Rock Werchter
Festivalcultuur
In de zomer van 1975 traden in het landelijke Werchter twee bands op voor een publiek van enkele honderden toeschouwers. Het initiatief van de plaatselijke Chirogroep legde de basis voor een van de grootste muziekfestivals in Europa.
Sindsdien verzamelde jaarlijks een groeiende groep jongeren in Werchter om samen het einde van het schooljaar en het begin van de grote vakantie te vieren. Een samenwerking met verwante zielen uit de West-Vlaamse stad Torhout leidde in 1977 tot het legendarische dubbelfestival Torhout/Werchter. Door dezelfde artiesten eerst in Torhout en dan in Werchter te laten optreden, kon de organisatie grotere namen strikken.
Het festival werd vanaf 1999 enkel nog in Werchter georganiseerd. Rock Werchter werd een referentie in de pop- en rockmuziekwereld. U2, Patti Smith, R.E.M., The Chemical Brothers, Faithless, Kendrick Lamar, Metallica en Lady Gaga zijn slechts enkele internationale namen die in de afgelopen decennia op het podium stonden in het Vlaams-Brabantse dorp.
Belga Image, 69150255, Peter Croes
Arno Hintjens (1949-2022) uit Oostende, in 1980 stichtend lid van de invloedrijke band T.C. Matic en later succesvol soloartiest, aan het werk op de Lokerse Feesten van 2019.
Festivalcultuur
Torhout/Werchter groeide snel uit tot het bekendste muziekfestival van het land, maar de echte pionier van de zomerfestivals in Vlaanderen was Jazz Bilzen. Dat meerdaagse evenement vond voor het eerst plaats in 1965 en programmeerde jazz, folk, rock en pop. Al vlug trok Jazz Bilzen elk jaar tot 15.000 toeschouwers, het merendeel van hen tieners en twintigers.
De opkomst van zulke jongerenfestivals in de jaren 1960 paste in de tijdgeest. Door de toegenomen welvaart beleefden de babyboomersde twee decennia na het einde van Tweede Wereldoorlog kenden een hoog geboortecijfer, vandaar babyboom. – de generatie die kort na de Tweede Wereldoorlog werd geboren – een jeugd met ongekende mogelijkheden. Ze konden langer studeren en hadden meer geld en vrije tijd dan hun ouders. Onder meer via muziek zetten zij zich af tegen de normen van toen – netheid, discipline, onthouding en een strikte scheiding tussen jongens en meisjes.
Oudere generaties keken aanvankelijk met onbegrip naar de muziekfestivals, waar jongeren het recht opeisten om volgens hun eigen waarden en normen van hun vrijheid te genieten. Toch nam de populariteit van festivals alleen maar toe en de muzikale tegencultuur groeide zelfs uit tot een winstgevende markt voor ondernemers. Jazz Bilzen verdween, maar nieuwe successen zoals Tomorrowland zetten Vlaanderen blijvend op de kaart als festivalregio.
Focuspunten
Ontdek nog meer over dit onderwerp
Non-fictie
Werchter: de wei. Belgiës bijdrage aan de rockindustrie
In: Tollebeek Jo (red.), België, een parcours van herinnering. Plaatsen van geschiedenis en expansie, Bert Bakker, 2008.
De jaren zestig. Een cultuurgeschiedenis
Ambo Anthos, 2018.
Pukkelpop 25
Ludion, 2010.
Rock Werchter sinds 1975
WPG, 2014.
Belpop Bonanza: de mooiste verhalen uit de Belgische popmuziek
Uitgeverij Sylvain, 2017.
Rock Torhout: biografie van een verdwenen festival, 1977-1998
Uitgeverij Sylvain, 2021.
BelgaCult: 25 momenten die cultureel België veranderd hebben
Lannoo, 2015.
Strips
Mannen onder elkaar
Daedalus, 2017.
The sound of Belgium
(2012)
Those were the days
Waarin telkens één discotheek wordt belicht (VRT, 2022)