het reuze-paard Ros Beiaard. Sommige reuzen beelden een beroep uit. Vaak horen reuzen bij een bepaalde plek. Soms stellen de reuzen mensen voor die echt bestaan hebben. Soms niet.

Reuzen komen voor in veel culturen. In de Lage Landen doen reuzen vanaf het einde van de jaren 1100 mee in processies en ommegangen. Mensen dragen de reuzen. Of ze trekken en duwen de reus op wieltjes vooruit.

De Fransen vernielen veel reuzen op het einde van de jaren 1700. Ook in de Lage Landen. De Fransen zijn hier dan baas en verbieden de meeste processies en ommegangen. Maar de Reuskens van Borgerhout mogen blijven. De Fransen gebruiken ze bij hun eigen feesten.

In de jaren 1800 worden reuzen opnieuw populair. Ook vanaf de jaren 1950 is er weer veel interesse voor reuzen. Mensen herstellen de oude reuzen en maken nieuwe figuren. De reuzen zijn heel verschillend. In Borgerhout zijn er de ‘Reuskens’. Elk jaar gaan die reuzen op stap als het kermis is. Er zijn muzikanten bij, en grote versierde wagens. Ook in Borgerhout komen er nieuwe reuzen bij, van verschillende culturen.

Nu zijn er nog ongeveer 800 tot 1.000 reuzen in Vlaanderen.

Leuven kermisommegang met het Ros Beiaard en de vier Heemskinderen.
Leuven, Stadsarchief, Liber Boonen.

Willem Boonen, klerk en archivaris van de stad Leuven, schreef op het einde van de 16e eeuw een geschiedenis van zijn stad in het Nederlands. Daarin bevindt zich deze afbeelding van de kermisommegang met het Ros Beiaard en de vier Heemskinderen. Al in de vroege 15e eeuw was er een Ros Beiaardommegang in Leuven.

 

 

 

De Zeezegening van Wenduine in 1908. De legende wil dat vissers een groot kruis uit de zee haalden nadat de stormvloed Oud-Wenduine had overspoeld. Het kruis verdween de volgende dag, maar werd enkele weken later op dezelfde plek teruggevonden. Tijdens de Zeezegening brengt men het kruis naar de kerk van Wenduine.
De Haan, Gemeentearchief, DHGA PB (7054) A.

De Zeezegening van Wenduine in 1908. De legende wil dat vissers een groot kruis uit de zee haalden nadat de stormvloed Oud-Wenduine had overspoeld. Het kruis verdween de volgende dag, maar werd enkele weken later op dezelfde plek teruggevonden. Tijdens de Zeezegening brengt men het kruis naar de kerk van Wenduine.

Ros Beiaard Mechelen.
Regionale Beeldbank Mechelen, Victor Van Durme.

De Hanswijkcavalcade trekt om de 25 jaar door de Mechelse binnenstad. De Cavalcade ontstond uit de jaarlijkse Hanswijkprocessie, mogelijk de oudste processie van Vlaanderen. Ook in Mechelen was het Ros Beiaard van de partij. Rond 1900-1911.

Boeteprocessie Veurne.
Kortrijk, Stad Kortrijk.

Het centrale thema van een boetprocessie is het lijdensverhaal van Jezus Christus. In Veurne gaat de boetprocessie uit sinds de 17e eeuw. Vrouwen en kinderen zingen hier het hosanna. Beeld uit het Interbellum.

Vuil janet.
Privécollectie Stijn Van der Stockt.

Lentefeesten van zotheid, spot en uitbundigheid komen voor in verschillende culturen. In de christelijke traditie kondigt carnaval de vasten aan. Aalst Carnaval gaat terug tot de middeleeuwen. Carnavalvierders in 2018.

Reuzenteam Wetteren.
Het Laatste Nieuws, fotograaf Didier Verbaere.

De reuzendragers van Wetteren voor Reus en Reuzin, misschien wel de oudste nog originele reuzen in Vlaanderen, 2018. Reuzenstoeten vragen de inzet van veel vrijwilligers. Sommige families leveren dragers van generatie op generatie.

Ontdek nog meer over dit onderwerp

Reuzen Borgerhout
Karrewiet

Bron: VRT archief – 17 sep 2012

Ros Beiaard
Karrewiet

Bron: VRT archief – 27 mei 2022

Non-fictie


De historie vanden vier Heemskinderen

Bert Bakker, 2005. 

Geybels Hans
Heiligen en tradities in Vlaanderen. Herfst en Winter

Davidsfonds, 2018. 

Geybels Hans
Heiligen en tradities in Vlaanderen. Lente en Zomer

Davidsfonds, 2017. 

Gielis Gert & Libens Sebastien
Het zevende jaar. Processies in de regio Maas-Rijn

Peeters, 2010. 

Peeters Marnix & Van Beek Rudi
God in Vlaanderen: de kerken lopen leeg, maar de mensen vieren in velden en straten

Van Halewyck, 2011. 

Roelants Nienke
Voetsporen van devotie: processies in Vlaams-Brabant

Peeters, 2008. 

Van Der Linden Renaat
Reuzen in Vlaanderen: volksleven van vijf eeuwen

Vlaams Boekenfonds, 1985. 

Fictie


Ballegeer Johan
100 Brugsche legenden, sprookjes, sagen, anekdoten, spook- en heksenverhalen

Raaklijn, 1984. 

Dieltiens Kristien
De wolkeneters: 20 verhalen over reuzen

De Eenhoorn, 2021. (6+) 

Geerts Paul
Suske en Wiske. Het ros Bazhaar (nr. 90)

Standaard Uitgeverij, 1974. 

Herzen Frank
De vier heemskinderen

Van Goor, 1983. 

Lamend A.
Vlaamse Filmkens. De vier heemskinderen

Averbode, 1959. (10+) 

Nys Jef & Van Loock Gerd
Jommeke. Het verdwenen hoefijzer, (nr. 305)

Ballon Comics, 2021. 

Van Dam Arend
Sterke Jan: volksverhalen over reuzen, aardgeesten en legendarische helden

Elmar, 2002. (13+) 

Eufoda
‘t Ros Beiaard doet zijn ronde: ommegangen, processies, gildefeesten

Traditionele muziek uit Vlaanderen (2001).