De Aanbidding van het Lam Gods is een van de beroemdste schilderijen van de westerse kunstgeschiedenis. Hubert en Jan van Eyck maakten het monumentale drieluik tussen 1424 en 1432.

Het Lam Gods van Jan en Hubert van Eyck, 1432 | Sint-Baafskathedraal Gent – www.artinflanders.be – fotograaf Dominique Provost – CC-BY-NC-ND 4.0.

Kunsten & wetenschappen
Lees dit artikel in:
Wanneer je de voorleesfunctie activeert, krijg je per paragraaf een balkje te zien waarmee je dat stukje tekst kan laten voorlezen.
1432
Lees voor

Het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck

De middeleeuwse beeldtaal

De Aanbidding van het Lam Gods is een van de beroemdste schilderijen van de westerse kunstgeschiedenis. Hubert en Jan van Eyck maakten het monumentale drieluik tussen 1424 en 1432. Het schilderij is een iconisch voorbeeld van de werken van de zogenoemde Vlaamse Primitieven, een groep schilders waartoe we de broers Van Eyck rekenen.

Lees voor

Op het schilderij staan honderden figuren in een paradijselijke omgeving met een weelde van planten en bloemen. Alles is levensecht weergegeven. De titel komt van het tafereel onderaan, waarop in het midden het Lam Gods op een altaar is afgebeeld. Dat lam staat in het christendom symbool voor Jezus Christus die zijn leven gaf om de mensheid van haar zonden te verlossen.

Hubert van Eyck begon het schilderij. Na zijn dood in 1426 werkte zijn jongere broer Jan het af. De opdracht kwam van een rijke edelman uit het Waasland, de Gentse schepen en kerkmeester Joos Vijd en zijn vrouw Elisabeth Borluut. Het moest dienen als altaarstuk voor hun privékapel in de Gentse Sint-Janskerk, de huidige Sint-Baafskathedraal, waar het nog steeds te bezichtigen is.

Het Lam Gods van Jan en Hubert van Eyck, rond 1430.

Sint-Baafskathedraal Gent – www.artinflanders.be – fotografen Hugo Maertens en Dominique Provost – CC-BY-NC-ND 4.0.

Het Lam Gods van Jan en Hubert van Eyck, rond 1430.

Lees voor

De middeleeuwse beeldtaal

Het Lam Gods beeldt een belangrijk thema van het christendom uit. Voor de gelovige middeleeuwers was de betekenis van zulke religieuze schilderijen meestal duidelijk. Veel toeschouwers van vandaag begrijpen die beeldtaal niet meer.

Het kunstwerk toont welke deugden mensen moeten bezitten om naar de hemel te mogen en daar het Lam Gods, dat symbool staat voor de verlosser Jezus Christus, te aanschouwen. Zo verwijzen de rechters naar rechtvaardigheid en de kluizenaars naar matigheid. In de drie centrale bovenpanelen pleiten Maria en Johannes de Doper bij de opperste rechter, die zowel Christus als God de Vader is, ten gunste van de mens.

Tegelijk is het kenmerkend voor de middeleeuwse beeldtaal dat we niet enkel naar de boodschap van het geheel moeten kijken. Elk detail voegt een subtiele symbolische betekenis toe. Er is dus zoveel meer dan wat op het eerste gezicht te zien is. Een witte handdoek in het luik met Maria verwijst bijvoorbeeld naar zuiverheid. De roos op het grasperk staat voor de liefde, terwijl het meiklokje onschuld symboliseert.

Focuspunten

Nova Reperta.

Joannes Stradanus, Nova Reperta, Musea Brugge, verzameling Steinmetz, www.artinflanders.be, foto Hugo Maertens, Wikimedia Commons.

Van Eyck in zijn atelier met achter hem leerlingen die olieverf mengen op een 16e-eeuwse gravure.

 

Lees voor

Van Eyck: een optische revolutie

Jan van Eycks werk had een grote invloed op westerse schilders tot vandaag. Wat maakte hem tot zo’n buitengewone kunstenaar? Van Eyck was technisch bijzonder onderlegd: hij combineerde een scherp observatievermogen met uitstekende oog-handcoördinatie. Van Eyck perfectioneerde de samenstelling van olieverf, onder meer door droogmiddelen toe te voegen. Dat maakte olieverf, voorheen een onpraktisch schildersmateriaal, gemakkelijker te gebruiken. Zo kon Van Eyck heel precies schilderen en materialen bijna tastbaar weergeven. Het hielp hem ook om meer kleur aan zijn werken te geven.

Even belangrijk was zijn kennis van de toenmalige natuurwetenschappen. Door zijn studie van Arabische en Europese werken over optica kon Van Eyck veel beter perspectief toepassen dan zijn voorgangers. Hij kreeg ook inzicht in de werking van het licht, dat centraal staat in zijn schilderijen. Het samenspel van licht en schaduw gaf de figuren en objecten in zijn werken een haast driedimensionale vorm. Dat was een krachttoer in middeleeuwse kunstenaarsateliers zonder constante belichting, enkel te verklaren door Van Eycks talent om zijn omgeving heel precies waar te nemen. Door zijn technische vaardigheid, het perfectioneren van de olieverf en een betere kennis van het licht realiseerde Van Eyck een ‘optische revolutie’ in de schilderkunst.

Petrus Christus.

Berlijn, Gemäldegalerie, Google Arts.

Petrus Christus, Portret van een jonge vrouw. Hij was actief in Brugge in de tweede helft van de 15e eeuw en zijn werk is sterk beïnvloed door Jan van Eyck.

Lees voor

De ‘Vlaamse Primitieven’

Jan van Eyck kon zich enkel ontwikkelen tot de kunstenaar die hij was dankzij de politieke en sociaal-economische context. Hij leefde en werkte in de Bourgondische Nederlanden, met hun stedelijke netwerk met veel immigratie en culturele uitwisseling. Handelaars en ambachtslui brachten nieuwe ideeën mee. De luxeproducten die ze leverden waren evenzeer geliefd bij het Bourgondische hof. Ook Van Eyck kwam in de rondreizende hofhouding van de kunstminnende Bourgondische hertog Filips de Goede terecht.

In die omgeving werd Van Eyck een trendsetter van de ‘Vlaamse Primitieven’. Dat was een groep schilders waartoe onder meer Rogier van der Weyden (Roger de la Pasture), Dirk Bouts en Hans Memling behoren. Ze waren actief in steden als Brugge, Gent, Doornik, Leuven en Brussel. Het ging dus niet enkel over schilders uit het graafschap Vlaanderen, maar uit de hele Nederlanden en zelfs daarbuiten. Ze schilderden met olieverf en met veel oog voor realistische details. Bijbelse taferelen en symboliek situeerden ze in hun eigen tijd, zodat hun schilderijen aansloten bij de leefwereld van hun tijdgenoten.

Ze maakten ook veel portretten, met figuren die de toeschouwer vaak trots aankijken. Dat weerspiegelde het groeiende zelfbewustzijn van hun rijke opdrachtgevers. Maar ook de schilders zelf waren zich steeds meer bewust van hun eigen kunnen en artistieke talent. Jan van Eyck signeerde zelfs zijn schilderijen: heel ongewoon in die tijd.

Margaretha Van Eyck.
Brugge, Musea Brugge, Groeningemuseum.

Jan van Eyck (rond 1390-1441) schilderde in 1439 zijn modieus geklede echtgenote Margaretha van Eyck. Ze kijkt vol zelfvertrouwen de toeschouwer aan.

Het Laatste Avondmaal van Dirk Bouts (rond 1410-1475) was bestemd voor de kapel van een religieuze broederschap in de Leuvense Sint-Pieterskerk. De opdrachtgevers worden als getuigen van het gebeuren afgebeeld en door de ramen is de Grote Markt te zien.
Leuven, Museum M – www.artinflanders.be – fotograaf Dominique Provost.

Het Laatste Avondmaal van Dirk Bouts (rond 1410-1475) was bestemd voor de kapel van een religieuze broederschap in de Leuvense Sint-Pieterskerk. De opdrachtgevers worden als getuigen van het gebeuren afgebeeld en door de ramen is de Grote Markt te zien.

Hans Memling (rond 1430-1494) was afkomstig uit de regio van Mainz in het huidige Duitsland, maar was actief in de zuidelijke Nederlanden. Hier vond hij veel rijke opdrachtgevers, zoals voor dit tweeluik Maarten van Nieuwenhove (1463-1500), een Brugs edelman verbonden aan het Bourgondische hof.
Brugge, Diptiek van Maarten van Nieuwenhove, Hans Memling, Musea Brugge, www.artinflanders.be, foto Hugo Maertens, publiek domein.

Hans Memling (rond 1430-1494) was afkomstig uit de regio van Mainz in het huidige Duitsland, maar was actief in de zuidelijke Nederlanden. Hier vond hij veel rijke opdrachtgevers, zoals voor dit tweeluik Maarten van Nieuwenhove (1463-1500), een Brugs edelman verbonden aan het Bourgondische hof.

Ursulaschrijn.
Brugge, Musea Brugge, Sint-Jan-Hospitaalmuseum, Paul Hermans.

Op het Ursulaschrijn beeldde Hans Memling in 1489 de legende van de heilige Ursula haast uit als een modern stripverhaal. Deze bijzondere reliekhouder werd speciaal gemaakt voor het Sint-Janshospitaal en bevatte relieken van verschillende heiligen.

Affiche Vlaamse Primitieven.
Wikimedia Commons, Amedée Lynen.

De term ‘Vlaamse Primitieven’ ontstond in de 19e eeuw om een groep schilders aan te duiden die werden aangetrokken door handelscentra zoals Brugge en Gent. Ze waren vooral uit de Nederlanden afkomstig. De term raakte wijder verspreid door de expo ‘Les primitifs flamands’ uit 1902. Het woord ‘primitief’ staat voor ‘oorspronkelijk’ maar kan ook verwijzen naar een ‘realistische’ weergave van de werkelijkheid. Tegenwoordig spreekt men eerder over het fenomeen van de ‘Noordelijke renaissance’.

Lam Gods voor en na.
Het Lam Gods, Jan en Hubert van Eyck, Sint-Baafskathedraal Gent, www.artinflanders.be, foto Hugo Maertens.

Het Lam voor en na de grote restauratie van Het Lam Gods 2012-2022. Toprestaurateurs haalden de vernislagen uiterst zorgvuldig weg, en zo werd de oorspronkelijke blik van het Lam weer zichtbaar.

Ontdek nog meer over dit onderwerp

Het Lam Gods
Karrewiet

Bron: VRT archief – 24 jan 2020

Brugge
Weg van het Meesterwerk – Van Eyck

Bron: VRT archief, Sylvester Productions – 4 sep 2019

Borchert Till-Holger
Vlaamse Primitieven in Brugge

Ludion, 2006. 

Borchert Till-Holger, Dumolyn Jan en Martens Maximiliaan
Van Eyck: een optische revolutie

Hannibal, 2020. 

Borchert Till-Holger, Beyer Andreas & Eichberger Dagmar
De eeuw van Van Eyck 1430-1530: de Vlaamse Primitieven en het Zuiden

Ludion, 2002. 

De Vos Dirk
De Vlaamse primitieven: de meesterwerken

Mercatorfonds, 2002.  

Praet Danny & Martens Maximiliaan
Het Lam Gods, Van Eyck: kunst, geschiedenis, wetenschap en religie

Hannibal, 2019. 

Schmidt Peter
Het Lam Gods

Davidsfonds, 2005. 

Fictie


Huysman Sofie
Dag Jan: het kleine rijk van Jan Van Eyck

Borgerhoff & Lamberigts, 2020. (10+) 

Smeyers Katrien & Leroy Benjamin
Schilders & spionnen: het verhaal van de Vlaamse Primitieven

Davidsfonds/Infodok, 2008. (9+) 

Vereecken Kathleen
Margriete

De Geus, 2022.  

Nu kijken


Stay At Home Museum
Een optische revolutie
Docu
Panorama. Agnus Dei, de rechtvaardige rechters

(1994)

Bijkomend luister/kijk materiaal


Docu
Van Eyck: De verlokking van de werkelijkheid

(2020)