Foto van een doosje Anovlar.

Foto van een doosje Anovlar | Wikimedia Commons.

Lees dit artikel in:
1961
Lees voor

De pil

Seksuele revolutie en vrouwenrechten

Tot in de jaren 1960 zijn er heel weinig middelen om niet zwanger te worden. De middelen die bestaan, werken niet zo goed. Het condoom is nog niet zo bekend. In de jaren 1960 wordt de ‘pil’ uitgevonden. Die pil voorkomt zwangerschap.

Lees voor

De Vlaamse gynaecoloogEen dokter voor ziektes bij vrouwen.  Ferdinand Peeters speelt een belangrijke rol bij de uitvinding van de pil.

De pil verandert veel voor vrouwen. Dankzij de pil kunnen vrouwen kiezen om seks te hebben zonder dat ze zwanger worden. Ze kunnen ook kiezen wanneer ze zwanger worden. Dat geeft vrouwen meer vrijheid.

Dolle Mina.

Gent, Amsab-ISG, fo034724.

De feministische vereniging Dolle Mina, hier in overleg in 1978, was in de jaren 1970 actief in Antwerpen, Gent, Leuven, Oostende en Brussel, rond spilfiguren als Roos Proesmans (1943-2002) en Nadine Crappé (1935-1999).

Lees voor

Seksuele revolutie en vrouwenrechten

De seksuele revolutie

Door de pil kunnen vrouwen kiezen of ze kinderen willen of niet. En wanneer en hoeveel. Daardoor zijn ze vrijer. Ze kunnen hun leven beter plannen. Daardoor hebben ze meer kans op werk.

Vrouwen en mannen kunnen nu seks hebben zonder dat er kinderen van komen. Ze kunnen seks hebben voor het plezier. Die verandering noemen we de ‘seksuele revolutie’.

Dezelfde rechten

In de jaren 1960 strijden sommige vrouwen voor gelijke rechten. Hun eisen gaan niet enkel over seks, maar ook over school en werk.

De vrouwen willen onder andere:

  • hetzelfde loon als mannen
  • goedkope opvang voor kinderen. Zo kunnen moeders blijven werken.
  • meer kansen voor vrouwen op school
  • meer vrouwen in de politiek

Vrouwen-groepen zoals Dolle Mina en het Vrouwen Overleg Komitee voeren veel acties. Ze komen op straat. Ze schrijven en praten over de rechten van vrouwen.

De vrouwen-groepen zorgen ervoor dat er nieuwe wetten komen. Bijvoorbeeld het recht op middelen tegen zwangerschap. Maar ook het recht op abortusEen operatie om een zwangerschap te stoppen. .

Focuspunten

Nand Peeters.

Familiearchief.

Dokter Ferdinand Peeters (1918-1998) zweeg vanaf de jaren 1970 over zijn bijdrage aan de ontwikkeling van de pil. Volgens zijn biograaf deed hij dat uit schrik voor zijn positie in een katholiek ziekenhuis. Hier op een congres in Malta, 1964.

Lees voor

Ferdinand Peeters en de kerk

De pil om niet zwanger te worden, bestaat sinds de jaren 1950. Maar veel vrouwen worden er ziek van. Dokter Ferdinand Peeters werkt daarom aan een betere pil. In 1961 is die klaar. Vrouwen kunnen ze kopen bij de apotheek.

Verboden!

In België zijn middelen tegen zwangerschap verboden tot 1973. Je mag er geen informatie over geven of reclame voor maken. Want over seks mag je niet praten, vinden de meeste mensen. Daarom verkopen apotheken de pil als een middel om de menstruatieDe periode waarin vrouwen elke maand bloed verliezen. regelmatig te maken.

De pil nemen om niet zwanger te worden, mag niet van de katholieke Kerk. Volgens de Kerk is seks vooral om kinderen te maken. En daarom mogen alleen getrouwde mensen seks hebben. .

Bezorgd om de patiënten

Ferdinand Peeters is katholiek. Maar hij ziet wat er kan gebeuren als vrouwen ongewenst zwanger worden. Soms brengt een zwangerschap het leven van de vrouw in gevaar. Of krijgen vrouwen te veel kinderen. En soms kiezen vrouwen voor een gevaarlijke abortus in het geheim.

Dus gaat Peeters naar Rome. Hij wil de paus uitleggen waarom de pil belangrijk is. Mensen moeten kunnen kiezen of ze (nog meer) kinderen willen. Maar de paus gaat niet akkoord.

In de jaren 1970 zijn steeds meer gelovigen het niet eens met de paus. Vanaf 1973 is de pil niet meer verboden door de wet.

Lucienne Herman-Michielsens.

Gent, Amsab-ISG, fo023144, Filip Claus.

Lucienne Herman-Michielsens in het parlement, 1990.

 

 

Lees voor

Baas in eigen buik

In de jaren 1960 is abortus strafbaar. Toch gebeurt het vaak, in het geheim. Een geheime abortus is gevaarlijk. Vrouwen worden er ziek van, of sterven. In de jaren 1960 en 1970 willen steeds meer mensen dat abortus niet meer strafbaar is. Dan kan een dokter veilig de zwangerschap stoppen.

Willy Peers is een dokter uit Wallonië. Hij voert wél abortussen uit. In 1973 wordt hij gearresteerd. Veel mensen steunen dokter Peers. Ze komen samen op straat. Ze dragen borden. Daarop staat: ‘Baas in eigen buik’. Ze vinden dat vrouwen zelf moeten kunnen beslissen over wat er met hun lichaam gebeurt.

Een wet over abortus

In 1977 wil politica Lucienne Herman-Michielsens zorgen voor een nieuwe wet. Zodat abortus toegelaten is. Ze vindt het goed dat vrouwen de pil nemen. Zo kunnen ze kiezen of ze zwanger willen zijn of niet. Is een vrouw tegen haar wil toch zwanger? Dan moet abortus kunnen, vindt ze. Maar het parlement vindt haar idee niet goed.

Ook veel katholieke groepen blijven tegen abortus. Maar vrouwen-groepen en sommige politici blijven strijden voor een nieuwe wet. Die komt er in 1990: abortus mag, maar er zijn duidelijke regels.

Furia.
Gent, Amsab-ISG, fotograaf Filip Claus.

Het Vrouwen Overleg Komitee (vandaag Furia) organiseert jaarlijks op 11 november de Vrouwendag. Tijdens de 10de editie in 1981 stonden de economische crisis en het recht op werk centraal.

Lily Boeykens.
Sint-Joost-ten-Node, Archief- en Onderzoekscentrum voor Vrouwengeschiedenis, Archief Lily Boeykens.

Lily Boeykens (1930-2005), een advocate uit Dendermonde, was een sleutelfiguur in de emancipatiestrijd na ‘mei 68’. Ze stond mee aan de wieg van de eerste Vrouwendag in 1972, met als genodigden onder anderen Simone de Beauvoir en Germaine Greer. Vanaf 1974 zat ze de Nederlandstalige Vrouwenraad voor. Ook internationaal speelde ze decennialang een belangrijke rol.

Baas in eigen buik.
Den Haag, Nationaal Archief, Anefo, fotograaf Bert Verhoeff.

De arrestatie van dokter Willy Peers leidde tot een golf van protest.

KAV.
Leuven, KADOC-KU Leuven. Archief KAV. 527.

De KAV, de organisatie van de christelijke arbeidersvrouwen, eist gelijke rechten.

Paula Marckx.
Brussel, VRT.

In 1987 kregen wettige en onwettige kinderen – kinderen waarvan de ouders niet gehuwd waren – in België dezelfde rechten. De bewust ongehuwde moeder Paula Marckx (1925-2020), afkomstig uit de Antwerpse Seefhoek, was al in 1974 naar de Europese Commissie voor de Rechten van de Mens gestapt om erkenning te eisen voor haar ‘onecht’ of ‘buitenhuwelijks’ kind. Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens gaf haar in 1979 gelijk. België moest een einde maken aan de discriminatie.

Herderlijke brief over het huwelijk van Emiel Jozef De Smedt, bisschop van Brugge, 8 december 1953.

Voor de katholieke kerk was het huwelijk gericht op de voortplanting. Ze zag kinderrijke gezinnen als ideaal en wees kunstmatige geboortebeperking af.

Ontdek nog meer over dit onderwerp

Pil
Journaal

Bron: VRT archief, Screensavers Films – 4 apr 2014

Non-fictie


Coene Gily & Bollen Sophie
Nog altijd baas in eigen buik? Een kritische doorlichting van de Belgische abortuswetgeving en – praktijk

VUBPress, 2013. 

De Donder Vic
Zou men armoe lijden?: een eeuw kroostrijke gezinnen in Vlaanderen

WPG, 1990. 

De Keyzer Diane
De engeltjesmakers: abortus toen het nog niet mocht

Van Halewyck, 2009. 

De Smith Katrijn
Hoe dol was Dolle mina? Een geschiedenis van de Dolle Mina’s in Vlaanderen

Gent, 2006. 

Driessen Gertie
Abortus, het taboe nog niet voorbij?

Kramat, 2016. 

Trommelmans Wim
Vlaanderen vrijt! 50 jaar seks in Vlaanderen

Steam, 2006. 

Van Den Broeck Karl
De echte vader van de pil: het verhaal van de man die de vrouw bevrijdde

De Bezige Bij, 2014. 

Van Eyck Paul
Clara

Heibrand, 2008. (Levensverhaal van Turnhoutse vroedvrouw Clara Dresselaers). 

Fictie


Boon Louis Paul
De liefde van Annie Mols/Het nieuwe onkruid/Als het onkruid bloeit

De Arbeiderspers, 2005. 

Claus Hugo
De Metsiers

Manteau, 1950. 

Geeraerts Jef
Anovlar

Manteau, 1969. (Kortverhaal in de bundel Indian Summer). 

Vandewijer Ina
Little black spiders

Davidsfonds, 2012. (13+)