De vrijmaking van de Schelde
Antwerpen, poort naar de wereld
Op 1 en 2 augustus 1863 vierde Antwerpen feest: de stad verlicht met lampions, straten zwart van het volk, vuurwerk aan de kaaien, op de Schelde overal versierde boten. Voortaan was geen tol meer verschuldigd aan Nederland om de Schelde op te varen. Een nieuwe bloeitijd voor de havenstad brak aan.
De scheiding tussen de Noordelijke en de Zuidelijke Nederlanden, eind 16e eeuw, was een klap geweest voor de Antwerpse welvaart. Niet alleen vluchtten rijke kooplui en ondernemers naar het noorden, de stad verloor ook de controle over de monding van de Schelde. De Republiek der Verenigde Provinciënde voorloper van het huidige Nederland. eiste voortaan tol van de schepen die vanaf de Noordzee Antwerpen wilden bereiken.
Onder het Franse en het Hollandse bewind werd de Scheldemonding korte tijd vrij, maar na de revolutie van 1830 moest België opnieuw een tol accepteren. Die nadelige situatie bleef gehandhaafd tot België in 1863 de tol definitief met een eenmalig bedrag kon afkopen. De vrijhandelsidee was toen in opmars.
Antwerpen, FelixArchief, 2004#2738.
Twee stoomschepen aan de Antwerpse Rijnkaai rond 1900. In de tweede helft van de 19e eeuw vervingen stoomschepen de zeilschepen. Vanaf de jaren 1950 domineerde de dieselmotor.
Antwerpen, poort naar de wereld
Vanaf de tweede helft van de 19e eeuw kende de Antwerpse haven een nieuwe bloeiperiode. Het aantal schepen nam snel toe en die schepen werden ook steeds groter. De stad en de Belgische overheid investeerden in dokken, sluizen, kranen, opslagruimte en spoorwegen. Van over de hele wereld streken rederijen, handelsfirma’s en investeerders neer in Antwerpen.
De haven was niet alleen cruciaal voor de voedselbevoorrading, maar gaf ook impulsen aan de industrialisering van België. Via de Schelde arriveerden grondstoffen voor de industrie. Vanuit Antwerpen vertrokken schepen met de producten van Belgische makelij, in het bijzonder ijzer- en staalfabrikaten. Europese maar ook Noord- en Zuid-Amerikaanse landen waren de belangrijkste handelspartners. Antwerpen werd vanaf het einde van de 19e eeuw ook de draaischijf in de brutale exploitatie van de Onafhankelijke Congostaat, later Belgisch Congo. Schepen transporteerden vanaf 1895 natuurlijke rijkdommen zoals rubber, ivoor en koper.
Vanaf de jaren 1950 importeerde Antwerpen massaal ruwe olie, onder meer uit het Midden-Oosten. In de haven vestigde zich petrochemische industrie die de olie bewerkte tot brandstoffen en kunststoffen zoals polyetheen.
In de jaren 1970 groeide de haven uit tot een logistiek knooppunt tussen het West-Europese achterland en de rest van de wereld. Containers werden aangevoerd, gestockeerd en opnieuw verzonden: over zee in almaar grotere containerschepen, over land steeds vaker per vrachtwagen. Als distributiecentrum en industriegebied droeg de haven stevig bij aan de economische groei van het land. Tegelijk veroorzaakte de toenemende drugstrafiek maatschappelijke problemen en geraakte de mobiliteit rond Antwerpen in een knoop.
Focuspunten
Ontdek nog meer over dit onderwerp
Labyrint – Haven van Antwerpen
Bron: VRT archief, Felixarchief Antwerpen e.a. – 26 maa 1985
Red Star Line – Het vertrek
Bron: VRT archief, Offworld Eklektik Productions – 1 okt 2013
Vlaanderen Vakantieland
Bron: VRT archief, Red Star Line Museum e.a. – 5 okt 2013
Terug naar Oosterdonk
Bron: VRT archief, Canvas en KRO en Favourite Films – 1 nov 1997
Non-fictie
Red Star Line Antwerpen, 1873-1934
Davidsfonds, 2013.
Het red star line museum Antwerpen: over miljoenen mensen en één droom
Ludion, 2014.
CMB 125. Navigeren door een wereld in verandering
CMB, 2020.
Strijd om de stroom. Een politieke geschiedenis van de Schelde
Davidsfonds, 2013.
Fictie
La nouvelle Carthage
Espace Nord, 2015.
Het dwaallicht
Polis, 2018.
Het land dat nooit was: een tegenfeitelijke geschiedenis van België
De Bezige Bij, 2015.
Strips
Een koffer vol hoop
Good Planet, 2017.
Suske en Wiske. Sterrenrood (nr. 342)
Standaard Uitgeverij, 2014.
Suske en Wiske. Het Verdronken Land (nr. 234)
Standaard Uitgeverij, 2000.
Nu kijken
Bijkomend kijk/luister materiaal
Terug naar Oosterdonk
Over het verdwijnen van de polderdorpen door de uitbreiding van de haven (1997)
Over Water
Speelt zich af in de Antwerpse haven (2018-2020)