De eerste treinrit
Het spoor ontsluit het land
5 mei 1835 is een speciale dag. Op die dag vertrekken er drie treinen uit het station van Brussel. Het zijn de eerste treinen in België. Een uur later komen ze aan in Mechelen. Daar is het feest. Want de allereerste rit met de trein is goed verlopen.
Die eerste rit is heel goed voorbereid. Koning Leopold I komt de treinen zelf inspecteren. Hij rijdt niet mee. George Stephenson wél. Hij komt uit Groot-Brittannië en hij is de uitvinder van de locomotiefIn de locomotief zit de motor van de trein. De locomotief trekt of duwt de rest van de trein. . Daarom is hij uitgenodigd voor de eerste trein-rit in België.
De rit tussen Brussel en Mechelen is niet de eerste in de wereld. In Groot-Brittannië rijden namelijk al enkele jaren treinen. Maar België is wel het tweede land in de wereld waar treinen rijden. Voor België zijn de spoorwegen belangrijk. Ze laten zien dat België een modern land is: grondstoffenMateriaal dat gebruikt wordt om iets te maken. Bijvoorbeeld hout of metaal. en arbeiders reizen er nu gemakkelijk per trein van en naar de fabrieken.
www.klein-sinaai.be
Het voormalige station van Klein-Sinaai in het Waasland. Vanuit Klein-Sinaai en andere Vlaamse dorpen namen arbeiders decennialang de werkmanstrein. In de afgelopen jaren werden veel kleinere stations gesloten.
Het spoor ontsluit het land
Na de eerste rit met de trein komen er veel nieuwe spoorwegen. Al gauw heeft België een groot net van treinsporen. Het is een nieuwe en belangrijke stap, na de bouw van grote wegen en kanalen in de voorbije jaren. Autowegen zijn er niet, want er bestaan nog geen auto’s.
De trein is belangrijk voor de fabrieken. Treinen kunnen snel veel grondstoffen vervoeren, zoals steenkool, ijzer, hout en andere materialen om te bouwen. Door de spoorwegen is er ook meer vraag naar grondstoffen. Dankzij de spoorwegen is het kleine België een groot industrie-land.
In het buitenland
In andere Europese landen komen ook treinen. Steden en dorpen zijn zo met elkaar verbonden. En de mensen kunnen makkelijk reizen. Ze zorgen ook voor meer en betere contacten tussen de landen.
Belgische bedrijven helpen spoorwegen te bouwen in het buitenland. Ze hebben kennis en ervaring. Ze verkopen overal in de wereld locomotieven en ander materiaal voor spoorwegen.
In Congo
Belgen leggen ook treinsporen aan in Congo Vrijstaat. Zo verdienen zij veel geld aan de rijkdommen van Congo. Maar de Congolese arbeiders moeten het zware werk doen. De mensen worden heel slecht behandeld. Veel arbeiders sterven.
Focuspunten
Ontdek nog meer over dit onderwerp
Non-fictie
Gent op het spoor: stations maken de stad
Snoeck, 2011.
Paul Delvaux. De man die van treinen hield
Snoeck, 2019.
75 jaar toerisme (in) Vlaanderen
Toerisme Vlaanderen, 2014.
De geschiedenis van de Belgische Spoorwegen. Gisteren, vandaag, morgen
Lannoo, 2017.
Het Gentse Zuidstation en de impact op de stad
Snoeck, 2016.
Het Sint-Pietersstation en de ontwikkeling van de zuidkant van Gent
Snoeck, 2018.
Sporen in België. 175 jaar spoorwegen, 75 jaar NMBS
Universitaire Pers, 2001.
Buiten-sporig Brussel: 50 jaar Noord-Zuidverbinding
Lannoo, 2002.
Centraal Station, spoorwegkathedraal. Antwerpen op de rails, toen en nu
Davidsfonds, 2011.
Het grote Belgische stationsboek
Davidsfonds, 2012.
Fictie
Suske en Wiske. De Fluitende Olifant (nr 388)
Standaard Uitgeverij, 2021.