De intrede van Christus in Brussel in 1889 van James Ensor
Vernieuwing in de beeldende kunst
De intrede van Christus in Brussel in 1889 is een belangrijk schilderij van James Ensor. Het schilderij is het begin van een nieuwe stijl in de Belgische kunst.
Ensor schildert De intrede van Christus in Brussel op een nieuwe manier. Hij gebruikt felle kleuren en eenvoudige vormen en figuren. Het schilderij is een voorbeeld van het expressionisme. In die nieuwe stijl schilderen kunstenaars om te laten zien wat ze voelen.
Ensor vertelt met zijn schilderij ook een nieuwe boodschap. Hij toont een verhaal uit de Bijbel: Jezus komt aan in Jeruzalem. Maar Ensor verandert het bekende verhaal. Bijvoorbeeld:
- Jezus komt aan in Brussel, niet in Jeruzalem.
- De groep mensen lijkt op een stoet voor carnaval. Er zijn clowns, skeletten en figuren met maskers. Die maskers zijn een symbool voor de oneerlijkheid van mensen. Ze tonen niet wie ze echt zijn.
- In het midden zie je Jezus. Die lijkt hier op Ensor. In zijn eigen tijd voelt Jezus niet begrepen door veel mensen. Zo voelt Ensor zich ook.
Oostende, Mu.ZEE.
James Ensor, Zelfportret met bloemenhoed, 1883.
Vernieuwing in de beeldende kunst
In de late jaren 1800 zoeken verschillende kunstenaars naar nieuwe manieren om hun verhalen te vertellen. Er ontstaan verschillende groepen. Bijvoorbeeld:
- Realisten tonen het leven zoals het echt is, ook de lelijke en moeilijke kanten.
- Impressionisten gebruiken licht en kleur op nieuwe manieren in hun schilderijen.
- Symbolisten schilderen hun dromen en fantasie.
- Expressionisten willen vooral tonen wat ze voelen. Met eenvoudige vormen en felle kleuren.
James Ensor gebruikt kenmerken van al die stijlen in zijn schilderijen.
Kunstenaars zoals Ensor willen vrijheid. Ze willen kunnen schilderen wat ze willen, en hoe ze willen. Maar veel organisatoren van tentoonstellingen willen hun werk niet tonen. Ze vinden die schilderijen te anders.
Daarom komen kunstenaars zoals Ensor samen in groepen, zoals ‘Les XX’Frans. Dat spreek je uit als ‘Les vingt’, de twintig. . En ze organiseren hun eigen tentoonstellingen. Dat doen ze meestal in steden als Parijs en Brussel. Daar wonen rijke mensen die hun schilderijen wel mooi vinden en willen kopen.
Focuspunten
Ontdek nog meer over dit onderwerp
Non-fictie
Over Permeke. Met de klankkleur van een basviool
Oostende, Venetiaanse Gaanderijen, 2020.
De intrede van Christus in Brussel in 1889
Ludion, 2010.
Les Vingt en de avant-garde in België: prenten, tekeningen en boeken ca. 1890
Pandora, 1992.
De nieuwe morgen: impressionisme, symbolisme en expressionisme in Vlaanderen
Lannoo, 2018.
Hareng Saur: Ensor en de hedendaagse kunst
Ludion, 2010.
Van Rik Wouters tot René Magritte: fauvisme, expressionisme, abstractie en surrealisme
Lannoo, 2007.
Dit is België, in tachtig meesterwerken
Athenaeum-Polak en Van Gennep, 2010.
Emile Claus & het landleven
Museum voor Schone Kunsten Gent/Mercatorfonds, 2009.
Moderne kunst in België
Mercatorfonds, 1992.
Vlaams expressionisme in Europese context. 1900-1930
Snoeck-Ducaju, 1990.
Van realisme tot symbolisme: De Belgische avant-garde 1880-1900
Ludion, 1994.
Vlaamse kunst van de oorsprong tot heden
Mercatorfonds, 1991.
James Ensor. Een biografie
Meulenhoff/Manteau, 2008.
Van Ensor tot Magritte: Belgische kunst 1880-1940
Lannoo, 2002.
De schilderkunst der Lage Landen. De negentiende en de twintigste eeuw
Amsterdam University Press, 2007.
Het volk ten voeten uit. Naturalisme in België en Europa
Ludion, 1996.
Ensor ontmaskerd
Mercatorfonds, 2010.
Oer: de wortels van Vlaanderen
Lannoo, 2017.
Constant Permeke
Mercatorfonds, 2012.
Op reis met Vlaamse meesters: vijftig ‘schilderachtige’ plekken vroeger en nu
Davidsfonds Uitgeverij, 2019.
Fictie
Het geheim van Fernand Khnopff
Kate’art Editions, 2004.
Ensor: de grote maskerade
Leopold, 2015. (3+)
James Hond en de Zwarte Vorst
Van Halewyck, 2019. (9+)
De boer die sterft
Davidsfonds, 2004.