De Dulle Griet van Pieter Bruegel de Oude | Antwerpen, Museum Mayer van den Bergh.

Kunsten & wetenschappen
Lees dit artikel in:
Wanneer je de voorleesfunctie activeert, krijg je per paragraaf een balkje te zien waarmee je dat stukje tekst kan laten voorlezen.
1563
Lees voor

Dulle Griet

Pieter Bruegel de Oude en de renaissance

Een ‘Dulle Griet’ met harnas en zwaard leidt een roversbende van vrouwen tussen de gekste monsters naar de opengesperde muil van de hel: Pieter Bruegel de Oude schilderde in 1563 een paneel dat tot de verbeelding blijft spreken.

Lees voor

In 1894 kocht de Antwerpse kunstverzamelaar Fritz Mayer van den Bergh op een veiling een opvallend, maar voor hem onbekend schilderij. Het bleek een meesterwerk te zijn van Pieter Bruegel de Oude uit 1563. De titel Dulle Griet is ontleend aan het Schilderboek (1604) van Karel van Mander. Die noemde Bruegel een navolger van Jheronimus Boschpopulaire schilder van enkele generaties voor Bruegel, vooral bekend om zijn fantasiewezens en monsters. , omdat hij ook ‘spookachtige taferelen en grappen’ schilderde. De Dulle Griet combineert inderdaad een heel duister tafereel met humoristische details.

Bruegel is vooral bekend om zijn boerentaferelen en afbeeldingen van spreekwoorden. De Dulle Griet bewijst dat hij veelzijdiger was. Zijn relatief kleine bewaard gebleven oeuvre bevat ook grote religieuze schilderijen en winterse of zonovergoten landschappen. Al zijn werken getuigen van een scherp observatievermogen. Geen andere kunstenaar uit de 16e eeuw geeft je het gevoel dichter te komen bij de mensen van toen.

Toren van Babel.

Wenen, Kunsthistorisches Museum.

Pieter Bruegel de Oude, De Toren van Babel, 1563. In Bruegels Toren van Babel verwijst de havenstad naar Antwerpen. De toren zelf is geïnspireerd door het Colosseum in Rome. Het centrale thema van het schilderij, net als in het bijbelverhaal over de Babyloniërs, is de hoogmoed.

Lees voor

Pieter Bruegel de Oude en de renaissance

Bruegel is de bekendste schilder uit de 16e-eeuwse Nederlanden. Toch weten we over zijn leven niet zoveel met zekerheid. Hij werd wellicht rond 1525/1530 geboren in de omgeving van Breda en verhuisde in de late jaren 1540 naar Antwerpen.

Bruegel schilderde voor opdrachtgevers uit de economische, religieuze en intellectuele elite. Vaak maakte hij landschappen met veel figuren, zoals feestende of werkende boeren. Ze zijn druk in de weer met zaaien en oogsten, eten en drinken. Als kunstenaar kreeg hij naam door zijn prenten, verspreid door drukker-uitgevers die met nieuwe technieken een breed publiek bereikten. Zijn werken behoren vandaag tot de topstukken in musea van Antwerpen en Brussel tot Wenen en New York.

Bruegel was een buitenbeentje in zijn tijd. Zijn stijl en thema’s zijn niet echt typisch voor de (Italiaanse) renaissance, die opgang maakte in de Nederlanden. In de renaissance, letterlijk ‘wedergeboorte’, lieten kunstenaars zich inspireren door thema’s uit de klassieke oudheid. Bruegel kende de Italiaanse kunst wel door zijn reizen als jonge schilder, maar hij week er qua stijl en onderwerpskeuze van af. Andere 16e-eeuwse schilders zoals Quinten Metsijs, Jan Gossaert en Frans Floris sloten veel meer aan bij de traditie van de Italiaanse grootmeesters zoals Leonardo da Vinci, Rafaël en Michelangelo. Meestal werkten zij vanuit Antwerpen, in de 16e eeuw hét artistieke centrum van de Lage Landen.

Focuspunten

Basel, Kunstmuseum.

‘Ik, Catarina van Hemessen, heb mezelf geschilderd in 1548 op de leeftijd van 20 jaar’. Het vroegst bekende zelfportret van een kunstenaar (m/v) achter een schildersezel.

Lees voor

Vrouwen in de kunstwereld

In een reisverslag over de Nederlanden uit 1567 vermeldde de Italiaanse schrijver en koopman Lodovico Guicciardini enkele opvallend onafhankelijke vrouwen, onder wie ook ‘uitstekende schilderessen’. Dat verbaasde hem, in een tijd waarin vrouwen maar zelden kunstenares konden worden. Catharina van Hemessen uit Antwerpen was zelfs beroemd genoeg om aan het Spaanse hof in Madrid te worden uitgenodigd. De Gentse Susanna Horenbout werkte in dienst van de Engelse koning.

Een andere vrouw met grote invloed in het 16e-eeuwse kunstmilieu was Mayken Verhulst uit Mechelen. Zij was zelf schilderes en zakenvrouw. Na de dood van haar man, de schilder en graveur Pieter Coecke van Aelst, leidde ze tientallen jaren zijn atelier. Ze publiceerde boeken met zijn prenten, maar ook werken van Italiaanse auteurs over architectuur in de renaissance. Haar dochter Maria trouwde met Pieter Bruegel de Oude. Mayken overleefde hen beiden en gaf tekenles aan haar kleinzonen Pieter Brueghel de Jonge en Jan Brueghel.

In de bloeiende 16e-eeuwse kunstwereld van de Nederlanden opereerden dus ook doortastende en getalenteerde vrouwen, al kregen ze lang niet de kansen die ze verdienden. Zo konden ze alleen een artistieke opleiding volgen als hun vader of broer kunstenaar was. Toch onderscheidden ze zich soms als verstandige handelaars in prenten.

Volcxken Diericx

Amsterdam, Rijksmuseum, RP-P-OB-67.071.

Portret van Volcxken Diericx door Jan Wierix (1579). Met haar echtgenoot Hiëronymus Cock bestuurde Volcxken Diericx decennialang de belangrijkste prentenhandel in de zuidelijke Nederlanden.

Lees voor

De invloed van de prentkunst

Prenten bekleden een minder prominente plaats in de kunstgeschiedenis dan schilderijen, beeldhouwwerken of architectuur. Toch waren prenten voor de meeste mensen eeuwenlang de belangrijkste manier waarop ze met kunst in aanraking kwamen.

De uitvinding van de boekdrukkunst in de 15e eeuw maakte het mogelijk om prenten goedkoop en in grote hoeveelheden te drukken. Kunstenaars zoals de Duitser Albrecht Dürer of de Antwerpse broers Jan en Hieronymus Wierix specialiseerden zich in het graveren van tekeningen op hout, koper of andere materialen.

In de 16e eeuw legden creatieve ondernemers zich dankzij geavanceerde technieken specifiek toe op het uitgeven van prenten. Zo baatte Hieronymus Cock samen met zijn vrouw Volcxken Diericx in Antwerpen de succesvolle drukkerij ‘In de Vier Winden’ uit. Zij verkochten prenten naar schilderijen van Italiaanse meesters, maar ook Bruegel maakte zestig ontwerpen voor hen. Ook Bijbelse taferelen, afbeeldingen van heiligen, portretten van koningen en volkse taferelen circuleerden in groten getale. Prenten vormden vanaf de 16e eeuw een belangrijk wapen in de religieuze en politieke ideeënstrijd.

De geldwisselaar en zijn vrouw
Parijs, Musée du Louvre.

Quinten Metsijs, De geldwisselaar en zijn vrouw, 1514.

Neptunus en Amphitrite.
Berlijn, Gemäldegalerie. 

Jan Gossaert, Neptunus en Amphitrite, 1516. Gossaert reisde naar Rome en bracht de nieuwe opvattingen van de renaissance mee naar huis. Zijn thema’s zijn vaak ontleend aan de Griekse en Romeinse mythologie. Hij was een van de eerste schilders in de Nederlanden die levensgrote naakte figuren afbeeldde.

Processie van Sultan Süleyman.
New York City, The Metropolitan Museum of Art.

Pieter Coecke van Aelst (naar), Processie van Sultan Süleyman bij de Atmeidan in Constantinopel, 1553. Van Aelsts weduwe Mayken Verhulst gaf na zijn dood prenten uit naar tekeningen die hij had gemaakt bij een bezoek in 1533 aan Constantinopel.

De kopergravure Grote vissen eten de kleine vissen op (1557), door Pieter Bruegel de Oude ontworpen voor Hiëronymus Cock.
Antwerpen, Collectie Stad Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, PK.OP.13802; III/H.62.

De kopergravure Grote vissen eten de kleine op (1557), door Pieter Bruegel de Oude ontworpen voor Hiëronymus Cock.

Pieter II Brueghel spreekwoorden.
Antwerpen, collectie KMSKA – Vlaamse Gemeenschap, foto Hugo Maertens.

Pieter Brueghel de Jonge, Nederlandse spreekwoorden, 1595. Kopie naar zijn vaders schilderij uit 1559. Kunstwerken over spreekwoorden waren in Bruegels tijd een populaire manier om de dwaasheid van de mens in de verf te zetten. Deze versie bewijst dat het schilderij zo bekend was dat het al vroeg werd gekopieerd.

De Dulle Griet is ook de titel van een Suske en Wiske-stripverhaal van Willy Vandersteen (1966). In dat album wil professor Barabas de figuren op de Dulle Griet tot leven wekken, om te achterhalen waarom deze mensen in oorlog waren. Het album werd in meer dan twintig talen vertaald.
Antwerpen, Standaard Uitgeverij (@ 2023), Willy Vandersteen.

De Dulle Griet is ook de titel van een Suske en Wiske-stripverhaal van Willy Vandersteen (1966). In dat album wil professor Barabas de figuren op de Dulle Griet tot leven wekken, om te achterhalen waarom deze mensen in oorlog waren. Het album werd in meer dan twintig talen vertaald.

Ontdek nog meer over dit onderwerp

Breugel
Hier spreekt men Nederlands

Bron: VRT archief – 30 jan 1960

Dulle Griet
Museum Tour – Museum Mayer van den Bergh

Bron: VRT archief – 19 okt 2020

Non-fictie


Ainsworth Maryan, Alsteens Stijn & Orenstein Nadine
Mens, mythe en zinnelijkheid: de renaissance van Jan Gossart: het volledige werk

Mercatorfonds, 2010. 

Bassens Maarten & Van Grieken Jonas
Bruegel in zwart en wit: het complete grafische werk

KBR, 2019. 

Büttner Nils
Bruegel: de schilder van boeren en heiligen

Meulenhoff, 2019. 

Haemers Jelle, Bardyn Andrea & Delameillieure Chanelle (red.)
Wijvenwereld. Vrouwen in de middeleeuwse stad

Vrijdag, 2019. 

Hendrikman Lars & Tamis Dorien
Brueghel en tijdgenoten: kunst als verborgen verzet?

Waanders Uitgevers, 2021. 

Huet Leen
Mevrouw Renaissance, of: Het leven en werk van stammoeder Brueghel

EPO, 2019. 

Huet Leen
Pieter Bruegel: de biografie

Polis, 2016. 

Lampo Jan
Gelukkige stad: de gouden jaren van Antwerpen (1485-1585)

Amsterdam University Press, 2017. 

Lampsonius Dominicus
Portretten van bekende schilders uit de Lage Landen

Polis, 2020. 

Op De Beeck Jan
Mayken Verhulst (1518-1599). De Turkse manieren van een artistieke dame

Museum Het Zotte Kunstkabinet, 2005.  

Pye Michael
Antwerpen. De gloriejaren

De Bezige Bij, 2021. 

Vanderheyden Thaïs
Grote kunst voor kleine kenners: de Vlaamse Meesters

Borgerhoff & Lamberigts, 2019. (9+) 

Van der Stighelen Katlijne
Vrouwenstreken. Onvergetelijke schilderessen uit de Lage Landen

Lannoo, 2000. 

Van der Stighelen Katlijne & Westen Mirjam (red.)
Elck zijn waerom: vrouwelijke kunstenaars in België en Nederland 1500-1950

Ludion, 1999. 

Van Grieken Joris, Luijten Ger & Van Der Stock Jan
Hieronymus Cock: de renaissance in prent

Mercatorfonds, 2013.

 

Fictie


De Kockere Geert & Cneut Carll
Dulle Griet

De Eenhoorn, 2017. (8+) 

Olyslaegers Jeroen
Wildevrouw

De Bezige Bij, 2022. 

Timmermans Felix
Pieter Bruegel zo heb ik u uit uw werken geroken

Davidsfonds, 1990. 

Van Der Laak Maartje & De Bode Ann
Het geheim van de Vlaamse Meesters

De Eenhoorn, 2019. (9+) 

Vandersteen Willy
De Avonturen van Suske en Wiske: Het Spaanse Spook (nr. 70)

Standaard, 1952. 

Vandersteen Willy
Suske en Wiske: De dulle griet (nr. 78)

Standaard, 1966.