Emilie Claeys
De ‘sociale kwestie’ in de 19e eeuw
Na 1850 werken veel mannen en vrouwen in de fabrieken in Gent. Het werk is zwaar. De arbeiders krijgen weinig loon. En de vrouwen krijgen nog minder loon dan de mannen. Thuis hebben de vrouwen ook veel werk. Emilie Claeys wil dat veranderen.
Emilie Claeys is een arbeidster. Ze werkt in een fabriek in Gent. Zij wil dat de arbeiders beter behandeld worden. En dat mannen en vrouwen evenveel loon krijgen. Ze wil ook dat vrouwen mogen stemmen bij de verkiezingen.
Ze vindt andere vrouwen die hetzelfde willen. Samen maken ze reclame voor het socialismeEen beweging die meer rechten voor arbeiders wil. . Emilie Claeys gaat ook bij de Belgische Werkliedenpartij (BWP), een socialistische partij. Ze gaat zelfs bij het bestuur van de partij.
Claeys wil dat mannen helpen in huis. En dat vrouwen kunnen kiezen hoeveel kinderen ze hebben. Maar ze krijgt weinig steun bij de BWP. In 1895 gaat ze weg bij de partij.
Brussel, KIK-IRPA, cliché A025603, Edmond Sacré.
Woonomstandigheden in Gent, eind 19e eeuw.
De ‘sociale kwestie’ in de 19e eeuw
Na 1850 is België een industrie-land. In steden zoals Gent, Aalst en Ronse zijn er veel fabrieken. De bazen van de fabrieken verdienen veel geld. De mensen die er werken, hebben het slecht. Ze moeten er heel hard werken. Mannen en vrouwen. En zelfs kinderen.
Armoede
De arbeiders werken soms 14 uur per dag. Hun werk is gevaarlijk. Ze verdienen niet genoeg geld om van te leven. En ze wonen in kleine, slechte huizen.
Als het niet goed gaat met de fabrieken, verdienen de arbeiders nog minder geld. Of verliezen ze hun werk. Zo worden ze nog armer.
Geen rechten
Worden de arbeiders ziek? Krijgen ze een ongeval op het werk? Of zijn ze te oud om te werken? Dan krijgen ze geen geld. De overheid helpt hen niet. UitkeringenGeld dat je krijgt van de overheid, omdat je er recht op hebt. bestaan niet.
Sommige mensen willen de arbeiders helpen. Maar de overheid doet niets aan het slechte werk in de fabrieken. Dat willen de bazen van de fabrieken niet.
De arbeiders mogen ook niet stemmen bij de verkiezingen. Ze kunnen dus niet mee beslissen over de regels in België.
Focuspunten
Ontdek nog meer over dit onderwerp
Non-fictie
Vader Anseele: Edward Anseele (1856-1938), politicus, ondernemer, mythe
Vrijdag, 2019.
Tussen twee stoelen: Emilie Claeys (1855-1943), feministe en socialiste
Historica, 1997, 2, p. 3-5.
Wat zoudt gij zonder ‘t werkvolk zijn?: de geschiedenis van de Belgische arbeidersbeweging 1830-2015
Van Halewyck, 2015.
En de vrouwen? Vrouw, vrouwenbeweging en feminisme in België (1830-1960)
Masereelfonds, 1980.
Sire, het volk mort. Sociaal protest in België 1831-1918
Hadewijch, 1997.
België. Een geschiedenis van onderuit
Epo, 2012.
De christelijke arbeidersbeweging in België
2 dln., UPL, 1991.
Wat zoudt gij zonder ’t vrouwvolk zijn? Een geschiedenis van het feminisme in België
Uitgeverij Vrijdag, 2018.
Vergeten vrouwen. Een tegendraadse kroniek van België
Emilie Claeys (1855-1943). Feministische heilige, socialistische dissidente of speelbal van de wisselvalligheden van het lot. Een kleine oefening in historische kritiek
Brood en Rozen, 1996, 3, p. 67-81.
Daens
Sterck en De Vreese, 2020.
Fictie
De Kapellekensbaan
Athenaeum – Polak & Van Gennep, 2018.
Pieter Daens, of hoe in de negentiende eeuw de arbeiders van Aalst vochten tegen armoede en onrecht
De Arbeiderspers, 2014.
Mathilde, ik kom je halen
Clavis, 2018. (9+)
Strijdlawijt, Honderd jaar werkmansliederen
EPO, 2013.
Daens
Stijn Coninx (Universal, 2000).