Rock Werchter.

Rock Werchter groeide uit van een Chiro-evenement tot een vierdaags festival met bands en bezoekers uit de hele wereld. Editie van 2017 | Belga Image, 1952486.

Kunsten & wetenschappen
Lees dit artikel in:
1975
Lees voor

Rock Werchter

Festivalcultuur

Zomer 1975. De ChiroChiro is een jeugdbeweging: een organisatie van en voor kinderen en jongeren.  van de gemeente Werchter organiseert een concert. Er spelen twee muziekgroepen. Er zijn enkele honderden bezoekers. Een klein concert dus. Maar het concert betekent wel het begin van een beroemd festival: Rock Werchter. Het festival vindt vanaf dan elk jaar plaats.

Lees voor

Vanaf 1977 is er ook een podium in de gemeente Torhout. Het festival heet dan Torhout / Werchter. In Torhout en Werchter spelen dezelfde artiesten. Eerst in Torhout en de dag erna in Werchter.

Er komen elk jaar meer jongeren naar Torhout en Werchter. Ze vieren samen het einde van het schooljaar en het begin van de grote vakantie. Torhout / Werchter is al snel het bekendste muziekfestival van het land.

Vanaf 1999 is het festival weer alleen in Werchter. Nu is Rock Werchter één van de grootste festivals in Europa. Het duurt vier dagen. Er komen elke dag bijna 90.000 mensen.

Arno Hintjens.

Belga Image, 69150255, fotograaf Peter Croes.

Arno Hintjens (1949-2022) uit Oostende, in 1980 stichtend lid van de invloedrijke band T.C. Matic en later succesvol soloartiest, aan het werk op de Lokerse Feesten van 2019.

Lees voor

Festivalcultuur

Het eerste festival voor jongeren in Vlaanderen is Jazz Bilzen, in 1965. Het festival duurt een paar dagen. Er zijn allerlei stijlen muziek, zoals jazz, rock en pop. Elk jaar komen er ongeveer 15.000 mensen naar Jazz Bilzen. Dat zijn meestal tieners en twintigers.

Tegen de regels

In de jaren 1960 gaat het goed met België. De mensen worden rijker. Jongeren kunnen veel meer doen. Ze kunnen langer studeren. Ze hebben meer geld en meer vrije tijd dan hun ouders. Ze willen ook meer vrijheid. Daarom verzetten ze zich tegen de regels van hun tijd, zoals gehoorzaam zijn en nette kleren dragen. En ze hebben interesse in drank, seks en soms ook drugs. Ze willen hun eigen regels. En dat laten ze horen met hun muziek.

Oudere mensen begrijpen die muziek en de festivals eerst niet. Maar de festivals worden steeds meer populair. En zakenmensen verdienen veel geld aan de rebelse jeugd en hun nieuwe muziek.

Jazz Bilzen bestaat nu niet meer. Er zijn wel veel andere festivals, zoals Rock Werchter, Pukkelpop en Tomorrowland. Vlaanderen is een belangrijke streek voor mensen die van festivals houden.

Focuspunten

Wannes Van de Velde.

Humo (1967).

Wannes Van de Velde (1937-2008) zong in het Antwerpse dialect en maakte oudere liederen opnieuw bekend en populair.

Lees voor

Wannes Van de Velde

In de jaren 1960 zijn veel jonge mensen tegen de regels van de tijd. Ook jonge muzikanten willen andere regels. Ze willen vrijheid, en ze hebben veel kritiek op de samenleving. Ze zijn voor vrede en tegen oorlog. Ze vinden dat bedrijven te veel geld verdienen. Ze willen dat de rijkdom eerlijker over de mensen wordt verdeeld. En ze komen op voor het milieu.

Eén van die jonge muzikanten is Wannes Van de Velde. Hij is een zanger uit Antwerpen. Zijn bekendste liedje is Ik wil deze nacht in de straten verdwalen. Van de Velde zingt in het Antwerps dialect. Dat past niet echt op de grote weide van de festivals. Hij treedt liever op in kleine zaaltjes en cafés. Toch doet Wannes Van de Velde mee aan Jazz Bilzen. In 1967 wandelt hij met een groep jongeren van het station van Bilzen naar het festival van Jazz Bilzen. Ondertussen speelt hij muziek op een doedelzakEen soort blaasinstrument. .

Kritiek op de samenleving

Wannes Van de Velde heeft veel begrip voor de rebelse jongeren in de jaren 1960. Hij heeft ook veel kritiek op de samenleving. Hij zingt liedjes tegen de nieuwe, grote gebouwen in Antwerpen. En ook tegen de macht van de auto en tegen wapens.

New Beat.

Antwerpen, Gazet van Antwerpen.

De New Beat ontwikkelde zich aan het eind van de jaren 1980 tot een subcultuur met een eigen kledingstijl. Opgetuigde haarkuiven, fluo en smiley-badges waren kenmerkend.

Lees voor

New Beat

In de jaren 1980 ontstaan er nieuwe soorten muziek in de Vlaamse discothekenZalen waar je ’s nachts kan dansen op muziek. . Dj’s spelen er muziek met nieuwe apparaten en computers. Of ze gebruiken oude apparaten op een nieuwe manier: ze spelen muziekplaten trager af, bijvoorbeeld. Zo ontstaat een trage ‘beat’. Die mixen ze met zware, harde bassen. De muziek die ze zo maken, heet New Beat. De lage tonen kan je bijna voelen. New Beat is meteen heel populair. De groep Confetti’s heeft een grote hit met The Sound of C.

Elektronische muziek

New Beat is maar kort populair, tot het einde van de jaren 1980. Uit New Beat ontstaan wel veel nieuwe soorten elektronische muziek. Bijvoorbeeld techno en house.

Belgische elektronische muziek wordt ook bekend in het buitenland. De groep Technotronic heeft bijvoorbeeld een grote hit in het buitenland met Pump up the jam.

In het begin hoor je niet vaak elektronische muziek op grote festivals. Daar hoor je meestal rock. De mensen die van rock houden en de mensen die van elektronische muziek houden, zijn in het begin heel verschillend. Maar stilaan leren ze elkaars muziek beter kennen. En nu staan er ook dj’s op het podium van een groot festival.

Folkfestival Dranouter.
Fotograaf Sally Meysman.

In 1975 startten enkele folkliefhebbers een festival op de speelplaats van een school in Dranouter, een dorp ten zuiden van Ieper en Poperinge. Vandaag is Festival Dranouter het grootste folkfestival van Europa. Duplicaat van de poster van de eerste editie van festival Dranouter, 1975.

 

Jazz Bilzen.
Bilzen, Visit Bilzen, fotograaf Jean Schoubs.

Festivalgangers voor Jazz Bilzen. In 1973 bestempelde de krant Het Belang van Limburg Jazz Bilzen als ‘Woodstock in miniatuur’, met een verwijzing naar het legendarische hippiefestival.

In de zomer van 1967 stonden Ferre Grignard (1939-1982), Wannes Van de Velde, Boudewijn de Groot en Procol Harum (met zanger-pianist Gary Brooker op de foto) op de affiche van Jazz Bilzen.
Bilzen, Visit Bilzen, fotograaf Jean-Pierre Schorpion.

In de zomer van 1967 stonden Ferre Grignard (1939-1982), Wannes Van de Velde, Boudewijn de Groot en Procol Harum (met zanger-pianist Gary Brooker op de foto) op de affiche van Jazz Bilzen.

Walter De Buck Gentse Feesten.
Gent, Amsab-ISG, Rol.

De anarchistische kunstenaar Walter De Buck (1934-2014) en enkele medestanders herlanceerden op het einde van de jaren 1960 de Gentse Feesten in de sfeer van de studentenprotesten en de verlinksing van een jonge generatie van ‘mei ‘68’.

Boccaccio.
Antwerpen, Het Laatste Nieuws, fotograaf Didier Verbaere.

Discotheken zoals Boccaccio (1986-1993) in Destelbergen, Cherry Moon in Lokeren (1991-2013) en La Rocca in Lier (1993-2022) werden de tempels van een nieuwe elektronische muziekcultuur.

Rhyme Cut Core.
Jeroen Windels, 9000 toeren.

Rhyme Cut Core was een van de wegbereiders van de hiphopscène in Vlaanderen. Hier is de hiphopband actief op de Gentse Feesten (1990).

Ontdek nog meer over dit onderwerp

Jazz Bilzen
Actualiteit 1965

Bron: VRT archief – 10 jan 1990

Jazz Bilzen rock
Magazien – Jazz Bilzen

Bron: VRT archief – 12 sep 1968

Lichtjes van de Schelde
Margriet

Bron: VRT archief – 29 jul 1992

Mistero Buffo
Horen en zien

Bron: VRT archief – 15 nov 1972

Pump up the jam
Zeker Weten

Bron: VRT archief – 16 jan 1990

Rock werchter
Belpop – 40 jaar Werchter

Bron: VRT archief, Live Nation – 29 sep 2014

Sound of C
Sterrenwacht

Bron: VRT archief – 8 jul 1989

Tomorrowland
People of Tomorrow

Bron: VRT archief, De chinezen – 26 okt 2014

Non-fictie


Buelens Geert
Werchter: de wei. Belgiës bijdrage aan de rockindustrie

In: Tollebeek Jo (red.), België, een parcours van herinnering. Plaatsen van geschiedenis en expansie, Bert Bakker, 2008. 

Buelens Geert
De jaren zestig. Een cultuurgeschiedenis

Ambo Anthos, 2018. 

De Geyter Anja, e.a.
Pukkelpop 25

Ludion, 2010. 

Delvaux Jan
Rock Werchter sinds 1975

WPG, 2014. 

Delvaux Jan
Belpop Bonanza: de mooiste verhalen uit de Belgische popmuziek

Uitgeverij Sylvain, 2017. 

Delvaux Jan
Rock Torhout: biografie van een verdwenen festival, 1977-1998

Uitgeverij Sylvain, 2021. 

Duvillier Jeroen, Broos, Robin & Coussens Evelyne
BelgaCult: 25 momenten die cultureel België veranderd hebben

Lannoo, 2015.