Intrede van Christus in Brussel.

James Ensor, De intrede van Christus in Brussel in 1889, 1888-1889. | Los Angeles, J. Paul Getty Museum.

Kunsten & wetenschappen
Lees dit artikel in:
1889
Lees voor

De intrede van Christus in Brussel in 1889 van James Ensor

Vernieuwing in de beeldende kunst

De intrede van Christus in Brussel in 1889 is een belangrijk schilderij van James Ensor. Het schilderij is het begin van een nieuwe stijl in de Belgische kunst.

Lees voor

Ensor schildert De intrede van Christus in Brussel op een nieuwe manier. Hij gebruikt felle kleuren en eenvoudige vormen en figuren. Het schilderij is een voorbeeld van het expressionisme. In die nieuwe stijl schilderen kunstenaars om te laten zien wat ze voelen.

Ensor vertelt met zijn schilderij ook een nieuwe boodschap. Hij toont een verhaal uit de Bijbel: Jezus komt aan in Jeruzalem. Maar Ensor verandert het bekende verhaal. Bijvoorbeeld:

  • Jezus komt aan in Brussel, niet in Jeruzalem.
  • De groep mensen lijkt op een stoet voor carnaval. Er zijn clowns, skeletten en figuren met maskers. Die maskers zijn een symbool voor de oneerlijkheid van mensen. Ze tonen niet wie ze echt zijn.
  • In het midden zie je Jezus. Die lijkt hier op Ensor. In zijn eigen tijd voelt Jezus niet begrepen door veel mensen. Zo voelt Ensor zich ook.
Ensor met bloemenhoed.

Oostende, Mu.ZEE.

James Ensor, Zelfportret met bloemenhoed, 1883.

Lees voor

Vernieuwing in de beeldende kunst

In de late jaren 1800 zoeken verschillende kunstenaars naar nieuwe manieren om hun verhalen te vertellen. Er ontstaan verschillende groepen. Bijvoorbeeld:

  • Realisten tonen het leven zoals het echt is, ook de lelijke en moeilijke kanten.
  • Impressionisten gebruiken licht en kleur op nieuwe manieren in hun schilderijen.
  • Symbolisten schilderen hun dromen en fantasie.
  • Expressionisten willen vooral tonen wat ze voelen. Met eenvoudige vormen en felle kleuren.

James Ensor gebruikt kenmerken van al die stijlen in zijn schilderijen.

Kunstenaars zoals Ensor willen vrijheid. Ze willen kunnen schilderen wat ze willen, en hoe ze willen. Maar veel organisatoren van tentoonstellingen willen hun werk niet tonen. Ze vinden die schilderijen te anders.

Daarom komen kunstenaars zoals Ensor samen in groepen, zoals ‘Les XX’Frans. Dat spreek je uit als ‘Les vingt’, de twintig. . En ze organiseren hun eigen tentoonstellingen. Dat doen ze meestal in steden als Parijs en Brussel. Daar wonen rijke mensen die hun schilderijen wel mooi vinden en willen kopen.

Focuspunten

Meunier, het grauwvuur.

Leuven, Museum M.

Constantin Meunier, Het grauwvuur, 1888-1889. Dit werk toont de sociale bewogenheid van Constantin Meunier (1831-1905). Een ontredderde moeder zit gebogen over haar zoon, die is omgekomen bij de mijnramp in Quaregnon (Henegouwen) in 1887.

Lees voor

Zorgen om arme mensen

In de jaren 1860 en 1870 verandert de kunst in België. Het realisme wordt populair in Frankrijk, en komt ook naar België. De realisten willen de wereld tonen zoals hij is. Ze schilderen de natuur of de zee in donkere kleuren en met dikke lagen verf. Of ze schilderen het zware leven van de boeren op het land, de vissers op zee, de arbeiders in de stad.

Kunstenaars en arbeiders

Kunstenaars zijn vaak rijkere mensen uit de stad. Waarom schilderen ze dan het leven van arme mensen? De kunstenaars maken zich zorgen om de boeren en arbeiders. Om hun armoede en ongelijkheid. Met hun kunst willen ze daartegen protesteren. Tegelijk zie je in hun schilderijen ook dat ze het harde werk van arbeiders en boeren bewonderen.

Erfenis

Vanaf de jaren 1880 experimenteren kunstenaars met andere manieren van schilderen. De realistische stijl verdwijnt. Maar realistische onderwerpen blijven wel populair. Dat zien we ook bij James Ensor. Ook zijn schilderen gaan vaak over dingen die mislopen in de maatschappij.

Constant Permeke, Boerengezin met kat, 1928. Hoofdthema in Permekes oeuvre was het boerenleven. Ruw en zwaar aangebrachte verf en hoekige, expressieve vervormingen benadrukken de monumentaliteit van zijn figuren in directe verbondenheid met de aarde.

Oostende, Mu.ZEE – www.artinflanders.be – fotograaf Steven Decroos.

Constant Permeke, Boerengezin met kat, 1928. Hoofdthema in Permekes oeuvre was het boerenleven. Ruw en zwaar aangebrachte verf en hoekige, expressieve vervormingen benadrukken de monumentaliteit van zijn figuren in directe verbondenheid met de aarde.

Lees voor

Constant Permeke

Constant Permeke leeft van 1886 tot 1952. Hij schildert in de stijl van het expressionisme. Hij is geboren in Oostende. Van 1909 tot 1912 woont Permeke bij een groep van kunstenaars in Sint-Martens-Latem. In 1912 gaat hij terug in Oostende. Daar leert hij James Ensor kennen. Die leert Permeke om zijn gevoelens te schilderen. De kleuren moeten niet laten zien hoe iets echt is, maar hoe Permeke zich erbij voelt.

Vlaams expressionisme

Tijdens de Eerste WereldoorlogDe Eerste Wereldoorlog duurt van 1914 tot 1918. gaat Permeke naar Groot-Brittannië. Veel kunstenaars van Sint-Martens-Latem gaan tijdens de oorlog naar het buitenland. Ze komen er in contact met andere kunstenaars en leren nieuwe stijlen kennen.

Na de oorlog keren Permeke en de anderen terug naar België. De invloeden uit de oorlog brengen ze samen tot een heel eigen stijl. Die stijl noemen we het ‘Vlaams expressionisme’.

Vlaamse expressionisten schilderen de wereld in hoekige vlakken en eenvoudige vormen. Ze gebruiken donkere kleuren, zoals bruin, donkergeel en grijs. In hun werken tonen ze hun bewondering voor het leven van de Vlaamse boeren.

James Ensor, De oestereetster, 1882. Dikke verflagen, donkere kleuren en realistische onderwerpen kenmerken het vroege oeuvre van James Ensor.
Antwerpen, KMSKA – www.artinflanders.be – fotograaf Rik Klein Gotink.

James Ensor, De oestereetster, 1882. Dikke verflagen, donkere kleuren en realistische onderwerpen kenmerken het vroege oeuvre van James Ensor.

Ensor, de dronkaards.
Brussel, Belfius Art Collection.

James Ensor, De dronkaards, 1883.

Minne, Fontein der geknielden.
Gent, Museum voor Schone Kunsten.

George Minne, De fontein der geknielden, 1898. Symbolist George Minne (1866-1941) genoot internationale erkenning. Om uitdrukking te geven aan zijn gevoelens van angst en vertwijfeling koos de beeldhouwer voor krachtige vereenvoudigingen en gedurfde vervormingen.

Frits Van den Berghe, Portret van Constant Permeke, 1922-1924.
Oostende, Mu.ZEE, www.artinflanders.be, fotograaf Steven Decroos.

Frits Van den Berghe, Portret van Constant Permeke, 1922-1924. Veel Vlaams expressionisten waren bewonderaars van kunst uit de gekoloniseerde wereld – vaak Afrika. Dat is te zien in hun werk, bijvoorbeeld in dit portret van Constant Permeke door Frits Van den Berghe (1883-1939).

Permeke aan het werk.
Jabbeke, Permeke Museum.

Constant Permeke aan het werk.

James Ensor, harmonium.
Oostende, Mu.ZEE, www.artinflanders.be, fotograaf onbekend.

James Ensor aan zijn harmonium in zijn atelier (De intrede van Christus op de achtergrond). Naast schilder, tekenaar en etser was James Ensor een verdienstelijke muzikant en componist.

Ontdek nog meer over dit onderwerp

Ensor Jauoad
Een nacht in het museum: Jaouad Alloul

Bron: VRT archief, KMSKA, Fondation Henri Storck – 4 okt 2022

Ensor Kama
Een nacht in het museum: Jaouad Alloul

Bron: VRT archief, KMKSA – 4 okt 2022

Gust De Smet
Voetzoeker

Bron: VRT archief, Museum van Deinze en de Leiestreek – 17 jul 2003

Museum Elsene
Voetzoeker

Bron: VRT archief, Museum van Elsene – 14 aug 2003

Permeke
Vlaanderen Vakantieland

Bron: VRT archief, Permekemuseum – 9 nov 2002

Non-fictie


Over Permeke. Met de klankkleur van een basviool

Oostende, Venetiaanse Gaanderijen, 2020. 

Berman Patricia
De intrede van Christus in Brussel in 1889

Ludion, 2010. 

Block Jane, e.a.
Les Vingt en de avant-garde in België: prenten, tekeningen en boeken ca. 1890

Pandora, 1992. 

Boyens Piet
De nieuwe morgen: impressionisme, symbolisme en expressionisme in Vlaanderen

Lannoo, 2018. 

Canning Susan
Hareng Saur: Ensor en de hedendaagse kunst

Ludion, 2010. 

De Geest Joost, Janssen Bart & Palmer, Michael
Van Rik Wouters tot René Magritte: fauvisme, expressionisme, abstractie en surrealisme

Lannoo, 2007. 

De Rynck Patrick
Dit is België, in tachtig meesterwerken

Athenaeum-Polak en Van Gennep, 2010. 

De Smet Johan
Emile Claus & het landleven

Museum voor Schone Kunsten Gent/Mercatorfonds, 2009. 

Hoozee Robert
Moderne kunst in België

Mercatorfonds, 1992. 

Hoozee Robert
Vlaams expressionisme in Europese context. 1900-1930

Snoeck-Ducaju, 1990.

Hoozee Robert & Stevens MaryAnne
Van realisme tot symbolisme: De Belgische avant-garde 1880-1900

Ludion, 1994. 

Liebaers Herman
Vlaamse kunst van de oorsprong tot heden

Mercatorfonds, 1991. 

Min Eric
James Ensor. Een biografie

Meulenhoff/Manteau, 2008. 

Palmer Michael
Van Ensor tot Magritte: Belgische kunst 1880-1940

Lannoo, 2002. 

Sillevis John
De schilderkunst der Lage Landen. De negentiende en de twintigste eeuw

Amsterdam University Press, 2007. 

Todts Herwig, e.a.
Het volk ten voeten uit. Naturalisme in België en Europa

Ludion, 1996. 

Todts Herwig
Ensor ontmaskerd

Mercatorfonds, 2010. 

Van Cauteren Katharina (red.)
Oer: de wortels van Vlaanderen

Lannoo, 2017. 

Van Den Bussche Willy
Constant Permeke

Mercatorfonds, 2012. 

Vandervelden Jos
Op reis met Vlaamse meesters: vijftig ‘schilderachtige’ plekken vroeger en nu

Davidsfonds Uitgeverij, 2019. 

Fictie


De Duve Catherine
Het geheim van Fernand Khnopff

Kate’art Editions, 2004. 

Tolman Marije
Ensor: de grote maskerade

Leopold, 2015. (3+) 

Elpers Noëlla & Dhondt Steven
James Hond en de Zwarte Vorst

Van Halewyck, 2019. (9+) 

Van De Woestijne Karel (met illustraties van Constant Permeke)
De boer die sterft

Davidsfonds, 2004. 

Nu kijken


Ontdek James Ensor in de verzameling van Mu.ZEE
James Ensor in vogelvlucht, een playlist van het KMSKA
Luister naar La Gamme d’amour gecomponeerd door James Ensor
De Amerikaanse rockgroep They Might Be Giants nam in 1994 het nummer Meet James Ensor op
Een beschouwing door Bob Dylan (10 december 2008) over het leven en werk van James Ensor

(vanaf 22:00) 

De intrede van Christus in Brussel van James Ensor inspireerde Bob Dylan voor zijn nummer Desolation Row

Bijkomend luister materiaal