Het Lam Gods van Jan en Hubert van Eyck, 1432 | Sint-Baafskathedraal Gent – www.artinflanders.be – fotograaf Dominique Provost – CC-BY-NC-ND 4.0.

Kunsten & wetenschappen
Lees dit artikel in:
1432
Lees voor

Het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck

De middeleeuwse beeldtaal

Het Lam Gods is een van de beroemdste schilderijen in de wereld. De broers Hubert en Jan van Eyck schilderden het, tussen 1424 en 1432. Het schilderij is zeer groot en bestaat uit verschillende taferelen.

Lees voor

Op het schilderij staan honderden mensen. Ze staan in een grote tuin vol planten en bloemen. Alles is geschilderd met veel details. De mensen en planten lijken echt.

De titel Het Lam Gods komt van het tafereel onderaan op het schilderij. Daar zie je een lam op een altaarDe stenen blok waarop een offerdier werd geslacht, vandaag ook de tafel waarop brood en wijn staan in een misviering. . Het lam is voor de christenen een manier waarop ze Jezus Christus afbeelden.

Hubert en Jan van Eyck maken het schilderij voor Joos Vijd en zijn vrouw Elisabeth Borluut. Het zijn belangrijke en rijke mensen uit de buurt van Gent. Zij staan ook op het schilderij.

Joos Vijd en Elisabeth Borluut hangen het schilderij in hun kapelKlein gebouw waar je kan bidden.  in de Sint-Baafskathedraal in Gent. Het schilderij hangt nog altijd in die kathedraal.

Het Lam Gods van Jan en Hubert van Eyck, rond 1430.

Sint-Baafskathedraal Gent – www.artinflanders.be – fotografen Hugo Maertens en Dominique Provost – CC-BY-NC-ND 4.0.

Het Lam Gods van Jan en Hubert van Eyck, rond 1430.

Lees voor

De middeleeuwse beeldtaal

Elk stukje op het schilderij Het Lam Gods betekent iets. Dat is vaak zo in middeleeuwse afbeeldingen. Christenen in de middeleeuwenDe periode van 500 tot 1500. weten meestal wat die afbeeldingen betekenen. Maar wij begrijpen die beelden niet altijd meer. Zo betekent de roos op het gras liefde. Het meiklokje betekent onschuld.

Het Lam Gods toont ook welke goede eigenschappen je moet hebben om naar de hemel te mogen. Bijvoorbeeld:

  • De rechters op het schilderij staan voor eerlijkheid.
  • De kluizenaarsEen kluizenaar is iemand die alleen woont om eenvoudig te leven. staan voor simpel en zuinig leven.

De apostelenDe twaalf leerlingen van Jezus.  staan voor het geloof in God.

Focuspunten

Nova Reperta.

Joannes Stradanus, Nova Reperta, Musea Brugge, verzameling Steinmetz, www.artinflanders.be, foto Hugo Maertens, Wikimedia Commons.

Van Eyck in zijn atelier met achter hem leerlingen die olieverf mengen op een 16e-eeuwse gravure.

 

Lees voor

Vernieuwing in de schilderkunst

De schilderijen die Jan van Eyck schilderde, vinden mensen vandaag nog altijd heel speciaal. Hoe komt dat?

  • Hij kijkt heel goed. En dan schildert hij precies wat hij ziet. Tot in de kleinste details.
  • Hij leest veel boeken over wetenschap. Zo begrijpt hij heel goed hoe onze ogen werken. Maar hij begrijpt ook hoe het licht op mensen en dingen schijnt, en schaduwen maakt. De mensen en dingen die hij schildert, lijken daardoor echt.
  • Hij maakt zelf zijn olieverf. Hij probeert verschillende recepten uit. Tot de olieverf perfect is. Daardoor is ze beter en gemakkelijker te gebruiken dan de verf van andere schilders. Dat helpt om heel precies te schilderen. De verf geeft ook mooiere kleuren.

Jan van Eyck schildert daardoor op een heel nieuwe manier.

Petrus Christus.

Berlijn, Gemäldegalerie, Google Arts.

Petrus Christus, Portret van een jonge vrouw. Hij was actief in Brugge in de tweede helft van de 15e eeuw en zijn werk is sterk beïnvloed door Jan van Eyck.

Lees voor

Voorbeeld voor andere schilders

Jan van Eyck leeft en werkt in de Bourgondische tijd. Dat is de periode tussen 1384 en 1482. Dan zijn de hertogenHertogen zijn mensen van adel. Ze zijn baas in een bepaald gebied. van Bourgondië de baas over een deel van de Lage LandenOngeveer het gebied van België en Nederland. . Tijdens de Bourgondische periode zijn er veel rijke steden, zoals Gent, Brussel en Brugge. Verkopers en vakmannen brengen nieuwe spullen en nieuwe ideeën mee. Rijke mensen willen graag luxe-spullen kopen.

Filips de Goede bestuurt in die tijd een deel van de Lage Landen. Hij houdt ook van luxe en van kunst. Daarom vraagt hij Jan van Eyck om voor hem te werken.

Jan van Eyck is een groot voorbeeld voor verschillende schilders. Zowel in de Lage Landen als daarbuiten. Rogier van der Weyden, Dirk Bouts en Hans Memling bijvoorbeeld schilderen zoals van Eyck:

  • Ze schilderen met olieverf.
  • Ze schilderen heel precies, met veel details.
  • Ze schilderen verhalen uit de Bijbel. Maar ze laten de mensen en omgeving eruit zien zoals de wereld waarin ze zelf leven. Zo herkennen mensen hun eigen wereld in de schilderijen.
  • Ze schilderen veel portretten van rijke en belangrijke mensen uit die tijd.

Soms zetten ze hun naam op hun schilderijen. Dat is heel ongewoon in die tijd.

Margaretha Van Eyck.
Brugge, Musea Brugge, Groeningemuseum.

Jan van Eyck (rond 1390-1441) schilderde in 1439 zijn modieus geklede echtgenote Margaretha van Eyck. Ze kijkt vol zelfvertrouwen de toeschouwer aan.

Het Laatste Avondmaal van Dirk Bouts (rond 1410-1475) was bestemd voor de kapel van een religieuze broederschap in de Leuvense Sint-Pieterskerk. De opdrachtgevers worden als getuigen van het gebeuren afgebeeld en door de ramen is de Grote Markt te zien.
Leuven, Museum M – www.artinflanders.be – fotograaf Dominique Provost.

Het Laatste Avondmaal van Dirk Bouts (rond 1410-1475) was bestemd voor de kapel van een religieuze broederschap in de Leuvense Sint-Pieterskerk. De opdrachtgevers worden als getuigen van het gebeuren afgebeeld en door de ramen is de Grote Markt te zien.

Hans Memling (rond 1430-1494) was afkomstig uit de regio van Mainz in het huidige Duitsland, maar was actief in de zuidelijke Nederlanden. Hier vond hij veel rijke opdrachtgevers, zoals voor dit tweeluik Maarten van Nieuwenhove (1463-1500), een Brugs edelman verbonden aan het Bourgondische hof.
Brugge, Diptiek van Maarten van Nieuwenhove, Hans Memling, Musea Brugge, www.artinflanders.be, foto Hugo Maertens, publiek domein.

Hans Memling (rond 1430-1494) was afkomstig uit de regio van Mainz in het huidige Duitsland, maar was actief in de zuidelijke Nederlanden. Hier vond hij veel rijke opdrachtgevers, zoals voor dit tweeluik Maarten van Nieuwenhove (1463-1500), een Brugs edelman verbonden aan het Bourgondische hof.

Ursulaschrijn.
Brugge, Musea Brugge, Sint-Jan-Hospitaalmuseum, Paul Hermans.

Op het Ursulaschrijn beeldde Hans Memling in 1489 de legende van de heilige Ursula haast uit als een modern stripverhaal. Deze bijzondere reliekhouder werd speciaal gemaakt voor het Sint-Janshospitaal en bevatte relieken van verschillende heiligen.

Affiche Vlaamse Primitieven.
Wikimedia Commons, Amedée Lynen.

De term ‘Vlaamse Primitieven’ ontstond in de 19e eeuw om een groep schilders aan te duiden die werden aangetrokken door handelscentra zoals Brugge en Gent. Ze waren vooral uit de Nederlanden afkomstig. De term raakte wijder verspreid door de expo ‘Les primitifs flamands’ uit 1902. Het woord ‘primitief’ staat voor ‘oorspronkelijk’ maar kan ook verwijzen naar een ‘realistische’ weergave van de werkelijkheid. Tegenwoordig spreekt men eerder over het fenomeen van de ‘Noordelijke renaissance’.

Lam Gods voor en na.
Het Lam Gods, Jan en Hubert van Eyck, Sint-Baafskathedraal Gent, www.artinflanders.be, foto Hugo Maertens.

Het Lam voor en na de grote restauratie van Het Lam Gods 2012-2022. Toprestaurateurs haalden de vernislagen uiterst zorgvuldig weg, en zo werd de oorspronkelijke blik van het Lam weer zichtbaar.

Ontdek nog meer over dit onderwerp

Het Lam Gods
Karrewiet

Bron: VRT archief – 24 jan 2020

Brugge
Weg van het Meesterwerk – Van Eyck

Bron: VRT archief, Sylvester Productions – 4 sep 2019

Borchert Till-Holger
Vlaamse Primitieven in Brugge

Ludion, 2006. 

Borchert Till-Holger, Dumolyn Jan en Martens Maximiliaan
Van Eyck: een optische revolutie

Hannibal, 2020. 

Borchert Till-Holger, Beyer Andreas & Eichberger Dagmar
De eeuw van Van Eyck 1430-1530: de Vlaamse Primitieven en het Zuiden

Ludion, 2002. 

De Vos Dirk
De Vlaamse primitieven: de meesterwerken

Mercatorfonds, 2002.  

Praet Danny & Martens Maximiliaan
Het Lam Gods, Van Eyck: kunst, geschiedenis, wetenschap en religie

Hannibal, 2019. 

Schmidt Peter
Het Lam Gods

Davidsfonds, 2005. 

Fictie


Huysman Sofie
Dag Jan: het kleine rijk van Jan Van Eyck

Borgerhoff & Lamberigts, 2020. (10+) 

Smeyers Katrien & Leroy Benjamin
Schilders & spionnen: het verhaal van de Vlaamse Primitieven

Davidsfonds/Infodok, 2008. (9+) 

Vereecken Kathleen
Margriete

De Geus, 2022.  

Nu kijken


Stay At Home Museum
Een optische revolutie
Docu
Panorama. Agnus Dei, de rechtvaardige rechters

(1994)

Bijkomend luister/kijk materiaal


Docu
Van Eyck: De verlokking van de werkelijkheid

(2020)