De Dulle Griet van Pieter Bruegel de Oude | Antwerpen, Museum Mayer van den Bergh.

Kunsten & wetenschappen
Lees dit artikel in:
1563
Lees voor

Dulle Griet

Pieter Bruegel de Oude en de renaissance

‘Dulle Griet’ is een schilderij van Pieter Bruegel uit 1563. Op het schilderij is heel veel te zien. In het midden zie je de ‘Dulle Griet’: een grote, boze vrouw met een zwaard. Ze is de leider van een groep vrouwen. Ze hebben wapens en ze vechten. Je ziet ook vreemde monsters. Links is er een groot monster met een open mond. Dat is de ingang van de hel. Daar lopen de vrouwen naartoe.

Lees voor

De ‘Dulle Griet’ is een beroemd schilderij. Een man uit Antwerpen, Fritz Mayer van den Bergh, koopt het in 1894. Hij verzamelt kunst. Zijn huis is vandaag een museum. Daar kan je het schilderij nog gaan bekijken.

Veel details

Bruegel schildert verschillende onderwerpen. Hij is bekend om zijn schilderijen van boeren. Hij maakt ook grote schilderijen over verhalen uit de Bijbel. Of schilderijen van landschappen in de winter of de zomer. Vaak schildert hij veel details. Daardoor geven de schilderijen van Bruegel veel info over zijn tijd. Je ziet mensen, kleren, gebouwen en de natuur. Kijk je naar de schilderijen van Bruegel? Dan krijg je het gevoel dat je dicht bij de mensen van de jaren 1500 bent.

Toren van Babel.

Wenen, Kunsthistorisches Museum.

Pieter Bruegel de Oude, De Toren van Babel, 1563. In Bruegels Toren van Babel verwijst de havenstad naar Antwerpen. De toren zelf is geïnspireerd door het Colosseum in Rome. Het centrale thema van het schilderij, net als in het bijbelverhaal over de Babyloniërs, is de hoogmoed.

Lees voor

Pieter Bruegel de Oude en de renaissance

Pieter Bruegel is in zijn tijd een bekende schilder in de Lage LandenOngeveer het gebied van België en Nederland. . Toch weten we niet zoveel over zijn leven. We denken dat hij tussen 1525 en 1530 geboren is, in de buurt van Breda. Hij verhuist naar Antwerpen in de jaren 1540.

Bruegel wordt eerst bekend door zijn prenten. Dat zijn tekeningen die op papier worden gedrukt. De drukkunst is nog maar pas uitgevonden. Drukkers kunnen nu veel prenten tegelijk drukken met machines. Zo kunnen veel mensen de prenten bekijken en kopen.

Bruegel schildert ook voor rijke en belangrijke mensen. Er zijn vandaag niet zoveel schilderijen van hem bewaard. Maar ze zijn wel heel beroemd. Je kunt ze bekijken in museums in de hele wereld, van Antwerpen en Brussel tot Wenen en New York.

Oude kunst wordt weer populair

In de tijd van Bruegel is de renaissance-stijl uit Italië populair. ‘Renaissance’ betekent ‘opnieuw geboren’. Het wil zeggen dat de kunst van de oude Grieken en Romeinen opnieuw populair wordt. Ook in de Lage landen halen kunstenaars hun ideeën bij de oude Grieken en Romeinen.

Bijvoorbeeld de schilders Quinten Metsijs, Jan Gossaert en Frans Floris. Zij volgen het voorbeeld van de grote kunstenaars uit Italië, zoals Leonardo da Vinci, Rafaël en Michelangelo. Meestal werken zij in Antwerpen. Die stad is in de jaren 1500 het belangrijkste centrum van de kunst in de Lage Landen.

Bruegel kent de renaissance-stijl ook. Want hij reisde als jonge schilder naar Italië. Maar zijn stijl en onderwerpen zijn een beetje anders.

Focuspunten

Basel, Kunstmuseum.

‘Ik, Catarina van Hemessen, heb mezelf geschilderd in 1548 op de leeftijd van 20 jaar’. Het vroegst bekende zelfportret van een kunstenaar (m/v) achter een schildersezel.

Lees voor

Vrouwen in de kunst

De bekende schilders uit die tijd zijn bijna altijd mannen. Vrouwen krijgen minder kansen om kunstenaar te worden. Zo kunnen ze alleen een opleiding volgen als hun vader of broer kunstenaar is. Toch zijn er veel vrouwen met kunst bezig. Ze schilderen of verkopen kunstwerken.

Ook in de familie van Bruegel zijn vrouwen met kunst bezig. Mayken Verhulst is de moeder van Maria, de vrouw van Bruegel. Mayken schildert en is een zakenvrouw. Haar man is de schilder en graveur Pieter Coecke van Aelst. Mayken verkoopt boeken met zijn tekeningen. Ze verkoopt ook boeken over de kunst van de renaissance. Ze geeft tekenles aan de zonen van Pieter Bruegel, die ook kunstenaar worden.

Een verbaasde Italiaan

De jaren 1500 zijn een heel goede tijd voor de kunst in de Lage Landen. Een schrijver en koopman uit Italië reist door het gebied en schrijft er een boek over. Hij schrijft ook over enkele speciale vrouwen en vrouwelijke kunstenaars. Hij is verbaasd, want in die tijd worden vrouwen bijna nooit kunstenaar.

In de Lage Landen zijn er verschillende vrouwelijke kunstenaars.

Volcxken Diericx

Amsterdam, Rijksmuseum, RP-P-OB-67.071.

Portret van Volcxken Diericx door Jan Wierix (1579). Met haar echtgenoot Hiëronymus Cock bestuurde Volcxken Diericx decennialang de belangrijkste prentenhandel in de zuidelijke Nederlanden.

Lees voor

De invloed van de prentkunst

Als we denken aan oude kunst, dan denken we meestal aan schilderijen, beelden of gebouwen. Maar lange tijd zijn prenten heel belangrijk. Prenten zijn gedrukte tekeningen. De kunstenaar snijdt of krast de tekening met een scherpe pen in hout of metaal. Op de lijnen en vlakken die zo ontstaan, wordt inkt gesmeerd. Dan wordt er een papier op gelegd en zo druk je de tekening op het papier.

De drukkunst maakt het mogelijk om veel prenten tegelijk goedkoop te drukken. Kunstenaars zoals Albrecht Dürer of Jan en Hieronymus Wierix zijn specialist in prenten. Heel veel mensen kopen en zien hun tekeningen.

Prenten voor iedereen

In de jaren 1500 zijn er drukkerijen die enkel prenten drukken. Bijvoorbeeld de drukkerij ‘In de Vier Winden’ in Antwerpen. Die drukkerij verkoopt prenten van beroemde kunstenaars. Zoals Pieter Bruegel. Die tekent 60 prenten voor de drukkerij.

Er zijn heel veel prenten. Prenten van verhalen uit de Bijbel, of van heiligen, portretten van koningen, of prenten van gewone mensen die werken of feesten. Prenten zijn vanaf de jaren 1500 ook een belangrijk middel om ideeën over godsdienst en politiek bekend te maken.

De geldwisselaar en zijn vrouw
Parijs, Musée du Louvre.

Quinten Metsijs, De geldwisselaar en zijn vrouw, 1514.

Neptunus en Amphitrite.
Berlijn, Gemäldegalerie. 

Jan Gossaert, Neptunus en Amphitrite, 1516. Gossaert reisde naar Rome en bracht de nieuwe opvattingen van de renaissance mee naar huis. Zijn thema’s zijn vaak ontleend aan de Griekse en Romeinse mythologie. Hij was een van de eerste schilders in de Nederlanden die levensgrote naakte figuren afbeeldde.

Processie van Sultan Süleyman.
New York City, The Metropolitan Museum of Art.

Pieter Coecke van Aelst (naar), Processie van Sultan Süleyman bij de Atmeidan in Constantinopel, 1553. Van Aelsts weduwe Mayken Verhulst gaf na zijn dood prenten uit naar tekeningen die hij had gemaakt bij een bezoek in 1533 aan Constantinopel.

De kopergravure Grote vissen eten de kleine vissen op (1557), door Pieter Bruegel de Oude ontworpen voor Hiëronymus Cock.
Antwerpen, Collectie Stad Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, PK.OP.13802; III/H.62.

De kopergravure Grote vissen eten de kleine op (1557), door Pieter Bruegel de Oude ontworpen voor Hiëronymus Cock.

Pieter II Brueghel spreekwoorden.
Antwerpen, collectie KMSKA Koninklijk Museum voor Schone Kunsten – Vlaamse Gemeenschap, foto Hugo Maertens.

Pieter Brueghel de Jonge, Nederlandse spreekwoorden, 1595. Kopie naar zijn vaders schilderij uit 1559. Kunstwerken over spreekwoorden waren in Bruegels tijd een populaire manier om de dwaasheid van de mens in de verf te zetten. Deze versie bewijst dat het schilderij zo bekend was dat het al vroeg werd gekopieerd.

De Dulle Griet is ook de titel van een Suske en Wiske-stripverhaal van Willy Vandersteen (1966). In dat album wil professor Barabas de figuren op de Dulle Griet tot leven wekken, om te achterhalen waarom deze mensen in oorlog waren. Het album werd in meer dan twintig talen vertaald.
Antwerpen, Standaard Uitgeverij (@ 2023), Willy Vandersteen.

De Dulle Griet is ook de titel van een Suske en Wiske-stripverhaal van Willy Vandersteen (1966). In dat album wil professor Barabas de figuren op de Dulle Griet tot leven wekken, om te achterhalen waarom deze mensen in oorlog waren. Het album werd in meer dan twintig talen vertaald.

Ontdek nog meer over dit onderwerp

Breugel
Hier spreekt men Nederlands

Bron: VRT archief – 30 jan 1960

Dulle Griet
Museum Tour – Museum Mayer van den Bergh

Bron: VRT archief – 19 okt 2020

Non-fictie


Ainsworth Maryan, Alsteens Stijn & Orenstein Nadine
Mens, mythe en zinnelijkheid: de renaissance van Jan Gossart: het volledige werk

Mercatorfonds, 2010. 

Bassens Maarten & Van Grieken Jonas
Bruegel in zwart en wit: het complete grafische werk

KBR, 2019. 

Büttner Nils
Bruegel: de schilder van boeren en heiligen

Meulenhoff, 2019. 

Haemers Jelle, Bardyn Andrea & Delameillieure Chanelle (red.)
Wijvenwereld. Vrouwen in de middeleeuwse stad

Vrijdag, 2019. 

Hendrikman Lars & Tamis Dorien
Brueghel en tijdgenoten: kunst als verborgen verzet?

Waanders Uitgevers, 2021. 

Huet Leen
Mevrouw Renaissance, of: Het leven en werk van stammoeder Brueghel

EPO, 2019. 

Huet Leen
Pieter Bruegel: de biografie

Polis, 2016. 

Lampo Jan
Gelukkige stad: de gouden jaren van Antwerpen (1485-1585)

Amsterdam University Press, 2017. 

Lampsonius Dominicus
Portretten van bekende schilders uit de Lage Landen

Polis, 2020. 

Op De Beeck Jan
Mayken Verhulst (1518-1599). De Turkse manieren van een artistieke dame

Museum Het Zotte Kunstkabinet, 2005.  

Pye Michael
Antwerpen. De gloriejaren

De Bezige Bij, 2021. 

Vanderheyden Thaïs
Grote kunst voor kleine kenners: de Vlaamse Meesters

Borgerhoff & Lamberigts, 2019. (9+) 

Van der Stighelen Katlijne
Vrouwenstreken. Onvergetelijke schilderessen uit de Lage Landen

Lannoo, 2000. 

Van der Stighelen Katlijne & Westen Mirjam (red.)
Elck zijn waerom: vrouwelijke kunstenaars in België en Nederland 1500-1950

Ludion, 1999. 

Van Grieken Joris, Luijten Ger & Van Der Stock Jan
Hieronymus Cock: de renaissance in prent

Mercatorfonds, 2013.

 

Fictie


De Kockere Geert & Cneut Carll
Dulle Griet

De Eenhoorn, 2017. (8+) 

Olyslaegers Jeroen
Wildevrouw

De Bezige Bij, 2022. 

Timmermans Felix
Pieter Bruegel zo heb ik u uit uw werken geroken

Davidsfonds, 1990. 

Van Der Laak Maartje & De Bode Ann
Het geheim van de Vlaamse Meesters

De Eenhoorn, 2019. (9+) 

Vandersteen Willy
De Avonturen van Suske en Wiske: Het Spaanse Spook (nr. 70)

Standaard, 1952. 

Vandersteen Willy
Suske en Wiske: De dulle griet (nr. 78)

Standaard, 1966.