Aanbidding door de koningen
Rubens en de barok
In 1624 schilderde Peter Paul Rubens een monumentaal werk voor het hoofdaltaar van de Antwerpse Sint-Michielsabdij. Het onderwerp was een bekend Bijbels tafereel: het bezoek van de drie koningen aan het pasgeboren Jezuskind. De abdij bestaat niet meer, maar het schilderij blijft een hoogtepunt van barokke kunst.
Rubens plaatst ons midden in de kerststal waar Maria haar kind Jezus toont aan de drie wijzen uit het oosten. De schilder heeft alle middelen ingezet om de opwinding rond de geboorte in beeld te brengen. De omstanders met hun levendige gelaatsuitdrukkingen kijken toe of drukken met gebaren hun verwondering uit. Ook de aanwezigheid van exotisch uitgedoste figuren valt op. De Ethiopische koning Balthasar domineert het middenplan van het schilderij. Het palet is bijzonder kleurrijk. De roodbruine tinten geven de scène een warme uitstraling. Rubens gebruikte trefzekere verfstreken en paste licht- en donkereffecten toe. Zijn techniek stelde hem in staat om snel te schilderen, waardoor hij de stroom van bestellingen kon volgen.
Fotograaf Kris Vandevorst.
De basiliek van Onze-Lieve-Vrouw van Scherpenheuvel ademt de Contrareformatie uit. Deze stervormige koepelkerk is het meesterwerk van de architect Wenzel Coebergher (1557-1634) en werd gebouwd in opdracht van de aartshertogen Albrecht (1559-1621) en Isabella (1566-1633) als dank voor de inname van Oostende op de Noord-Nederlandse opstandelingen (1604). De barokke basiliek is vandaag het bekendste Mariaheiligdom en bedevaartsoord in Vlaanderen.
Rubens en de barok
Peter Paul Rubens werd in 1577 nabij Keulen geboren. Na de dood van zijn vader keerde zijn moeder terug naar Antwerpen, waar het gezin vandaan kwam. Rubens werd er opgeleid als schilder en vertrok in 1600 voor acht jaar naar Italië. Daar liet hij zich inspireren door kunstenaars als Titiaan en Caravaggio. Terug thuis ontpopte Rubens zich als een uitzonderlijk productieve grootmeester die alle genres beoefende. Naast landschappen en portretten schilderde hij op grote schaal religieuze en mythologische voorstellingen. Hij putte daarvoor uit zijn ruime kennis van de klassieke oudheid en de literaire tradities. In zijn atelier in Antwerpen maakte hij ontwerpschetsen die zijn leerlingen op groot formaat uitwerkten. Meer dan tweeduizend schilderijen vertrokken uit zijn atelier.
Met zijn religieuze werken steunde Rubens de Contrareformatie. Dat was het antwoord van de katholieke kerk op het protestantisme. Met de Contrareformatie bracht de kerk niet alleen een interne hervorming op gang, maar wilde ze ook haar eigen leer opnieuw aantrekkelijk maken. De flamboyante barokstijl bleek uitermate geschikt om de geloofswaarheden centraal te stellen. Door de Beeldenstorm waren veel kunstwerken uit de kerken verdwenen. De kunst van de Contrareformatie bracht Maria en de heiligen op een triomfantelijke manier terug. Imposante altaarstukken, beeldhouwwerken of monumenten moesten de kerkbezoekers met gemakkelijk herkenbare onderwerpen aanspreken. Deze nieuwe aankleding veranderde het interieur van veel kerkgebouwen.
Focuspunten
Ontdek nog meer over dit onderwerp
Non-fictie
Van Dyck: The Anatomy of Portraiture
Yale University Press, 2016.
Rubens, Van Dyck & Jordaens. Vlaamse schilders uit de Hermitage
Mercatorfonds, 2011.
Van Dyck. A Complete Catalogue of the Paintings
Yale University Press, 2004.
Een huis vol kunst: Rubens als verzamelaar
BAI, 2004.
Rubens: De schilder van mythen en goden
Meulenhoff, 2017.
Rubens’s House
Brepols, 2022.
Liefde, leed en passie: de vrouwen van Rubens
Van Halewyck, 2002.
The Age of Rubens. Diplomacy, Dynastic Politics and the Visual Arts in early seventeenth-century Europe
Brepols 2016.
Van Dyck and the Making of English Portraiture
Yale University Press, 2022.
Van Quinten Metsijs tot Peter Paul Rubens
BAI, 2009.
Jordaens. The Making of a Masterpiece
Statens Museum for Kunst, 2008.
De Grote Rubens Atlas
Lannoo, 2018.
Rubens doorgelicht: Schilderijen uit verdwenen Antwerpse kerken
Snoeck, 2013.
Pieter Paul Rubens
De Bezige Bij, 2004.
De Brieven Van Rubens
De Bezige Bij, 2006.
Oude meesteressen: vrouwelijke kunstenaars in de Nederlanden
Van Halewyck, 1998.
Black is Beautiful. Rubens tot Dumas
WBooks, 2008.
Rubens. Schilder van schetsen
Museum Boijmans Van Beuningen, 2022.
De meester van de schaduw: Peter Paul Rubens, geheim agent
De Bezige Bij, 2009.
De mooiste meesterwerken van Rubens
Het Laatste Nieuws, 2004.
Overzicht van leven en werk van de Vlaamse schilder (1577-1640)
Snoeck, 2004.
Rubens privé: de meester portretteert zijn familie
Marot, 2015.
Hoofd- en bijzaak. Portretkunst in Vlaanderen van 1420 tot nu
Davidsfonds –Waanders Uitgevers, 2008.
Van Dyck
Lannoo, 1998.
Elck zijn waerom: vrouwelijke kunstenaars in België en Nederland, 1500-1950
Ludion, 1999.
Copyright Rubens: Rubens en de grafiek
De Bezige Bij, 2004.
Sensatie en sensualiteit: Rubens en zijn erfenis
Mercatorfonds, 2014.
Rubens: een genie aan het werk
Lannoo, 2007.
Jordaens en de Antieken
Mercatorfonds, 2012.
Rubens and the Human Body
Brepols, 2018.
The Young Van Dyck
Thames & Hudson, 2013.
Anthony Van Dyck and the Art of Portraiture
Modern Art Press, 2021.
Rubens en Breughel: een artistieke vriendschap
WBooks, 2006.
Fictie
De Graveur
Horizon, 2022.
Rubensrood
Triloga, 2007.
Het geheim van de Vlaamse Meesters
De Eenhoorn, 2019. (9+)
Strips
Suske en Wiske. De Raap van Rubens (nr. 109)
Standaard Uitgeverij, 1977.