De wereld in Vlaanderen
Elk jaar in de vierde week van september gaan de reuzen van Borgerhout op stap, omringd door muzikanten en praalwagens. Naast vier traditionele figuren biedt de stoet tegenwoordig ook plaats aan nieuwe reuzen met verschillende culturele achtergronden.
De reuzenstoet van Borgerhout gaat terug tot 1712. Toen verschenen Reus, Reuzin, Kinnebaba en Dolfijn als vaste personages in een jaarlijkse parade door de straten. De traditie overleefde de Franse Revolutie op het einde van de 18e eeuw omdat de Fransen de reuzen inschakelden in de republikeinse feesten, maar tweehonderd jaar later daalde de belangstelling door het uiteenrafelende gemeenschapsleven. Tegen het einde van de 20e eeuw was de dynamiek eruit. Het keerpunt kwam met de 300e verjaardag in 2012. Toen sloten verschillende verenigingen en etnisch-culturele gemeenschappen zich met een eigen reus aan bij het evenement. De stoet herleefde. In 2021 verwelkomden de Reuskens van Borgerhout Little Amal, een reuzenpop die een Syrisch vluchtelingenmeisje voorstelt.
Gent, Amsab-ISG, fotograaf Philippe Dijkmans.
Sinterklaasfeest voor kinderen in het Klein Kasteeltje in Brussel, 9 december 1989. Het Klein Kasteeltje, een 19e-eeuwe legerkazerne, was na de Tweede Wereldoorlog voor vele duizenden Belgen de eerste kennismaking met de militaire dienstplicht. Vanaf 1986 is het Klein Kasteeltje een opvangcentrum voor vluchtelingen, meteen het grootste en oudste opvangcentrum van België.
De wereld in Vlaanderen
Volkeren vormen zelden homogene, gesloten gemeenschappen. Door onderlinge handelscontacten en migratie verandert hun samenstelling. Ook de laaggelegen gebieden aan de Noordzee waren nooit een geïsoleerd stukje grond.
In de 19e eeuw nam de bevolking in Europa sterk toe. Tot na de Eerste Wereldoorlog was België vooral een emigratieland. Er trokken meer Belgen naar het buitenland dan er vreemdelingen aankwamen; vooral Vlaanderen was een emigratieregio. Na de Tweede Wereldoorlog was er als gevolg van de economische groei nood aan arbeidskrachten. Van 1945 tot 1975 bracht georganiseerde arbeidsmigratie tienduizenden migranten, vooral uit landen rond de Middellandse Zee, naar onze streken. Ook nadien hield de migratiedynamiek aan door gezinshereniging, het vrij personenverkeer in het eengemaakte Europa, internationale studieprogramma’s, vluchtelingen en mensen op zoek naar een beter bestaan.
Vandaag is Vlaanderen een superdiverse regio. Zowat één vierde van de ruim 6.700.000 inwoners van het Vlaams Gewest heeft een vreemde nationaliteit of een migratieachtergrond. Voor heel België gaat het om één derde. Twintig percent van die groep in Vlaanderen is afkomstig uit de buurlanden, iets meer dan de helft komt uit landen van buiten de Europese Unie. Als gevolg van de naoorlogse arbeidsmigratie hebben veel inwoners Italiaanse, Marokkaanse of Turkse roots. Daarnaast telt Vlaanderen mensen die afkomstig zijn uit de zowat 200 staten van de wereld. In de grote steden valt de diversiteit van de bevolking al veel langer op; intussen vestigen steeds meer mensen met een migratieachtergrond zich in landelijke gemeenten.
Focuspunten
Ontdek nog meer over dit onderwerp
Non-fictie
Vluchtelingenbeleid in de naoorlogse periode
VUBPress, 1992.
Dakira. 50 jaar Marokkaanse migratie
Federatie van Marokkaanse Verenigingen, 2014.
Turkije aan de Leie. 50 jaar migratie in Gent
Lannoo, 2014.
Ik kom van ver: verhalen van 43 vrouwen van over de hele wereld
Davidsfonds, 2013. (12+)
Geschiedenis van het eigen volk. De vreemdeling in België van de prehistorie tot nu
Kritak, 1993.
Nieuw België. Een migratiegeschiedenis
Lannoo, 2021.
‘On est là’. De eerste generatie Marokkaanse en Turkse migranten in Brussel 1964-1974
Garant, 2014.
In Brussel. Een reis door de wereld
Epo, 2012.
Fictie
Kif kif: nieuwe stemmen uit Vlaanderen
Meulenhoff/Manteau, 2006. (Verhalenbundel)
Rosie en Moussa
Querido (reeks kinderboeken, 7+)
Drarrie in de nacht
Vrijdag, 2014.
Vrouwland
Meulenhoff/Manteau, 2007.
Groetjes uit Vlaanderen
Prometheus, 2020.
Afrit 27: een documentaire over 50 jaar migratie
(2014)
Rosie en Moussa
(2018)
Bordspel – ‘This is not a game’
Met verhalen van vluchtelingen (Uitleenbaar via de openbare bibliotheek)