Pieter Paul Rubens, Aanbidding door de koningen. | Antwerpen, KMSKA Koninklijk Museum voor Schone Kunsten.

Kunsten & wetenschappen
Lees dit artikel in:
Wanneer je de voorleesfunctie activeert, krijg je per paragraaf een balkje te zien waarmee je dat stukje tekst kan laten voorlezen.
1624
Lees voor

Aanbidding door de koningen

Rubens en de barok

In 1624 schilderde Peter Paul Rubens een monumentaal werk voor het hoofdaltaar van de Antwerpse Sint-Michielsabdij. Het onderwerp was een bekend Bijbels tafereel: het bezoek van de drie koningen aan het pasgeboren Jezuskind. De abdij bestaat niet meer, maar het schilderij blijft een hoogtepunt van barokke kunst.

Lees voor

Rubens plaatst ons midden in de kerststal waar Maria haar kind Jezus toont aan de drie wijzen uit het oosten. De schilder heeft alle middelen ingezet om de opwinding rond de geboorte in beeld te brengen. De omstanders met hun levendige gelaatsuitdrukkingen kijken toe of drukken met gebaren hun verwondering uit. Ook de aanwezigheid van exotisch uitgedoste figuren valt op. De Ethiopische koning Balthasar domineert het middenplan van het schilderij. Het palet is bijzonder kleurrijk. De roodbruine tinten geven de scène een warme uitstraling. Rubens gebruikte trefzekere verfstreken en paste licht- en donkereffecten toe. Zijn techniek stelde hem in staat om snel te schilderen, waardoor hij de stroom van bestellingen kon volgen.

Scherpenheuvel.

Fotograaf Kris Vandevorst.

De basiliek van Onze-Lieve-Vrouw van Scherpenheuvel ademt de Contrareformatie uit. Deze stervormige koepelkerk is het meesterwerk van de architect Wenzel Coebergher (1557-1634) en werd gebouwd in opdracht van de aartshertogen Albrecht (1559-1621) en Isabella (1566-1633) als dank voor de inname van Oostende op de Noord-Nederlandse opstandelingen (1604). De barokke basiliek is vandaag het bekendste Mariaheiligdom en bedevaartsoord in Vlaanderen.

Lees voor

Rubens en de barok

Peter Paul Rubens werd in 1577 nabij Keulen geboren. Na de dood van zijn vader keerde zijn moeder terug naar Antwerpen, waar het gezin vandaan kwam. Rubens werd er opgeleid als schilder en vertrok in 1600 voor acht jaar naar Italië. Daar liet hij zich inspireren door kunstenaars als Titiaan en Caravaggio. Terug thuis ontpopte Rubens zich als een uitzonderlijk productieve grootmeester die alle genres beoefende. Naast landschappen en portretten schilderde hij op grote schaal religieuze en mythologische voorstellingen. Hij putte daarvoor uit zijn ruime kennis van de klassieke oudheid en de literaire tradities. In zijn atelier in Antwerpen maakte hij ontwerpschetsen die zijn leerlingen op groot formaat uitwerkten. Meer dan tweeduizend schilderijen vertrokken uit zijn atelier.

Met zijn religieuze werken steunde Rubens de Contrareformatie. Dat was het antwoord van de katholieke kerk op het protestantisme. Met de Contrareformatie bracht de kerk niet alleen een interne hervorming op gang, maar wilde ze ook haar eigen leer opnieuw aantrekkelijk maken. De flamboyante barokstijl bleek uitermate geschikt om de geloofswaarheden centraal te stellen. Door de Beeldenstorm waren veel kunstwerken uit de kerken verdwenen. De kunst van de Contrareformatie bracht Maria en de heiligen op een triomfantelijke manier terug. Imposante altaarstukken, beeldhouwwerken of monumenten moesten de kerkbezoekers met gemakkelijk herkenbare onderwerpen aanspreken. Deze nieuwe aankleding veranderde het interieur van veel kerkgebouwen.

Focuspunten

Karel en de jacht.

Parijs, Musée du Louvre.

Karel I tijdens de jacht of ‘Le Roi à la chasse’. Antoon Van Dyck was portretschilder van het Engelse koningshuis tijdens de regering van Karel I (1600-1649). Zo bepaalde hij mee de uitstraling van de Stuart-dynastie.

Lees voor

Rubens als inspirator: Antoon van Dyck en Jacob Jordaens

De invloed van Rubens valt nauwelijks te overschatten. Antoon van Dyck was zijn meest getalenteerde leerling en later ook zijn medewerker. Op korte tijd slaagde hij erin om Rubens te evenaren. Ook hij trok naar Italië. Na zijn terugkeer in Antwerpen schilderde Van Dyck religieuze thema’s in een nieuwe, emotionele stijl en ontwikkelde hij variaties op het burgerlijke portret. Zijn internationale doorbraak beleefde hij als hofschilder van Karel I in Engeland. In Londen schilderde hij iconische werken die de Europese portretschilderkunst een nieuwe dimensie hebben gegeven.

Na de dood van Rubens (1640) en Van Dyck (1641) bleef Jacob Jordaens nog meer dan dertig jaar actief. De veelzijdige kunstenaar schilderde zowel portretten als Bijbelse en mythologische thema’s en was daarnaast actief als ontwerper van wandtapijten. Hij blonk uit in genretaferelen. Die kleurrijke en vermakelijke scènes uit het dagelijkse leven hadden meestal een moraliserende ondertoon.

Tegen het einde van de 17e eeuw was de grote bloei voorbij, maar de erfenis van de grote Antwerpse barokschilders bleek onverwoestbaar. In de 19e eeuw lieten romantische kunstenaars zoals Gustaaf Wappers en Nicaise De Keyser zich opnieuw inspireren door Rubens’ stijl. In 1843 kreeg Rubens op de Antwerpse Groenplaats een standbeeld, en sinds 1946 is zijn woning aan de Wapper een museum. Het trekt jaarlijks rond de 200.000 bezoekers uit de hele wereld.

Clara Peeters.

Madrid, Museo Nacional del Prado.

Clara Peeters, Stilleven met bloemen, vergulde beker, amandelen, gedroogd fruit, snoepgoed, koekjes, wijn en een tinnen kan.

 

Lees voor

Clara Peeters

Barokke schilderkunst wordt vaak geassocieerd met religieuze en mythologische taferelen, uitgevoerd in een bombastische stijl. Maar de barokperiode had ook een andere kant. In trek bij de rijke burgerij waren toen ook kleine en verfijnde stillevens: taferelen van bloemstukken, gedekte tafels of kostbaar glaswerk. Vaak legden vrouwelijke schilders zich toe op dit genre. Zij mochten immers niet tekenen naar levend model. Daarom kozen ze onderwerpen waarvoor geen anatomische kennis nodig was.

Clara Peeters was zo’n schilder van stillevens. Deze tijd- en stadsgenote van Rubens was tijdens haar leven heel succesvol, maar vandaag weten we nog weinig over haar. Haar taferelen van huisraad, vissen, suikergoed, bloemen en schelpen demonstreren een buitengewoon scherp observatievermogen, geraffineerde techniek en subtiel kleurgebruik. De gedekte tafels zien er aanlokkelijk uit. Maar vergis je niet: elk voorwerp op een barok stilleven verwijst naar vergankelijkheid. De prachtigste bloemen zullen verwelken, de kaas zal beschimmelen, het wijnglas zal aan scherven vallen. Het was een raadgeving voor de toeschouwers om hun tijd goed te gebruiken in het korte leven dat hun is gegund.

Vrouwen bleven lange tijd ondergewaardeerd in de Europese kunstgeschiedenis, maar daar komt stilaan toch verandering in. In 2016 kreeg Clara Peeters, als eerste vrouwelijke kunstenaar ooit, een solotentoonstelling in het Prado in Madrid.

Pieter Paul Rubens, De Kruisoprichting, 1609-1610, in de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal van Antwerpen. Het drieluik illustreert de barokke beeldtaal die Rubens uit Italië had meegebracht.
Antwerpen, Onze-Lieve-Vrouwekathedraal – www.artinflanders.be – fotograaf Hugo Maertens.

Pieter Paul Rubens, De Kruisoprichting, 1609-1610, in de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal van Antwerpen. Het drieluik illustreert de barokke beeldtaal die Rubens uit Italië had meegebracht.

De koning drinkt.
Brussel, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België.

De koning drinkt (rond 1640) van Jacob Jordaens verbeeldt de met het Driekoningenfeest verbonden traditie om een boon in een taart te verstoppen. Wie in zijn taartstuk de boon vindt, mag koning zijn voor één dag.

Clara Peeters zelfportret.
Madrid, Museo Nacional del Prado.

In de weerspiegelende details van een beker van een van haar stillevens, schilderde Clara Peeters meermaals haar zelfportret waarop ze met het palet in de hand is te zien.

Rubenshuis.
Brussel, Vlaams Agentschap Onroerend Erfgoed, Oswald Pauwels.

In zijn deels zelfontworpen renaissancewoning in Antwerpen, tegenwoordig bekend als het Rubenshuis, had Rubens zijn atelier. Daar werkte hij met zijn leerlingen aan zijn schilderijen.

Carolus Borromeuskerk.
Fotograaf Kris Vandevorst.

De Sint-Carolus Borromeuskerk in Antwerpen is een barok meesterwerk en de Rubenskerk bij uitstek, al verwoestte de brand van 1718 de 39 plafondschilderingen van de meester, die hij samen met Van Dyck maakte. De monumentale façade van de jezuïetenkerk, gebaseerd op de Gesù in Rome, toont de zelfverzekerdheid van de Contrareformatie.

In het Suske en Wiske-album De raap van Rubens (1977) speelt koning Melchior uit het schilderij ‘Aanbidding der koningen’ een hoofdrol. In het album reizen Suske en Wiske samen met Lambik naar het 17e-eeuwse Antwerpen, waar ze onder andere de Onze-Lieve-Vrouwekerk bezoeken en kennismaken met Rubens, Van Dyck en Jordaens.
Antwerpen, Standaard Uitgeverij (@2023), Willy Vandersteen.

In het Suske en Wiske-album De raap van Rubens (1977) speelt koning Melchior uit het schilderij ‘Aanbidding der koningen’ een hoofdrol. In het album reizen Suske en Wiske samen met Lambik naar het 17e-eeuwse Antwerpen, waar ze onder andere de Onze-Lieve-Vrouwekerk bezoeken en kennismaken met Rubens, Van Dyck en Jordaens.

Ontdek nog meer over dit onderwerp

Clara Peeters
Meer vrouw op straat – Antwerpen

Bron: VRT archief, De chinezen – 3 ma 2020

De aanbidding
Een nacht in het museum – Wim Willaert

Bron: VRT archief, KMSKA – 20 sep 2022

Rubens
Een nacht in het museum – Wim Willaert

Bron: VRT archief, KMSKA – 20 sep 2022

Rubenshuis
Weg van het meesterwerk – Rubens – Diana & haar nimfen maken zich klaar voor de jacht

Bron: VRT archief, Sylvester Productions – 4 sep 2019

Schilderij De aanbidding
Kunstwerk XL

Bron: VRT archief, KMKSA – 22 sep 2022

Van Dyck
Journaal

Bron: VRT archief – 17 feb 2009

Non-fictie


Alsteens Stijn & Eaker Adam
Van Dyck: The Anatomy of Portraiture

Yale University Press, 2016. 

Babina Natalia, e.a.
Rubens, Van Dyck & Jordaens. Vlaamse schilders uit de Hermitage

Mercatorfonds, 2011. 

Barnes Susan, e.a.
Van Dyck. A Complete Catalogue of the Paintings

Yale University Press, 2004. 

Belkin Kristin & Healy Fiona
Een huis vol kunst: Rubens als verzamelaar

BAI, 2004. 

Büttner Nils
Rubens: De schilder van mythen en goden

Meulenhoff, 2017. 

De Poorter Nora & Baudouin Frans
Rubens’s House

Brepols, 2022. 

De Dijn Rosine
Liefde, leed en passie: de vrouwen van Rubens

Van Halewyck, 2002. 

Duerloo Luc & Smuts R. Malcolm
The Age of Rubens. Diplomacy, Dynastic Politics and the Visual Arts in early seventeenth-century Europe

Brepols 2016. 

Eaker Adam
Van Dyck and the Making of English Portraiture

Yale University Press, 2022. 

Fabri Ria & Van Hout Nico
Van Quinten Metsijs tot Peter Paul Rubens

BAI, 2009. 

Filtenborg Troels, e.a
Jordaens. The Making of a Masterpiece

Statens Museum for Kunst, 2008. 

Hauspie Gunter
De Grote Rubens Atlas

Lannoo, 2018. 

Herremans Valerie
Rubens doorgelicht: Schilderijen uit verdwenen Antwerpse kerken

Snoeck, 2013. 

Huet Leen
Pieter Paul Rubens

De Bezige Bij, 2004. 

Huet Leen
De Brieven Van Rubens

De Bezige Bij, 2006. 

Huet Leen & Grieten Jan
Oude meesteressen: vrouwelijke kunstenaars in de Nederlanden

Van Halewyck, 1998. 

Kolfin Elmer, e.a.
Black is Beautiful. Rubens tot Dumas

WBooks, 2008. 

Lammertse Friso & Vergara Alejandro
Rubens. Schilder van schetsen

Museum Boijmans Van Beuningen, 2022. 

Lamster Mark
De meester van de schaduw: Peter Paul Rubens, geheim agent

De Bezige Bij, 2009. 

Müller Hofstede Justus
De mooiste meesterwerken van Rubens

Het Laatste Nieuws, 2004. 

Sauwen Rik
Overzicht van leven en werk van de Vlaamse schilder (1577-1640)

Snoeck, 2004. 

Van Beneden Ben, Büttner Nils & De Poorter Nora
Rubens privé: de meester portretteert zijn familie

Marot, 2015. 

Van der Stighelen Katlijne
Hoofd- en bijzaak. Portretkunst in Vlaanderen van 1420 tot nu

Davidsfonds –Waanders Uitgevers, 2008. 

Van der Stighelen Katlijne
Van Dyck

Lannoo, 1998. 

Van der Stighelen Katlijne, e.a.
Elck zijn waerom: vrouwelijke kunstenaars in België en Nederland, 1500-1950

Ludion, 1999. 

Van Hout Nico (red.)
Copyright Rubens: Rubens en de grafiek

De Bezige Bij, 2004. 

Van Hout Nico
Sensatie en sensualiteit: Rubens en zijn erfenis

Mercatorfonds, 2014. 

Vander Auwera Joost & Van Sprang Sabine
Rubens: een genie aan het werk

Lannoo, 2007. 

Vander Auwera Joost
Jordaens en de Antieken

Mercatorfonds, 2012.

Van Wyhe Cordula (red.)
Rubens and the Human Body

Brepols, 2018. 

Vergara Alejandro
The Young Van Dyck

Thames & Hudson, 2013. 

White Christopher
Anthony Van Dyck and the Art of Portraiture

Modern Art Press, 2021. 

Woollett Anne & Van Suchtelen Ariane
Rubens en Breughel: een artistieke vriendschap

WBooks, 2006. 

Fictie


Medved Lisa
De Graveur

Horizon, 2022. 

Schoeters Staf
Rubensrood

Triloga, 2007. 

Van Der Laak Maartje
Het geheim van de Vlaamse Meesters

De Eenhoorn, 2019. (9+) 

Geerts Paul
Suske en Wiske: De Raap van Rubens (nr. 109)

Standaard, 1977. 

The Frick Collection
Van Dyck: The Anatomy of Portraiture

Exhibition

Van Dyck: a collection of 449 paintings
National Portrait Gallery
Over Van Dyck en zijn invloed
KMSKA
Rubens, opera in verf

Rubens bewandelt het leven

Visit Flanders
Stay at home Museum

Episode 3: Rubens

Learn From Masters, Jacob Jordaens, a collection of 154 paintings
Kunsthistorisches Museum Wenen
Over Jordaens’ Feast of the Bean King’