Lintbebouwing Heist-op-den-Berg

Luchtfoto van Heist-op-den-Berg. Op het panorama is de lintbebouwing zichtbaar, 1958 | Kempenserfgoed.be, collectie fotograaf Gaston Van den Broeck, foto GAH008000001.

Landschap, milieu & mobiliteit
Lees dit artikel in:
1948
Lees voor

Lintbebouwing

Ruimtelijke ordening in Vlaanderen

Veel plekken in Vlaanderen zien er hetzelfde uit. Er zijn grote en lange wegen van gemeente naar gemeente. Langs die wegen staan allemaal huizen op een rij. Achter en naast de huizen staan ‘koterijen’: hokken, garages of tuinhuisjes. Tussen de huizen staan winkels. En hier en daar ligt een weide.

Lees voor

Steenwegen zijn lange wegen tussen gemeentes. In Vlaanderen zijn er duizenden kilometers van die wegen. Veel Vlaamse huizen en winkels staan langs de steenwegen. Dat noemen we ‘lint-bebouwing’.

Gewone huizen, winkels en bedrijven staan door elkaar. En veel mensen hebben een auto. Ze moeten dus niet dicht bij hun werk wonen. Zo wordt Vlaanderen één groot woon-gebied.

Alfred De Taeye.

Leuven, KADOC-KU Leuven. kfa015338.

Minister van Volksgezondheid en van het Gezin Alfred De Taeye (1905-1958) in Waregem bij een eerstesteenlegging van de honderdduizendste goedkope woning in 1954.

Lees voor

Ruimtelijke ordening in Vlaanderen

Op het einde van de jaren 1800 verhuizen veel mensen naar de stad. Ze gaan er werken in de fabrieken. Maar de overheid wil niet dat er veel arme arbeiders in de stad wonen. Ze is bang voor problemen. Daarom zorgt de overheid voor goede treinen. Zo kunnen mensen in hun dorp blijven wonen, en met de trein naar hun werk gaan. En de overheid helpt mensen om een eigen huis te kopen.

Geen regels

Na de Tweede Wereldoorlog zijn er te weinig huizen. De overheid wil dat elk gezin een goed huis heeft. Dat is belangrijk, vindt ze. Mensen die willen bouwen, krijgen daarom geld van de overheid. Of ze kunnen goedkoop geld lenen.

Er zijn geen regels voor de mensen die bouwen. Ze mogen bouwen waar ze willen. Zo komen er overal huizen te staan.

Meer regels

Pas in 1962 komen er meer regels voor wie wil bouwen. Er komen aparte plekken voor huizen, voor boerderijen en voor fabrieken. Maar veel gemeenten laten mensen toch nog bouwen waar ze willen.

Veel mensen gaan nu ook met de auto naar het werk, of naar de winkel. Dat zorgt voor problemen. Overal zijn er huizen en winkels. Daarom zijn er elke dag honderden kilometers files.

Focuspunten

Zuid-Australië.

Lier, Stadsarchief, SLI001020698.

De tuinwijk Zuid-Australië in Lier, gebouwd in 1920. De wijk werd vrijwel volledig vernield door Duitse bombardementen tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Lees voor

Tuin-wijken

Er is niet alleen lint-bebouwing in Vlaanderen. Er zijn ook plannen voor andere vormen van wonen. Vooral na de Eerste WereldoorlogDe Eerste Wereldoorlog duurt van 1914 tot 1918.  is dat zo.

De oorlog maakt veel huizen kapot op de plaatsen waar mensen vechten. Hele dorpen en steden zijn verwoest. Duizenden gezinnen zijn dakloos. Er moeten snel nieuwe huizen komen.

De tuin-wijk

Daarom komen er nieuwe wijken. Het zijn wijken met nieuwe, goede huizen. Het zijn allemaal dezelfde huizen. Ze hebben allemaal een tuin. En ze liggen in een groot park, buiten de stad. Die wijken noemen we ‘tuin-wijken’.

De overheid vindt de tuin-wijken gezonder en goedkoper dan wonen in het centrum van de stad. Op veel plaatsen komen er daarom tuin-wijken. In de buurt van grote steden, zoals Brussel. Maar ook in Limburg, voor de arbeiders die er in de mijnen werken.

Braem.

Brussel, Vlaams Agentschap Onroerend Erfgoed.

Een van de kleurrijke woonblokken van Renaat Braem (1910-2001) op het Kiel in Antwerpen, 2007.

Lees voor

De flat-gebouwen van Braem

Na de Tweede Wereldoorlog worden veel nieuwe wijken gebouwd. In de jaren 1950 in Antwerpen bijvoorbeeld. In de wijk het Kiel komen er 9 betonnen flat-gebouwen. Daarin zijn 800 appartementen. Die kunnen mensen huren.

De gebouwen zijn mooi om te zien. Ze hebben veel kleur, en er is veel licht in de appartementen. De flat-gebouwen staan op palen, zodat je er onderdoor kan lopen.

Een eigen huis voor iedereen

De architect van de flat-gebouwen heet Renaat Braem. Zijn gebouwen zijn goedkoop. En er kunnen veel mensen samen in wonen. Braem steunt het socialisme. Hij vindt dat iedereen een goede woning moet krijgen, vlak bij de stad.

De flat-gebouwen van Braem zijn bekend in de hele wereld. Later bouwt hij nog meer sociale wijken met hoge, grote gebouwen. Bijvoorbeeld in Leuven.

Weinig flat-gebouwen

Maar de ideeën van Braem zijn niet zo populair. Er zijn niet veel flat-gebouwen in Vlaanderen. De meeste mensen willen een eigen huis kopen. Of zelf bouwen. Ze willen niet in een flat-gebouw wonen. Daarom zeggen we dat Vlamingen ‘een baksteen in de maag hebben’.

Beveren Ferrariskaart.
Geopunt.be.

Historische lintbebouwing in het Oost-Vlaamse dorpje Beveren op de 18e-eeuwse Ferrariskaart. Verspreide bebouwing is al langer een kenmerk van de Vlaamse regio.

Klein Rusland.
Brussel, Vlaams Agentschap Onroerend Erfgoed.

De vanaf 1921 gebouwde tuinwijk Klein Rusland in Zelzate was een realisatie van architect Huib Hoste (1881-1957). De wijk was een toonvoorbeeld van modernistische woonarchitectuur.

Van Kuyck.
Antwerpen, FelixArchief, FOTO#42338.

Architect Hugo Van Kuyck (1902-1975) (links) ontwikkelde de Canadablokken in de Luchtbalwijk in Antwerpen. Het enthousiasme voor zulke hoogbouw bekoelde echter snel omdat er sociale problemen opdoken.

Een gezin met auto in Blankenberge in 1959. Dankzij de auto konden mensen alsmaar verder van hun werk wonen. Samen met een gebrek aan ruimtelijke planning werkte dat lintbebouwing in de hand.
Gent, Huis van Alijn, FO-50-01115.

Een gezin met auto in Blankenberge in 1959. Dankzij de auto konden mensen alsmaar verder van hun werk wonen. Samen met een gebrek aan ruimtelijke planning werkte dat lintbebouwing in de hand.

Boomsesteenweg
Wilrijk, Kring voor heemkunde vzw Wilrica.

Kledingketens, doe-het-zelf-winkels, wegrestaurants en veel meer op één langgerekt lint: de Boomsesteenweg tussen Boom en Antwerpen in de jaren 1980.

Een bord prijst een nieuwe woonwijk aan in de Visbeekstraat in Turnhout, begin jaren 1990. Dergelijke bouwprojecten voor eengezinswoningen in nieuwe verkavelingen waren decennialang de norm in het naoorlogse Vlaanderen.
Turnhout, Stadsarchief, dia container 7_854.

Een bord prijst een nieuwe woonwijk aan in de Visbeekstraat in Turnhout, begin jaren 1990. Dergelijke bouwprojecten voor eengezinswoningen in nieuwe verkavelingen waren decennialang de norm in het naoorlogse Vlaanderen.

Ontdek nog meer over dit onderwerp

Braem
Terzake Renaat Braem

Bron: VRT archief – 1 okt 2010

Lintbebouwing
Terzake

Bron: VRT archief, KADOC – 1 sept 2016

Ruimteplan
Journaal

Bron: VRT archief – 12 nov 2018

St-Maartensdal
De Jaren 60 – Bouwwoede

Bron: VRT archief – 15 mei 1988

Non-fictie


Avermaete, T. & van Herck, Karina, red.
Wonen in Welvaart. Woningbouw en wooncultuur in Vlaanderen, 1948-1973.

Vlaams Architectuurinstituut, 2006.

Braem Renaat
Het lelijkste land ter wereld

Davidsfonds 1968. 

Braem Renaat
Het schoonste land ter wereld

Kritak, 1987. 

Coudenys Hannes
Ugly Belgian Houses. Don’t try this at home

Borgerhoff & Lamberigts, 2015. 

Coudenys Hannes
More Ugly Belgian Houses. Don’t try this at home

Borgerhoff & Lamberigts, 2021. 

De Rynck Korneel
De golden Sixties: hoe het dagelijks leven in België veranderde tussen 1958-1973

Manteau, 2022. 

De Vos Els
Hoe zouden we graag wonen? Woonvertogen in Vlaanderen tijdens de jaren zestig en zeventig

Universitaire Pers Leuven, 2012. 

Renard Peter, Coppens Tom & Vloebergh Guy
Met voorbedachten rade. De sluipmoord op de open ruimte

Kritak, 2022. 

Segers Yves & Van Molle Leen
Het Vlaamse platteland in de fifties

Davidsfonds Uitgeverij, 2012. 

Van Herck Karina & Avermaete Tom, red.
Wonen in Welvaart. Woningbouw en wooncultuur in Vlaanderen, 1948-1973

VAi, 2006. 

Van Loy Jasper
Onder de kerktoren. Waarom Vlaamse dorpen toekomst hebben

Davidsfonds Uitgeverij, 2021. 

Fictie


Boon Louis Paul
De voorstad groeit

Manteau, 1943. 

Van Gucht Peter & Stallaert Dirk
Suske en Wiske, De Beestige Brug (nr. 343)

De Standaard, 2015.