Eerste pagina van het Mechels Koorboek. De openingsminiatuur toont vermoedelijk de jonge Karel V op een troon | Regionale Beeldbank Mechelen.

Kunsten & wetenschappen
Lees dit artikel in:
Circa 1515
Lees voor

Het Mechels Koorboek

Polyfone muziek in de Lage Landen

Een koorboek is een muziekboek met gebeden. De gebeden worden in de kerk gezongen door een koor van zangers. Het Koorboek van Mechelen is zo een boek. Het is met de hand geschreven. Het is gemaakt rond 1515. Het is een van de mooiste koorboeken uit die tijd. Het is heel groot. Meerdere zangers zingen samen uit het boek dat voor hen staat.

Lees voor

Het Mechels Koorboek is gemaakt door Petrus Alamire. Hij heeft een atelier in Mechelen. Zijn medewerkers schrijven er boeken woord voor woord over. Ze versieren de boeken met miniaturen. Dat zijn kleine schilderijen of versierde letters.

Mechelen is in die tijd de hoofdstad van de Lage LandenOngeveer het gebied van België en Nederland. . Margaretha van Oostenrijk woont er. Zij bestuurt de Lage Landen vanuit Mechelen. Zij maakt van Mechelen een belangrijk centrum voor de cultuur. Petrus Alamire maakt muziekboeken voor haar en haar familie. Dit boek was voor haar neef Karel. Die wordt later keizer Karel V.

Ockegem.

Parijs, Bibliothèque nationale de France, fr. 1537, fol. 58v.

Polyfonist Johannes Ockeghem (rond 1410-1497), vermoedelijk de zanger met de bril, zingt uit een koorboek. Postume miniatuur (2e kwart 16e eeuw).

Lees voor

Polyfone muziek in de Lage Landen

In de middeleeuwenDe periode van 500 tot 1500.  wordt er in een katholieke mis veel gezongen. De liederen zijn in het Latijn. Tot ongeveer 1200 zingt iedereen dezelfde melodie. De zangers zingen dus allemaal hetzelfde. Dat noemen we eenstemmig. Die muzieksoort noemen we ‘Gregoriaans’.

Rond 1200 ontstaat iets nieuws. Componisten bedenken muziek met meerdere melodieën door elkaar. De zangers zingen door elkaar. Toch klinkt het goed. De muziek is dus meerstemmig, niet eenstemmig. Een ander woord voor meerstemmig is ‘polyfoon’. De muziek in het Mechels Koorboek is daar een voorbeeld van.

Het begint in Parijs en Vlaanderen

Die nieuwe muziek voor meer stemmen ontstaat vanaf 1200 in Parijs. De componisten nemen een Gregoriaans lied en voegen er extra melodieën aan toe. Later bedenken componisten helemaal nieuwe meerstemmige liederen.

De componisten en zangers uit de Lage Landen worden tijdens de jaren 1400 en 1500 overal gevraagd en reizen veel rond. Ze treden op in kerken en paleizen.

Dat komt door de goede muziekscholen van Doornik, Kamerijk, Luik, Brugge, Gent, Antwerpen, Brussel en Bergen. Daar leren jongens Gregoriaanse en polyfone muziek zingen. Ook prachtige boeken, zoals het Mechels Koorboek, maken de polyfonie populair. Zo wordt de polyfone muziek bekend in heel Europa.

Op het einde van de jaren 1500 is er oorlog in de Lage Landen. Dat is het einde van de grote groei van de polyfonie in het gebied dat vandaag België is.

Focuspunten

Hof van Savoye.

Regionale Beeldbank Mechelen, Jan-Baptist De Noter, 1780.

Het Hof van Savoye, het stadspaleis van Margaretha van Oostenrijk in Mechelen, was een van de eerste renaissancegebouwen in de Nederlanden. In de 17e en 18e eeuw was het de zetel van de Grote Raad van Mechelen, het hoogste rechtscollege van de Nederlanden tot aan de Franse Revolutie.

Lees voor

Het hof van Margaretha van Oostenrijk

Vanaf 1507 bestuurt Margaretha van Oostenrijk de Lage Landen. Ze probeert ervoor te zorgen dat haar familie en de Franse koning geen oorlog voeren. Die hebben ruzie over de grenzen van hun gebieden in de Lage Landen.

Margaretha woont in Mechelen in het Hof van Savoye. Dat is een mooi paleis midden in de stad. Ze laat beeldhouwers, schilders, glazenmakers, tapijtwevers, schrijvers en componisten komen. Haar huis wordt een belangrijk centrum voor kunst, cultuur en kennis in Europa.

Boeken en kunst

Margaretha houdt van boeken. Ze heeft religieuze boeken en leerboeken. Ze heeft geschiedenisboeken, maar ook verhalen over ridders. En boeken met liederen.

Margaretha houdt ook van kunst. Ze heeft een grote verzameling kunst. Ze heeft werken van bekende schilders zoals Jan van Eyck, Rogier van der Weyden en Jheronimus Bosch. Ze heeft ook werken van bekende Italiaanse kunstenaars. En zelfs spullen van de Azteken en de Arabieren. Al die kunst moet ook de macht van haar familie tonen.

Margaretha schrijft ook zelf. Ze schrijft bijvoorbeeld een verdrietig lied over de dood van haar broer, Filips de Schone.

Londen, British Museum, WB.261.

Conrat Meit (ca. 1470/85-1550/51), Portretbuste in bukshout van Margaretha van Oostenrijk (1515/25). Hoogte 9 cm. De uit Worms afkomstige beeldsnijder en -houwer trad vóór 1514 in dienst van Margaretha van Oostenrijk.

Lees voor

Componist aan het hof: Pierre de la Rue

Pierre de la Rue is een componist. Hij schrijft liederen. Vanaf 1492 werkt hij voor Maximiliaan van Oostenrijk, de vader van Margaretha van Oostenrijk. Van 1506 tot 1508 werkt hij in Spanje. Daarna komt hij terug naar het hof van Margaretha in Mechelen. Zij is grote fan van zijn muziek. Hij schrijft heel wat liederen voor haar.

Pierre de la Rue schrijft vooral in het Latijn en in het Frans. We kennen ook één lied in het Nederlands van hem. Het gaat over de liefde. Het heet: ‘Mijn hert altijt heeft verlanghen’ of ‘Mijn hart verlangt altijd’. Dat lied wordt populair in Europa.

Drukkunst

Rond 1450 ontstaat de drukkunst. Die is heel belangrijk om muziek te verspreiden. Een drukpers is een machine waarmee je letters op papier drukt. Dat is veel goedkoper dan boeken met de hand te schrijven. En je kan er snel meer van maken. Zo kunnen meer mensen boeken kopen, ook zangboeken met muziek.

Zangboekjes

Rijke mensen kopen kleine zangboekjes voor zichzelf. Daarin staat kerkmuziek in het Latijn. En gewone liedjes in het Frans en in het Nederlands. Zo wordt de polyfone muziek nog meer bekend. Rond 1550 drukt de Antwerpse drukker Tielman Susato die muziekboekjes.

Het Gruuthusehandschrift van omstreeks 1400 is de oudste bron met (eenstemmige) Middelnederlandse liederen die vergezeld zijn van muzieknotatie, waaronder het Egidiuslied.
Den Haag, Koninklijke Bibliotheek, KW 79 K 10, fol. 28r.

Het Gruuthusehandschrift van omstreeks 1400 is de oudste bron met (eenstemmige) Middelnederlandse liederen die vergezeld zijn van muzieknotatie, waaronder het Egidiuslied.

Josquin des Prez
Petrus Opmeer, Opvs chronographicvm orbis vniversi a mvndi exordio vsqve ad annvm M.DC.XI, Antwerpen, 1611, dl. 1, p. 440.

Zoals veel Franco-Vlaamse polyfonisten had ook Josquin des Prez een internationale carrière. Hij werkte in Milaan, Rome en Parijs. Zijn muzikale vernieuwingen hadden een grote invloed op de ontwikkeling van de polyfonie.

Leuven chansonnier.
Collectie Koning Boudewijnstichting, Fonds Léon Courtin-Marcelle Bouché, Alamire Foundation, Leuven, fotograaf Rob Stevens.

Het Leuven Chansonnier is een uitzonderlijk goed bewaard 15e-eeuws liedboek, met 50 meerstemmige liederen. De ontdekking ervan in 2014 was wereldnieuws. Het boek is van grote waarde voor het onderzoek naar de Franco-Vlaamse polyfonie. De Koning Boudewijnstichting kocht het aan en vertrouwde het toe aan het internationale studiecentrum Alamire Foundation van de KU Leuven.

Basses danse.
Brussel, Koninklijke Bibliotheek, Ms. 9085.

Dit zeldzame dansboek (rond 1500) op zwart perkament van Margaretha van Oostenrijk is het oudst bekende dans- en liedboek uit de Lage Landen. Het handschrift bevat 58 liederen met gouden notenbalken en zilveren noten. Onder de noten geven letters de danspassen aan.

Willaert.
Parijs, Bibliothèque Nationale de France, Est. Willaert A. 001.

In de Basiliek van San Marco in Venetië weerklonk de muziek van talrijke ‘Fiamminghi’, zoals kunstenaars uit de Lage Landen in de Italiaanse stadsstaten werden genoemd. Adriaan Willaert (rond 1490-1562) uit Roeselare en na hem Cypriaan de Rore (1515-1565) uit Ronse waren er in de 16e eeuw kapelmeester.

Margareta van Oostenrijk.
Antwerpen, KMSKA Koninklijk Museum voor Schone Kunsten.

Portret van Margaretha van Oostenrijk als weduwe, uit het atelier van Bernard van Orley, 1519-1520.

Souterliedeken.
Brussel, Koninklijke Bibliotheek, VH 23.871 B.1 R.P

Eén partij van de driestemmige zetting van het Souterliedeken Roepen, bidden, kermen ende claghen (Psalm 87 (88)) door Jacobus Clemens non Papa (ca. 1510/15-1555/56), uitgegeven in 1556 door Tielman Susato in Antwerpen.

Huelgas ensemble.
Luk Van Eeckhout, Huelgas Ensemble.

Polyfonie kan een ruim publiek bekoren, met heel wat ensembles, concerten en festivals.

Ontdek nog meer over dit onderwerp

Margaretha
Weg van het Meesterwerk

Bron: VRT archief, Sylvester productions – 4 sep 2019

Pierre de la rue
Canvas Klassiek

Bron: VRT archief, Canvas en Bl!ndman – 26 okt 2008

Polyfonie
Iedereen Klassiek

Bron: VRT archief – 16 apr 2018

Non-fictie


Bossuyt Ignace
De Vlaamse Polyfonie

Davidsfonds, 2015. 

Bossuyt Ignace, e.a.
Meerstemmigheid in beeld: zeven meesterwerken uit het atelier van Petrus Alamire

Davidsfonds, 2015. 

De Cock Johan
Margareta van Oostenrijk. Parel van Bourgondië

Uitgeverij Elena, 2021. 

De Iongh Jane
De Hertogin. Margaretha van Oostenrijk, hertogin van Savooie 1480-1530

Querido,1981. 

Eichberger Dagmar (red.)
Dames met klasse – Margareta van York en Margareta van Oostenrijk

Davidsfonds, 2005. 

Grijp Louis Peter (red.)
Een muziekgeschiedenis der Nederlanden

Amsterdam University Press, 2011. 

Maes Francis
De klanken van de keizer: Karel V en de polyfonie

Universitaire Pers, 1999. 

Mareel Samuel, e.a.
Kinderen van de Renaissance: kunst en opvoeding aan het Habsburgse hof (1480-1530)

Lannoo, 2021. 

Schreurs Eugeen (red.)
De schatkamer van Alamire: muziek en miniaturen uit Keizer Karels tijd, 1500-1535

Davidsfonds, 1999. 

Triest Monica
Macht, vrouwen en politiek, 1477-1558: Maria van Bourgondië, Margareta van Oostenrijk, Maria van Hongarije

Van Halewyck, 2000. 

Verberckmoes Johan
Wij, Habsburgers

Houtekiet, 2022. 

Willaert Frank
Het Nederlandse liefdeslied in de middeleeuwen

Prometheus, 2021. 

Fictie


Geerts Paul
Suske en Wiske. De Kleine Postruiter (nr 186)

De Standaard, 1990. 

Raskin Brigitte
De gestolen prinses

Davidsfonds/Infodok, 2009. (15+) 

Vanhole Kamiel
De nacht van Margaretha

Vantilt, 2000 (Toneelmonoloog). 

Willumsen Dorrit
De Gentse bruid

De Arbeiderspers, 2005. 

Nu kijken


Overal Klassiek
Hoe de Vlaamse polyfonie de muziekgeschiedenis veranderde
Radio 1
De wereld van Sofie – 13 mei 2023

Stratton Bull, artistiek leider van Cappella Pratensis, over het Mechels Koorboek.

‘Vecchie letrose, villanella alla Napolitana’

(La Capella Reial de Catalunya & Hespèrion XXI) 

Chanson Susanne un jour

(Vox Luminis)

Pierre de la Rue
Pour ung jamais

Chanson van Margareta van Oostenrijk (Corvina Consort) 

Pierre de la Rue
Me fauldra il tousjours ainsi languir

Chanson van Margareta van Oostenrijk (La Morra) 

The Consort of Musicke
Kirsti Consort
Consorto Etereo
Choeur B212
Conservatorium van Amsterdam o.l.v. Eduardo López Cabello
Egidius Kwartet
University of San Francisco Choir
La Morra
Capella Sancti Michaelis/Currende Consort
Les Jardins de Courtoisie
Encantar

Laudantes Consort

Laudantes Consort
Madrigaal
S’io odo alcun felice, e lieto amante

(Ratas del Viejo Mundo) 

Motet Timor et tremor

(The Sixteen) 

Se je souspire/ Ecce iterum

Motet-chanson van Margareta van Oostenrijk (Cappella Clausura) 

Pierre de Rue
Mijn hert altijt heeft verlangen

(La Morra)

Pierre de Rue
Mijn hert altijt heeft verlangen

(Capilla Flamenca) 

Roepen, bidden, kermen, claghen

(Capella Sancti Michaelis/Currende Consort) 

Bijkomend luister/kijk materiaal


Oh Flanders Free. Music of the Flemish Renaissance.

Capilla Flamenca (Alamire IUB 03; Naxos 554516) 

Et lux perpetua. Funeral Music of the Renaissance.

Ensemble Chant 1450 (Christophorus 77298)

Jacob Obrecht
De wereldlijke werken

Camerata Trajectina met La Caccia en Brisk (Globe 6059) 

Souterliedekens. 16e-eeuwse wereldlijke liederen en psalmzettingen van Jacobus Clemens non Papa en Gherardus Mes.

Camerata Trajectina (Globe GLO 6020) 

The A-La-Mi-Re Manuscripts. Flemish Polyphonic Treasures for Charles V. Josquin/De la Rue/ Willaert.

Capilla Flamenca (Naxos 8.554744) 

The Songbook of Zeghere van Male. Renaissance-Polyfonie in Brugge.

Capilla Flamenca (Eufoda 1155)