Paul Panda Farnana.

Paul Panda Farnana studeert in 1907 af aan het Rijksinstituut voor Tuinbouw in Vilvoorde. Hier met zijn medestudenten (negen mannen en één vrouw) in het stadspark van Vilvoorde | Vilvoorde, Horteco.

Lees dit artikel in:
1890 - 1930
Lees voor

Paul Panda Farnana

Congo, veroverd en gekoloniseerd

Paul Panda Farnana (1888-1930) komt uit Congo. Congo is op dat moment een kolonieEen gebied in het buitenland dat een land verovert en bestuurt voor zijn rijkdom. van België. Als kind gaat Farnana naar school in België. Als volwassene werkt hij voor de Belgische overheid in Congo. Later geeft hij kritiek op die overheid.

Lees voor

Farnana is de zoon van een stamhoofd uit Congo. Als kind reist hij naar België. Hij is de knecht van een Belgische handelaar. In België gaat hij naar de middelbare school en de hogeschool.

In 1909 keert Farnana terug naar Congo. Hij werkt er voor de koloniale overheid. Hij is expert in de landbouw. Hij ziet hoe de Belgen de Congolezen slecht behandelen, omdat ze een zwarte huidskleur hebben.

In 1914 vecht Farnana mee in de Eerste WereldoorlogDe Eerste Wereldoorlog duurt van 1914 tot 1918. in België. Na de oorlog blijft hij in België. Hij komt op voor de rechten van de bevolking van Congo. Hij wil bijvoorbeeld dat ze mee kunnen beslissen in de politiek. Maar hij bereikt niet veel.

In 1929 keert Farnana terug naar Congo. In 1930 sterft hij.

Red Rubber.

Wikimedia Commons

Leopolds gewelddadige regime kreeg felle kritiek in de Britse pers. Cartoon van Edward Lumley Sambourne, gepubliceerd in 1906 in Punch Magazine.

 

Lees voor

Congo, veroverd en gekoloniseerd

Leopold II, de koning van België, wil een eigen kolonie. Met een kolonie wil hij vooral geld verdienen. In de jaren 1870 en 1880 stuurt hij soldaten naar Congo. Die nemen het gebied stap voor stap in. De overheid en bedrijven van België en de Kerk steunen Leopold II. Ook de andere Europese landen vinden het goed. Zo wordt Leopold II in 1885 koning van de Onafhankelijke Congostaat.

Rubber

In het regenwoud van Congo groeien veel rubber-planten. Uit het sap van die planten kan je rubber maken. Dat is veel geld waard. Fabrieken in het westen maken er bijvoorbeeld autobanden van. De koloniale overheid en bedrijven dwingen de Congolezen om rubber te oogsten. Ze gebruiken veel geweld. Veel Congolezen vluchten of sterven.

Belgisch-Congo

De Congolezen werken de koloniale overheid zoveel mogelijk tegen. Er komt ook veel kritiek op Leopold II in Europa. Daarom neemt België de macht in Congo over in 1908.

Ook na 1908 worden de Congolezen slecht behandeld. Belgische bedrijven dwingen hen om te graven naar koper en diamanten. Of om planten te telen zoals katoen en palmnoten. Er wordt veel geweld gebruikt. Intussen worden Belgische bedrijven rijk van de grond-stoffen uit Congo.

In Belgisch-Congo werken ongeveer tienduizend Belgen: ambtenaren, mensen die voor bedrijven werken en missionarissenMannen en vrouwen die de christelijke godsdienst verspreiden naar andere landen. . Ze zijn met te weinig om de bevolking van Congo te leiden. De Congolezen zijn namelijk met tien tot vijftien miljoen. De Belgen gebruiken daarom Congolese helpers, zoals Paul Panda Farnana.

Focuspunten

Koloniaal ambtenaar.

Tervuren, KMMA, HP.2004.3.12,; foto H. Goldstein, 1948/rechten SOFAM België

Koloniale ambtenaar op inspectieronde, gedragen door Congolezen (1948).

 

 

Lees voor

Beschaving brengen in Congo

België wil de bevolking van Congo ’beschaafd’ maken. De Belgen vinden dat de Congolezen niet ‘beschaafd’ zijn. Ze vinden dat de Congolezen niet op de juiste manier leven. De Congolezen moeten meer leven meer zoals de mensen in België.

Daarom bouwen de Belgen bijvoorbeeld scholen in Congo. In die scholen leren kinderen uit Congo de westerse manier van leven en denken. Ze leren er ook over het katholieke geloof. Dat noemen de Belgen ‘beschaven’.

Kritiek

Het idee van beschaven klinkt onschuldig. Maar dat is het zeker niet:

  • Veel Belgen denken dat de Congolezen minder zijn dan mensen uit Europa, omdat ze een zwarte huidskleur hebben. Ze behandelen de Congolezen daarom slecht. Ook moeten Belgen en Congolezen zoveel mogelijk apart leven en werken.
  • De Belgische overheid wil vooral de economie ontwikkelen. Congolezen worden gedwongen om te werken. Ervoor zorgen dat de Congolezen een beter leven hebben, vindt de overheid minder belangrijk.

De Congolezen doen het op hun eigen manier

België probeert de Congolezen te dwingen om te leven en te denken zoals zij. Maar de Congolese bevolking doet dat niet zomaar. Sommige dingen nemen de Congolezen over. Maar dat doen ze op hun eigen manier. Zo vindt Paul Panda Farnana dat de Congolezen eerst politieke macht moeten krijgen. Pas dan kunnen ze ‘beschaafd’ zijn. Hij gebruikt dus ideeën uit België om op te komen voor de rechten van de Congolezen.

Lumumba speech.

Belga Image, 2418

Patrice Lumumba wordt na zijn verkiezingsoverwinning van mei 1960 eerste minister van Congo. Op de onafhankelijkheidsplechtigheid van 30 juni 1960 levert hij in een onaangekondigde speech en in aanwezigheid van koning Boudewijn felle kritiek op de Belgische kolonisatie.

Lees voor

Lumumba en het einde van de kolonie

Paul Panda Farnana is niet de enige die tegen de kolonisatie van Congo is. Er zijn soms grote opstanden en stakingen in het gebied. Er zijn ook veel kleinere acties tegen de kolonisatie. Veel Congolezen betalen bijvoorbeeld geen belastingen. Of ze doen het werk dat ze van de Belgen moeten doen met opzet slecht.

Eind jaren 1950 komt er politiek protest van de évolués. Dat zijn Congolezen die naar de middelbare school zijn gegaan. Ze werken voor de koloniale overheid, bedrijven en de Kerk. Ze leven en denken zoals mensen in Europa. Toch hebben ze minder rechten dan de Belgen. Dat komt omdat ze een zwarte huidskleur hebben. Ze zijn boos. Ze willen onafhankelijkheid.

Sommige évolués richten politieke partijen op. Voorbeelden zijn Abako van Joseph Kasa-Vubu en de Mouvement National Congolais van Patrice Lumumba. De Congolezen krijgen steun van andere landen in de wereld. Steeds meer landen zijn tegen kolonisatie.

De Belgische overheid wil de macht over Congo houden. In 1959 komen er grote opstanden. Op 30 juni 1960 wordt Congo onafhankelijk. Kasa-Vubu is president. Lumumba is eerste minister.

Meteen na de onafhankelijkheid is er veel onrust in Congo. De rijke provincies Kasaï en Katanga willen niet meer bij Congo horen. Ze krijgen steun van België. Politici strijden om de macht in Congo. Tijdens de crisis wordt Lumumba vermoord. De moord gebeurt met steun van sommige Belgische politici, ambtenaren en leiders van bedrijven.

Bakanja.
Galilea

Isidore Bakanja (1887-1909) was een van de talrijke slachtoffers van het koloniale geweld. Hij stierf in juli 1909 te Isongu (Evenaarsprovincie) aan de verwondingen veroorzaakt door zweepslagen die een koloniaal agent hem had laten toedienen. In mei 1980 verklaarde paus Johannes-Paulus II hem in Kisangani zalig. Vandaag wordt hij in Congo op vele plaatsen vereerd.

Paul Panda Farnana ons volk ontwaakt.
Repro KADOC-KU Leuven, Ons Volk Ontwaakt, 6 januari 1912

Paul Panda Farnana sprak op 13 december 1911 in Leuven voor een honderdtal leden van de Vlaamsgezinde studentenvereniging Amicitia. In zijn speech bestreed Farnana de vooroordelen ten aanzien van de ‘beschaving’ van de Congolezen.

Paul Panda krijgsgevangschap.
Tervuren, KMMA, HP.1966.1.145, niet geïdentificeerd fotograaf, 1916. Alle rechten voorbehouden

Paul Panda Farnana (zittend, tweede van rechts) in een Duits krijgsgevangenkamp. Farnana was een van de 32 Congolezen die tijdens de Eerste Wereldoorlog als vrijwilligers vochten in België. De Duitsers namen hem in 1914 gevangen in Namen.

Chicotte.
Tervuren, KMMA, HP.2011.62.12-54, foto G.F. de Wittte CC-BY 4.0

Een koloniale ambtenaar kijkt toe hoe een Congolees gestraft wordt met de chicotte (1925). Met die beruchte zweep dwong het Belgische regime de Congolezen in het gareel.

Zusters van Liefde.
Tervuren, KMMA, HP.2011.62.12-54; foto G.F. de Wittte, 1931 CC-BY 4.0

De koloniale overheid, bedrijven en kerk waren trots op de ziekenhuizen die ze in Congo bouwden. In realiteit was de toegang tot gezondheidzorg beperkt.

Evolués.
Tervuren, KMMA, HP.2004.3.58, foto H. Philips (Inforcongo), s.d. @ KMMA Tervuren/Philips

Koloniale propagandafoto van een ‘geëvolueerd’ gezin, rond 1950.

Lumumba februari 1960.
C.N. Thompson, Camera Press London

Patrice Lumumba (1925–1961) wordt op 21 januari 1960 overgebracht naar een gevangenis in Katanga. Hij is door een koloniale rechtbank veroordeeld tot zes maand hechtenis op beschuldiging van aanzetting tot geweld. Onder druk van de Congolese deelnemers aan de Ronde Tafelconferentie in Brussel wordt hij enkele dagen later vrijgelaten om zich bij hen te voegen. De conferentie stemt in met de volledige en onvoorwaardelijke onafhankelijkheid van Belgisch Congo op 30 juni 1960.

De Deken.
Gazet van Antwerpen, JHS

Monument voor missionaris-explorator Constant De Deken (1852-1896) in Wilrijk, 1904, beklad met rode verf in 2020. Koloniale monumenten die de Belgische beschavingsmissie in Congo verheerlijken zijn vandaag felomstreden.

Ontdek nog meer over dit onderwerp

Koning Filip bezoekt Kongo
Karrewiet Kongo

Bron: VRT archief – 07 jun 2022

Kolonisatie
Kinderen van de Kolonie

Bron: VRT archief en Koninklijk Museum voor Midden-Afrika – 1 jan 2019

Segregatie
Kinderen van de kolonie

Bron: VRT archief en Koninklijk Museum voor Midden-Afrika – 27 nov 2018

Patrice Lumumba
Kinderen van de kolonie online

Bron: VRT archief – 20 dec 2018

Paul Panda
Black heart, white men – Kongo – De Tijd der Illusies

Bron: VRT archief, Offworld en Eklektik Productions – 1 jun 2010

Non-fictie


Buelens Frans
Congo 1885-1960. Een financieel-economische geschiedenis

Epo, 2007. 

De Witte Ludo
De moord op Lumumba

Van Halewyck, 1999 

Etambala Mathieu Zana
De teloorgang van een modelkolonie. Belgisch Congo 1958-1960

Acco, 2008 

Etambala Mathieu Zana
Congo 1876-1914. Veroverd, bezet, gekoloniseerd

Sterck & De Vreese, 2020. 

Gerard Emmanuel & Kuklick Bruce
Death in the Congo. Murdering Patrice Lumumba

Harvard, 2015 

Goddeeris Idesbald, Lauro Amandine & Vanthemsche Guy (red.)
Koloniaal Congo. Een geschiedenis in vragen

Polis, 2020. 

Hochschild Adam
De geest van koning Leopold II en de plundering van de Congo

Meulenhoff, 2020. 

Kamanda Eva & Bohez Kristof
Een verzwegen leven: onze Congolese geschiedenis in België

Uitgeverij Vrijdag, 2023. 

Geheugen Collectief
Knack Historia, Congo. Meer dan een kolonie

2018.

Nsayi Nadia
Dochter van de dekolonisatie

Epo, 2020. 

Van Reybrouck David
Congo. Een geschiedenis

De Bezige Bij, 2021. 

Vanthemsche Guy
Congo. De impact van de kolonie op België

Lannoo, 2007. 

Fictie


Bathy Asimba
Paul Panda Farnana, een vergeten leven

Africalia, 2014. (stripalbum) 

Brezault Alain
Congo 50

Africalia, 2010. (stripalbum) 

Charles Jean-François
Africa Dreams

Casterman, 2021. (reeks van stripalbums) 

Conrad Jozef
Hart der duisternis

L.J.Veen Klassiek, 2021. 

Coudenys Anna
Yaka mama

Davidsfonds, 2002. (12+) 

Kustermans Paul
Ik ben de jachtluipaard: een roman over Belgisch Congo

Clavis, 2021. (12+) 

Leyssens Herlinde
Kongokorset

Vrijdag, 2019. 

Peeters Koen
De mensengenezer: roman

De Bezige Bij, 2018. 

Perrissin Christan
Kongo, de duistere reis van Józef Teodor Konrad Korzeniowski

Scratch, 2014. 

Robijn Jonathan
Congo blues: roman

Cossee, 2017. 

Van Booven Henri
Tropenwee

Standaard Uitgeverij, 2023. 

Van den Berg Leen
Vuurvader

Standaard Uitgeverij, 2022. 

Van den Berg Leen
Zoon in Congo: zoektocht naar een vader

Lannoo, 2015. 

Van Ginderachter Maarten, Aerts Koen & Vrints Antoon (red.)
Het land dat nooit was: een tegenfeitelijke geschiedenis van België

De Bezige Bij, 2015. 

Walschap Gerard
Oproer in Kongo

Manteau, 1990.