De Beeldenstorm
Burgeroorlog in de Nederlanden
In 1566 vernielen de volgelingen van Jan Calvijn katholieke kerken en kloosters in de Lage LandenOngeveer het gebied van België en Nederland. . Zo laten ze zien dat ze boos zijn op de katholieke Kerk. Dat is het begin van een grote opstand.
De opstand start op 10 augustus 1566. Die dag houdt Sebastiaan Matte een boze toespraak in het dorp Steenvoorde. Matte maakt hoeden als werk en is een gewone man. In Steenvoorde wonen veel gewone mensen die wollen stoffen maken. Ze zijn arm. Matte vertelt hun over de ideeën van Jan Calvijn. Calvijn vindt dat de katholieke Kerk niet het goede voorbeeld geeft. Dat de Kerk te machtig en te rijk is. En de armen niet helpt. Maar ook dat je niet moet bidden tot beelden.
Na de toespraak gaan de mensen naar een klooster in de buurt. Ze vernielen er alle beelden en schilderijen van heiligen. Dat is het begin van de Beeldenstorm.
Groepen mensen die Calvijn volgen, organiseren nog meer opstanden. We noemen hen ‘calvinisten’.
Amsterdam, Rijksmuseum, RP-P-OB-78.904.
Edelen vragen de landvoogdes om een verzachting van de plakkaten tegen het protestantisme (1566). Ze worden smalend ‘geuzen’ (bedelaars) genoemd. Ets van een anonieme kunstenaar, gemaakt tussen 1619 en 1649.
Burgeroorlog in de Nederlanden
In de jaren 1500 hebben veel mensen in de Lage Landen het moeilijk. De mensen die wollen stoffen maken, verdienen niet veel geld meer. Dat komt door de concurrentie uit Engeland. Sommige mensen geloven ook steeds minder in de katholieke Kerk. Daardoor worden de ideeën van Calvijn populair.
Maar de koning, Filips II, is heel katholiek. Hij wil de calvinisten straffen. Hij wil dat al de mensen in zijn koninkrijk katholiek zijn. Ze mogen niet zelf kiezen wat ze geloven. En hij voert extra belastingen in.
Veel mensen zijn ontevreden. Daarom komen ze in opstand in 1566. Ze willen dat de koning hun rechten en vrijheden respecteert. Op sommige plaatsen willen de mensen zelf het bestuur overnemen.
Maar er zijn ook mensen die de katholieke Kerk en de koning wel steunen. Ze vechten tegen de calvinisten. Zo komt er een echte burger-oorlog: mensen uit dezelfde stad of streek vechten tegen elkaar. Ze maken ruzie over wie er de macht mag hebben en over welk geloof het juiste is.
Focuspunten
Ontdek nog meer over dit onderwerp
Non-fictie
1585: de val van Antwerpen en de uittocht van Vlamingen en Brabanders
Lannoo, 2010.
Oranje tegen Spanje (1500-1648)
Davidsfonds, 2022.
De Tachtigjarige Oorlog: opstand en consolidatie in de Nederlanden (ca. 1560-1650)
Walburg Pers, 2022.
De Beeldenstorm: van oproer tot opstand in de Nederlanden
Walburg, 2015.
De Reformatie: breuk in de Europese geschiedenis en cultuur
Walburg Pers, 2017.
Antwerpen in de tijd van de Reformatie: ondergronds protestantisme in een handelsmetropool, 1550-1577
Kritak, 1996.
In Opstand! Geuzen in de Lage Landen
Horizon, 2022.
De Opstand 1568-1648: de strijd in de Zuidelijke en Noordelijke Nederlanden
Uitgeverij Omniboek, 2018.
De geuren van de kathedraal. De overweldigende 16de eeuw in Antwerpen
Lannoo, 2023.
XVI. De zinderende 16de eeuw: Habsburgers, heksen, ketters & oproer in de Lage Landen
Borgerhoff & Lamberigts, 2021.
Fictie
Gebroken
Manteau Thriller, 2012.
Het geuzenboek
De Arbeiderspers, 2019.
Ketters van de Kemmelberg
Scriptomanen, 2017.
Papinette
Clavis, 2015. (15+)
Isabella’s geheim: historisch mysterie
De Leeskamer, 2010.
Vreemdeling
Clavis, 2021. (13+)
De Torens van Schemerwoude. De Dulle Griet.
Ballonkids (nr. 13), 2006. (stripverhaal)
Tanne en ik
Luisterpunt, 2014. (15+)
Wildevrouw
De Bezige Bij, 2021.
De verloren droom van Pieter Gillis: historische roman over Antwerpen tussen Reformatie en humanisme
Davidsfonds, 2010.
Tijl Uilenspiegel
Vrijdag, 2022.
Suske en Wiske: De Laaiende Linies (nr. 319)
Standaard, 2022.
Galgenmeid
Davidsfonds Infodok, 2010 (14+).
Suske en Wiske. Het Spaanse spook (nr. 10)
De Standaard, 1971.