De intrede van Christus in Brussel in 1889 van James Ensor
Vernieuwing in de beeldende kunst
De intrede van Christus in Brussel in 1889 is het meest ambitieuze werk van de Oostendse kunstenaar James Ensor (1860-1949). Het schilderij illustreert het nieuwe pad dat de Belgische kunst eind 19e eeuw insloeg.
Het vernieuwende van De intrede van Christus zat in de manier van schilderen: felle, expressieve kleuren, vereenvoudigde vormen en figuren. Maar ook de beeldtaal en de kritische boodschap waren revolutionair voor die tijd. In dit monumentale werk interpreteerde Ensor de intocht van Christus in Jeruzalem, een Bijbelverhaal dat iedereen kende in het katholieke België van toen. Hij verplaatste het verhaal naar Brussel en bracht de intocht als een carnavalsstoet met clowns, skeletten en gemaskerde figuren, symbool voor de menselijke hypocrisie. Spandoeken met boodschappen als ‘vive la sociale’ verwijzen naar de toenmalige strijd van de arbeidersbeweging om meer rechten. Centraal, klein afgebeeld, staat Jezus. Ensor identificeerde zich graag met die figuur. Jezus werd immers, net als hij, verkeerd begrepen door de massa. Met dit schilderij werd Ensor een van de voorlopers van het expressionisme, zoals Edvard Munch en Vincent van Gogh.
Oostende, Mu.ZEE.
James Ensor, Zelfportret met bloemenhoed, 1883.
Vernieuwing in de beeldende kunst
In de tweede helft van de 19e eeuw was de Belgische kunstwereld verdeeld. Gevestigde kunstenaars zoals Gustaaf Wappers en Nicaise De Keyser schilderden taferelen die de Belgische geschiedenis verheerlijkten. Hun stijl was geïnspireerd op die van beroemde voorgangers zoals Peter Paul Rubens en werd gekenmerkt door duidelijke omlijnde vormen, geïdealiseerde figuren en harmonieuze composities.
James Ensor uit Oostende was de zoon van een Engelse vader en een Vlaamse moeder. Hij maakte deel uit van een generatie internationaal georiënteerde kunstenaars die zochten naar een andere beeldtaal. Realisten wilden het leven weergeven zoals het was. Impressionisten experimenteerden met licht en kleur. Bij symbolisten draaide het om emotie, expressie en spiritualiteit. Voorlopers van het expressionisme wilden vooral een gevoel uitdrukken, met vereenvoudigde vormen en levendige kleuren. In het werk van Ensor zijn elementen uit al die stromingen terug te vinden.
Parijs was het Europese centrum van de artistieke vernieuwing, maar ook Brussel trok buitenlandse kunstenaars aan. Voorstanders van artistieke vrijheid, zoals Ensor, Fernand Khnopff en Théo Van Rysselberghe, verenigden zich in kunstenaarskringen zoals Les XX. Ze organiseerden eigen exposities, weg van de officiële tentoonstellingen waar hun werk vaak niet welkom was. Ze werden omringd door schrijvers en intellectuelen die in tijdschriften als L’Art moderne de vernieuwing in de kunst verdedigden. De progressieve stedelijke elite kocht hun werk en ondersteunde kunstenaars financieel.
Focuspunten
Ontdek nog meer over dit onderwerp
Non-fictie
Over Permeke. Met de klankkleur van een basviool
Oostende, Venetiaanse Gaanderijen, 2020.
De intrede van Christus in Brussel in 1889
Ludion, 2010.
Les Vingt en de avant-garde in België: prenten, tekeningen en boeken ca. 1890
Pandora, 1992.
De nieuwe morgen: impressionisme, symbolisme en expressionisme in Vlaanderen
Lannoo, 2018.
Hareng Saur: Ensor en de hedendaagse kunst
Ludion, 2010.
Van Rik Wouters tot René Magritte: fauvisme, expressionisme, abstractie en surrealisme
Lannoo, 2007.
Dit is België, in tachtig meesterwerken
Athenaeum-Polak en Van Gennep, 2010.
Emile Claus & het landleven
Museum voor Schone Kunsten Gent/Mercatorfonds, 2009.
Moderne kunst in België
Mercatorfonds, 1992.
Vlaams expressionisme in Europese context. 1900-1930
Snoeck-Ducaju, 1990.
Van realisme tot symbolisme: De Belgische avant-garde 1880-1900
Ludion, 1994.
Vlaamse kunst van de oorsprong tot heden
Mercatorfonds, 1991.
James Ensor. Een biografie
Meulenhoff/Manteau, 2008.
Van Ensor tot Magritte: Belgische kunst 1880-1940
Lannoo, 2002.
De schilderkunst der Lage Landen. De negentiende en de twintigste eeuw
Amsterdam University Press, 2007.
Het volk ten voeten uit. Naturalisme in België en Europa
Ludion, 1996.
Ensor ontmaskerd
Mercatorfonds, 2010.
James Ensor, Maestro. Enscenering en spektakel in Ensors oeuvre
Lannoo, 2024.
Oer: de wortels van Vlaanderen
Lannoo, 2017.
Constant Permeke
Mercatorfonds, 2012.
Op reis met Vlaamse meesters: vijftig ‘schilderachtige’ plekken vroeger en nu
Davidsfonds Uitgeverij, 2019.
Fictie
Het geheim van Fernand Khnopff
Kate’art Editions, 2004.
Ensor: de grote maskerade
Leopold, 2015. (3+)
James Hond en de Zwarte Vorst
Van Halewyck, 2019. (9+)
De boer die sterft
Davidsfonds, 2004.
Strips
Onze James. De vrouwen van Ensor
Lannoo, 2023.
De Haan 1933
Anspach, 2022.