Beeldenstorm.

Beelden worden neergehaald in een kerk tijdens de Beeldenstorm. Ets van Frans Hogenberg, 1566-1570 | Amsterdam, Rijksmuseum. RP-P-OB-78.784-90.

Zingeving & levensbeschouwing
Lees dit artikel in:
Lees voor

De Beeldenstorm

Burgeroorlog in de Nederlanden

In 1566 vernielen de volgelingen van Jan Calvijn katholieke kerken en kloosters in de Lage LandenOngeveer het gebied van België en Nederland. . Zo laten ze zien dat ze boos zijn op de katholieke Kerk. Dat is het begin van een grote opstand.

Lees voor

De opstand start op 10 augustus 1566. Die dag houdt Sebastiaan Matte een boze toespraak in het dorp Steenvoorde. Matte maakt hoeden als werk en is een gewone man. In Steenvoorde wonen veel gewone mensen die wollen stoffen maken. Ze zijn arm. Matte vertelt hun over de ideeën van Jan Calvijn. Calvijn vindt dat de katholieke Kerk niet het goede voorbeeld geeft. Dat de Kerk te machtig en te rijk is. En de armen niet helpt. Maar ook dat je niet moet bidden tot beelden.

Na de toespraak gaan de mensen naar een klooster in de buurt. Ze vernielen er alle beelden en schilderijen van heiligen. Dat is het begin van de Beeldenstorm.

Groepen mensen die Calvijn volgen, organiseren nog meer opstanden. We noemen hen ‘calvinisten’.

Smeekschrift

Amsterdam, Rijksmuseum, RP-P-OB-78.904.

Edelen vragen de landvoogdes om een verzachting van de plakkaten tegen het protestantisme (1566). Ze worden smalend ‘geuzen’ (bedelaars) genoemd. Ets van een anonieme kunstenaar, gemaakt tussen 1619 en 1649.

Lees voor

Burgeroorlog in de Nederlanden

In de jaren 1500 hebben veel mensen in de Lage Landen het moeilijk. De mensen die wollen stoffen maken, verdienen niet veel geld meer. Dat komt door de concurrentie uit Engeland. Sommige mensen geloven ook steeds minder in de katholieke Kerk. Daardoor worden de ideeën van Calvijn populair.

Maar de koning, Filips II, is heel katholiek. Hij wil de calvinisten straffen. Hij wil dat al de mensen in zijn koninkrijk katholiek zijn. Ze mogen niet zelf kiezen wat ze geloven. En hij voert extra belastingen in.

Veel mensen zijn ontevreden. Daarom komen ze in opstand in 1566. Ze willen dat de koning hun rechten en vrijheden respecteert. Op sommige plaatsen willen de mensen zelf het bestuur overnemen.

Maar er zijn ook mensen die de katholieke Kerk en de koning wel steunen. Ze vechten tegen de calvinisten. Zo komt er een echte burger-oorlog: mensen uit dezelfde stad of streek vechten tegen elkaar. Ze maken ruzie over wie er de macht mag hebben en over welk geloof het juiste is.

Focuspunten

Londen, The Trustees of the British Museum.

Filips van Marnix van Sint-Aldegonde (1540-1598) keerde als overtuigde calvinist terug uit Genève. Willem van Oranje stelde hem aan als buitenburgemeester van Antwerpen.

 

Lees voor

Calvinistische steden

In de late jaren 1500 zijn de ideeën van Calvijn populair in de Lage Landen. In Antwerpen, Gent, Mechelen, Ieper, Brugge en Brussel nemen calvinisten het bestuur van de stad over. Die steden worden onafhankelijk: ze nemen hun eigen beslissingen en gehoorzamen niet meer aan de koning.

De calvinistische steden proberen nieuwe politieke ideeën uit. Vaak krijgen gewone mensen er meer macht. De belastingen in die steden zijn eerlijker. In veel steden halen ze de beelden van heiligen weg uit de kerken. En bijna allemaal straffen ze katholieken.

De katholieke koning Filips II wil de steden opnieuw veroveren. Hij stuurt zijn leger. Na enkele jaren heeft hij opnieuw de macht in Gent, Mechelen, Ieper, Brugge en Brussel. En als laatste ook weer in Antwerpen, vanaf 1585.

Spaanse Furie.

Antwerpen, Collectie Stad Antwerpen, MAS.

Anoniem schilderij van de Spaanse Furie, 1585. Tijdens die zogenoemde Spaanse Furie van 1576 staken muitende Spaanse soldaten Antwerpen in brand. Duizenden mensen stierven. Honderden huizen werden afgebrand, ook het nieuwe stadhuis ging in vlammen op.

Lees voor

De Lage Landen splitsen

Het leger van koning Filips II verovert in 1585 opnieuw de macht in Antwerpen. De koning wil ook verder naar het noorden opnieuw de macht hebben. Maar zijn leger raakt tot wat nu ongeveer de grens tussen België en Nederland is. Het gebied dat vandaag België is hoort weer bij het rijk van koning Filips II. Dat is ongeveer België nu. Het noorden van de Lage Landen wordt onafhankelijk. Dat is ongeveer Nederland nu. Vanaf 1585 zijn de Lage Landen dus in twee gedeeld.

Duizenden rijke en geleerde calvinisten vluchten weg uit het zuiden. Ze zijn het oneens met koning Filips II, en willen daarom niet meer in zijn rijk wonen. Veel calvinisten zijn ook bang om gestraft te worden. Ze verhuizen naar het noorden van de Lage Landen.

Beeldenstorm Wervik.
Wikimedia Commons, Dgalle.

Vernielingen in de Sint-Medarduskerk in Wervik (provincie West-Vlaanderen). Het was in die regio dat in 1566 de Beeldenstorm uitbrak.

Troonsafstand.
Amsterdam, Rijksmuseum, RP-P-OB-78.784-10.

Karel V (1500-1558) doet op 25 oktober 1555 in het Coudenbergpaleis te Brussel troonsafstand ten voordele van zijn zoon Filips II (geknield). Rechts van Karel V zijn dochter en latere landvoogdes Margaretha van Parma. Ets van Frans Hogenberg, 1566–1572.

 

 

Hagenpreek Bruegel.
Boedapest, Museum voor Schone Kunsten.

Pieter Bruegel de Oude, Prediking van Johannes de Doper, 1566. Het is mogelijk dat Bruegel inspiratie opdeed voor het werk door een protestantse hagenpreek in Brabant bij te wonen.

Willem van Oranje.
Amsterdam, Rijksmuseum, Wikimedia Commons.

Willem van Oranje (1533-1584), leider van de Opstand. Schilderij van Adriaen Thomasz. Key, 1580.

Plakkaat van Verlatinghe.
Den Haag, Nationaal Archief.

Met het Plakkaat van Verlatinghe (1581) gaven onder meer Brabant, Mechelen en Vlaanderen samen met een aantal noordelijke vorstendommen aan koning Filips II de boodschap: u hebt onze rechten en vrijheden geschonden, wij verwerpen daarom uw gezag. Dat recht van opstand tegen een tiran werd later overgenomen in de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring (1776).

Het Spaanse leger trekt Antwerpen binnen in 1585. Gravure van Frans Hogenberg.
Amsterdam, Rijksmuseum, RP-P-OB-80.000.

Het Spaanse leger trekt Antwerpen binnen in 1585. Gravure van Frans Hogenberg.

Ontdek nog meer over dit onderwerp

Non-fictie


Asaert Gustaaf
1585: de val van Antwerpen en de uittocht van Vlamingen en Brabanders

Lannoo, 2010. 

De Maesschalk Edward
Oranje tegen Spanje (1500-1648)

Davidsfonds, 2022. 

Groenveld S., Leeuwenberg H. L. Ph., Mout M. & Zappey W.M.
De Tachtigjarige Oorlog: opstand en consolidatie in de Nederlanden (ca. 1560-1650)

Walburg Pers, 2022. 

Kuipers Jan
De Beeldenstorm: van oproer tot opstand in de Nederlanden

Walburg, 2015. 

Leeuwenberg H. L. Ph., Slechte H. & Van Staalduine T.
De Reformatie: breuk in de Europese geschiedenis en cultuur

Walburg Pers, 2017. 

Marnef Guido
Antwerpen in de tijd van de Reformatie: ondergronds protestantisme in een handelsmetropool, 1550-1577

Kritak, 1996. 

Serrie Pieter
In Opstand! Geuzen in de Lage Landen

Horizon, 2022. 

Van Cruyningen Arnout
De Opstand 1568-1648: de strijd in de Zuidelijke en Noordelijke Nederlanden

Uitgeverij Omniboek, 2018. 

Wauters Wendy
De geuren van de kathedraal. De overweldigende 16de eeuw in Antwerpen

Lannoo, 2023. 

Weyns Francis
XVI. De zinderende 16de eeuw: Habsburgers, heksen, ketters & oproer in de Lage Landen

Borgerhoff & Lamberigts, 2021. 

Fictie


Bauweleers Greet
Gebroken

Manteau Thriller, 2012. 

Boon Louis Paul
Het geuzenboek

De Arbeiderspers, 2019. 

D’haene Koen
Ketters van de Kemmelberg

Scriptomanen, 2017. 

Dieltiens Kristien
Papinette

Clavis, 2015. (15+) 

Geysen Ria
Isabella’s geheim: historisch mysterie

De Leeskamer, 2010. 

Hanegreefs Luc
Vreemdeling

Clavis, 2021. (13+) 

Hermann & Huppen Yves
De Torens van Schemerwoude. De Dulle Griet.

Ballonkids (nr. 13), 2006. (stripverhaal) 

Hoet Lieve
Tanne en ik

Luisterpunt, 2014. (15+) 

Olyslaegers Jeroen
Wildevrouw

De Bezige Bij, 2021. 

Tulkens Joris
De verloren droom van Pieter Gillis: historische roman over Antwerpen tussen Reformatie en humanisme

Davidsfonds, 2010. 

Van Den Broek Walter
Tijl Uilenspiegel

Vrijdag, 2022. 

Van Gucht Peter & Morjaeu Luc
Suske en Wiske: De Laaiende Linies (nr. 319)

Standaard, 2022. 

Van Rijckeghem Jean-Claude & Van Beirs Pat
Galgenmeid

Davidsfonds Infodok, 2010 (14+). 

Vandersteen Willy
Suske en Wiske. Het Spaanse spook (nr. 10)

De Standaard, 1971.