Paula Sémer
Televisie als venster op de wereld
Op zaterdag 31 oktober 1953 keken enkele honderden gezinnen naar de allereerste Vlaamse televisie-uitzending. Na het nieuws en het weerbericht volgde Drie dozijn rode rozen, een komedie met Paula Sémer. De jonge actrice groeide uit tot een televisieberoemdheid en de televisie tot een vaste huisgenoot.
Paula Sémer begon haar omroepcarrière in 1944 op de radio, als presentatrice en als actrice in hoorspelen. Kort na de lancering van de televisie presenteerde ze samen met Bob Davidse Kom toch eens kijken, het eerste programma speciaal voor kinderen. Later werd ze het gezicht van programma’s voor en door vrouwen.
In 1964 bracht Sémer in haar televisieprogramma Penelope een bevalling expliciet in beeld. Dat zorgde voor heel wat commotie. Sémer brak wel vaker een lans voor maatschappelijk relevante thema’s. Onderwerpen als seksualiteit, borstkanker en anticonceptie haalde ze in haar programma’s eveneens uit de taboesfeer. Ook achter de schermen bleef ze strijden voor de emancipatie van vrouwen. Jaren voor #metoo getuigde ze al openlijk over seksisme en ongewenste intimiteiten in de wereld van de televisie.
Brussel, VRT.
Televisiezenders zonden in de beginjaren slechts enkele uren per dag uit. Tijdens de overige uren moest de kijker het stellen met een testbeeld.
Televisie als venster op de wereld
In de jaren 1960 en 1970 veroverden televisietoestellen in almaar meer huiskamers een prominente plaats. Het nieuwe medium veranderde de kijk van de mensen op de wereld. Plots brachten beelden de actualiteit – schijnbaar – ongefilterd tot bij hen thuis. Zo kregen kijkers schokkende reportages uit Vietnam te zien, de eerste oorlog die dagelijks gecoverd werd in het televisiejournaal. Die beelden droegen bij tot wereldwijde protesten tegen het conflict, ook in Vlaanderen.
Naast een belangrijke nieuwsbron werd televisiekijken voor veel Vlamingen een favoriet tijdverdrijf. Voor dat laatste stemden zij in de jaren 1960 en 1970 massaal af op zenders uit Nederland. Een hele generatie kinderen groeide op met het Nederlandse De Fabeltjeskrant. De Vlaamse openbare omroep was zelf pionier voor jeugdfeuilletons zoals Kapitein Zeppos, die ook in het buitenland weerklank vonden. Volwassenen vielen dan weer voor de vele show- en quizprogramma’s op de Nederlandse kanalen.
Televisie had de kracht om kijkers emotioneel te binden aan personen of gebeurtenissen. Daardoor kreeg het medium een sterk gemeenschapsvormende functie. Zo namen Vlamingen uitdrukkingen over uit populaire tv-programma’s, zoals de frase ‘Zal ’t gaan ja!’ uit F.C. De Kampioenen. Ook de sterke aandacht voor sportwedstrijden creëerde betrokkenheid. In het in beeld brengen van wielerwedstrijden was de Vlaamse openbare oproep overigens baanbrekend.
Focuspunten
Ontdek nog meer over dit onderwerp
Non-fictie
Blijven kijken! Vijftig jaar televisie in Vlaanderen
Lannoo, 2003.
De golden Sixties: hoe het dagelijks leven in België veranderde tussen 1958-1973
Manteau, 2022.
Publieke televisie in Vlaanderen. Een geschiedenis
Academia Press, 2007.
De magie van radio en televisie
Ludion, 1997.
Nieuws op televisie: televisiejournaals als venster op de wereld
Acco, 2005.
Lang leve de tv. 60 jaar televisie
Hannibal, 2013.
Het nieuwe tv-kijken: een positieve kijk op televisie in Vlaanderen: het model Vlaanderen Inc
LannooCampus, 2014.
Kinderen van Zeppos. De magische jeugdfeuilletons van de BRT
Standaard Uitgeverij, 2021.
Studio Tarara
Over de beginjaren van de commerciële televisie in Vlaanderen (2019)