Het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck
De middeleeuwse beeldtaal
De Aanbidding van het Lam Gods is een van de beroemdste schilderijen van de westerse kunstgeschiedenis. Hubert en Jan van Eyck maakten het monumentale drieluik tussen 1424 en 1432. Het schilderij is een iconisch voorbeeld van de werken van de zogenoemde Vlaamse Primitieven, een groep schilders waartoe we de broers Van Eyck rekenen.
Op het schilderij staan honderden figuren in een paradijselijke omgeving met een weelde van planten en bloemen. Alles is levensecht weergegeven. De titel komt van het tafereel onderaan, waarop in het midden het Lam Gods op een altaar is afgebeeld. Dat lam staat in het christendom symbool voor Jezus Christus die zijn leven gaf om de mensheid van haar zonden te verlossen.
Hubert van Eyck begon het schilderij. Na zijn dood in 1426 werkte zijn jongere broer Jan het af. De opdracht kwam van een rijke edelman uit het Waasland, de Gentse schepen en kerkmeester Joos Vijd en zijn vrouw Elisabeth Borluut. Het moest dienen als altaarstuk voor hun privékapel in de Gentse Sint-Janskerk, de huidige Sint-Baafskathedraal, waar het nog steeds te bezichtigen is.
Sint-Baafskathedraal Gent – www.artinflanders.be – fotografen Hugo Maertens en Dominique Provost – CC-BY-NC-ND 4.0.
Het Lam Gods van Jan en Hubert van Eyck, 1432.
De middeleeuwse beeldtaal
Het Lam Gods beeldt een belangrijk thema van het christendom uit. Voor de gelovige middeleeuwers was de betekenis van zulke religieuze schilderijen meestal duidelijk. Veel toeschouwers van vandaag begrijpen die beeldtaal niet meer.
Het kunstwerk toont welke deugden mensen moeten bezitten om naar de hemel te mogen en daar het Lam Gods, dat symbool staat voor de verlosser Jezus Christus, te aanschouwen. Zo verwijzen de rechters naar rechtvaardigheid en de kluizenaars naar matigheid. In de drie centrale bovenpanelen pleiten Maria en Johannes de Doper bij de opperste rechter, die zowel Christus als God de Vader is, ten gunste van de mens.
Tegelijk is het kenmerkend voor de middeleeuwse beeldtaal dat we niet enkel naar de boodschap van het geheel moeten kijken. Elk detail voegt een subtiele symbolische betekenis toe. Er is dus zoveel meer dan wat op het eerste gezicht te zien is. Een witte handdoek in het luik met Maria verwijst bijvoorbeeld naar zuiverheid. De roos op het grasperk staat voor de liefde, terwijl het meiklokje onschuld symboliseert.
Focuspunten
Ontdek nog meer over dit onderwerp
Vlaamse Primitieven in Brugge
Ludion, 2006.
Van Eyck: een optische revolutie
Hannibal, 2020.
De eeuw van Van Eyck 1430-1530: de Vlaamse Primitieven en het Zuiden
Ludion, 2002.
De Vlaamse primitieven: de meesterwerken
Mercatorfonds, 2002.
Het Lam Gods, Van Eyck: kunst, geschiedenis, wetenschap en religie
Hannibal, 2019.
Het Lam Gods
Davidsfonds, 2005.
Fictie
Dag Jan: het kleine rijk van Jan Van Eyck
Borgerhoff & Lamberigts, 2020. (10+)
Schilders & spionnen: het verhaal van de Vlaamse Primitieven
Davidsfonds/Infodok, 2008. (9+)
Margriete
De Geus, 2022.
Strips
Het Lam Gods. Bewonderd en gestolen.
Blloan, 2020.
Het verdwenen paneel
Nanuq, 2020.
Lam. Het Lam Gods op stap door Gent
Nanuq, 2020.
Lefranc. De rechtvaardige rechters (nr. 32).
Casterman, 2021.
Suske en Wiske. De verloren Van Eyck (nr. 351)
Standaard Uitgeverij, 2020.
Nu kijken
Bijkomend luister/kijk materiaal
Van Eyck: De verlokking van de werkelijkheid
(2020)