Herdenkingsring Cathelyne Van den Bulcke.

Herdenkingsring voor Cathelyne Van den Bulcke op de Grote Markt van Lier | Chris Van Rompaey.

Zingeving & levensbeschouwing
Lees dit artikel in:
? - 1590
Lees voor

Cathelyne Van den Bulcke

Heksenprocessen in Europa

Cathelyne van den Bulcke en Anneken Faes wonen in Nijlen. Anneken is 13 jaar. In 1589 zegt iemand dat Anneken een heks is. De rechters laten het meisje pijn doen, tot ze bekent. Anneken zegt dat Cathelyne ook een heks is. Daarom wordt ook Cathelyne gevangengenomen.

Lees voor

Er komt een proces tegen Cathelyne. Verschillende buren komen over Cathelyne vertellen. Sommigen zeggen goede dingen over haar. Anderen vertellen slechte dingen. Bijvoorbeeld: ze maakte een paard ziek. En ze liet een huis afbranden.

Cathelyne ontkent de slechte dingen. Ze houdt vol dat ze geen heks is. Daarom laten de rechters haar pijn doen, tot Cathelyne toch bekent. Omdat de mensen geloven dat Cathelyne een heks is, doden ze haar. Onterecht. Ze verbranden haar in 1590 op de brandstapel [Een berg hout om iets op te verbranden.] op de markt in Lier. Anneken sturen ze voor altijd weg.

Vandaag excuseren steden waar vroeger heksen verbrand werden, zich daarvoor.

Champion des dames.

Parijs, Bibliothèque nationale de France, fr. 12476, fol. 105v.

Een van de oudste voorstellingen van een heks, uit 1451. Afkomstig uit Le Champion des dames van de Franse dichter Martin le Franc.

Lees voor

Heksenprocessen in Europa

Tot 1800 geloven veel mensen in Europa dat heksen echt bestaan. De overheid neemt zelfs mensen gevangen en geeft hun straf.

Tussen 1400 en 1800 worden er in het gebied dan vandaag België is veel mensen een heks genoemd. Vooral vrouwen. Sommige mensen moeten voor de rechtbank komen. Vaak worden ze als heks veroordeeld. Ze krijgen meestal een lichte straf. Bijvoorbeeld: ze worden voor altijd weggestuurd.

Soms is de straf veel zwaarder. En soms laten de rechters mensen veel pijn doen. Om hen te doen bekennen.. Tussen 1450 en 1680 zijn er minstens 200 mensen in het graafschap Vlaanderen als heks verbrand. Hoeveel mensen precies gedood zijn, weten we niet.

In heel Europa

De processen komen voor in heel Europa. Maar niet overal evenveel. In wat nu Duitsland is, worden de meeste mensen gestraft omdat ze een heks zouden zijn. Ook in Polen en Rusland worden veel mensen gestraft. In het noorden van de Lage Landen, in Spanje, Portugal, Ierland en Italië veel minder.

In het gebied dat vandaag België is wordt in 1695 voor het laatst iemand als heks verbrand, in Leuven.

Focuspunten

De heks van Mallegem.

Brugge, Groeningemuseum, Musea Brugge, De Heks van Mallegem.

Er zijn weinig 16e-eeuwse voorstellingen van heksen. Deze prent van Pieter Bruegel de Oude is een uitzondering.

 

Lees voor

Bang van wat we niet begrijpen

Mensen geloven meer in tovenarij en heksen als ze bang en onzeker zijn. Bijvoorbeeld wanneer er oorlog is. Of wanneer een besmettelijke ziekte veel mensen ziek maakt.

De mensen begrijpen hun pech of ongeluk niet. Ze zoeken dan iemand die ze de schuld kunnen geven. Ze hopen dat hun ongeluk voorbij is als ze de schuldige straffen.

Wat mensen van heksen denken, verandert doorheen de tijd. Tussen 1200 en 1300 denken mensen dat heksen toverkunsten gebruiken. Ze denken dat heksen andere mensen kwaad doen door te toveren. Zo zouden heksen bijvoorbeeld de oogst laten mislukken.

In de jaren 1400 veranderen de ideeën over heksen. Dan geloven mensen in Europa dat heksen voor de duivel werken. Ze zeggen dat heksen feesten met de duivel. En seks hebben met de duivel. En dat ze door de lucht vliegen, en kinderen doden.

Jagen op heksen

De Kerk zoekt niet echt naar heksen. Priesters zeggen soms zelfs dat de mensen overdrijven. En dat de straffen te zwaar zijn. Maar de mensen blijven heksen aanduiden en verhalen over hen vertellen.

Er zijn ook speciale boeken over heksen. Dat zijn een soort handleidingen. Hoe zien heksen eruit? Wat doen ze? En hoe moet je een heks ondervragen?

De lamiis et phitonicis mulieribus, Reutlingen, 1489, Washington, Library of Congress.

Heksen zouden het weer kunnen beïnvloeden, zo wilde het volksgeloof. Op deze houtsnede uit een traktaat van rechtsgeleerde Ulrich Molitor maken twee heksen onweer. Daar hadden ze een zwarte haan en een slang voor nodig.

Lees voor

Van roddel tot brandstapel

Wie zijn de mensen die tussen 1200 en 1800 heks genoemd worden?

De meesten zijn vrouwen. Meestal zijn ze getrouwd en al wat ouder. Maar er zijn ook mannen en kinderen bij. Die zijn bijna altijd familie van een zogenaamde heks.

Niet geliefd

De zogenaamde heksen zijn meestal niet geliefd in hun dorp. Omdat ze een beetje anders zijn dan de meeste mensen. Omdat ze er anders uitzien. Of omdat ze in de buurt waren toen iemand een ongeval kreeg. Of toen iemand ziek werd, of doodging. De mensen van het dorp willen hen weg.

In de jaren 1600 zijn er veel verhalen over heksen en hun zogenaamde misdaden. Er zijn ook veel schilderijen die heksen tonen. De verhalen en de prenten zijn fantasie. Maar veel mensen geloven erin.

Rechters in het dorp

De rechtbank van het dorp voert het proces. De rechters zijn gewone mensen uit de buurt. Er is meestal niemand die hen controleert. Ze kiezen zelf hoe ze werken. En welke straffen ze geven.

Toch is niet alles toegestaan. De doodstraf mogen de rechters alleen geven, als iemand bekent. Maar vaak laat de rechtbank mensen pijn doen tot ze bekennen, zelfs al hebben ze niets gedaan.

Er zijn weinig 16e-eeuwse voorstellingen van heksen. Deze prent van Pieter Bruegel de Oude, ‘De heks van Mallegem’, is een uitzondering.
Brugge, Musea Brugge, Prentenkabinet Van Hoorebeke.

Er zijn weinig 16e-eeuwse voorstellingen van heksen. Deze prent van Pieter Bruegel de Oude, ‘De heks van Mallegem’, is een uitzondering.

Jakobus de Meerdere.
Pieter Van der Heyden, naar Pieter Brueghel de Oude, Jakobus de Meerdere ontmoet de magiër Hermogenes, 1565, Amsterdam, Rijksmuseum, RP-P-1884-A-7995.

Bruegel de Oude stond aan de wieg van de stereotiepe verbeelding van de heks. Hij maakte onder andere de schouw, de kookketel, de kat en de bezem populair als attributen.

De Antwerpse schilder Frans Francken II beeldde in deze Heksenkeuken (1610) een mooie, jonge heks af, omringd door oudere heksen.
Wenen, Kunsthistorisch Museum, 1074. © KHM-Museumsverband

De Antwerpse schilder Frans Francken II beeldde in deze Heksenkeuken (1610) een mooie, jonge heks af, omringd door oudere heksen.

William Hogarth, Credulity, Superstition and Fanaticism, 1762, Londen, British Museum.

De typische heksenhoed – een punthoed met een brede rand – is terug te vinden in kinderboeken, films zoals The Wizard of Oz en de Halloweenindustrie. De hoed deed zijn intrede op 18e-eeuwse spotprenten zoals deze van William Hogarth, gericht tegen allerlei vormen van bijgeloof.

Jeanne Panne.
Westhoek Verbeeldt, privécollectie.

Jeanne Panne werd in Nieuwpoort verbrand in 1650. De stad herdenkt haar om de drie jaar tijdens een historische en folkloristische evocatie. Tot 2000 was er jaarlijks een heksenstoet. In beeld: de heksenstoet in 1982.

Jommeke heksenjacht
Antwerpen, Standaard Uitgeverij @2023, Jef Nys.

In Jommeke, een van de meest gelezen Vlaamse stripreeksen, duiken regelmatig heksen op. Ze zijn behoorlijk karikaturaal, met een haakneus, in lompen gekleed, vliegend op een bezemsteel. Hier de cover van ‘Jommeke op heksenjacht’ (1963).

De folkloristische Heksenstoet van Beselare, deelgemeente van Zonnebeke, is opgenomen in de Inventaris Vlaanderen voor Immaterieel Cultureel Erfgoed. Meer dan 1000 figuranten, jong en oud, brengen de sprookjesheksen en tovenaressen uit de plaatselijke legendes, zoals Sefa Bubbels en Calle Bletters, tot leven. In beeld: de heksenstoet van 2019.
Beselare, Heksenstoet VZW.

De folkloristische Heksenstoet van Beselare, deelgemeente van Zonnebeke, is opgenomen in de Inventaris Vlaanderen voor Immaterieel Cultureel Erfgoed. Meer dan 1000 figuranten, jong en oud, brengen de sprookjesheksen en tovenaressen uit de plaatselijke legendes, zoals Sefa Bubbels en Calle Bletters, tot leven. In beeld: de heksenstoet van 2019.

Ontdek nog meer over dit onderwerp

Heks
Journaal

Bron: VRT archief – 12 nov 1994

Witches
Journaal

Bron: VRT archief – 4 nov 2021

Non-fictie


Monballyu Jos
De heksen en de buren. Heksenprocessen in de Lage Landen, 1598-1652

Davidsfonds, 2015. 

Triest Monika & Gils Lou
Met de duivel naar bed. Heksen in de Lage Landen

Van Halewyck, 2002. 

Vanhemelryck Fernand
Het gevecht met de duivel. Heksen in Vlaanderen

Davidsfonds, 1999. 

Fictie


De Bel Marc
Nelle, de heks van Cruysem

Manteau, 2011. (12+) 

Dieltiens Kristien
Aude

Clavis, 2005. (12+) 

Hanegreefs Luc
Heksenjong

Clavis, 2017. (12+) 

Janssen Kolet
Het duivelskind

Davidsfonds, 1991. (13+) 

Legendre Marc
De Rode Ridder. De Vloek van Malfrat

Manteau, 2013. (9+) 

Smit Susan
De heks van Limbricht

Lebowski Publishers, 2021. 

Studio Vandersteen
Suske en Wiske: Jeanne Panne (nr. 264)

Standaard Uitgeverij, 2000. 

Van De Velde Hedwig
De heks van Axel

Davidsfonds, 2003. (12+) 

Van Der Vlugt Simone
De amulet

Lemniscaat, 2010. (12+) 

Vanhoeck Roger
Heksen moeten branden: de heks van Nattenhaasdonk

Abimo, 2013. (12+) 

Radio 1
De wereld van Sofie – 13 mei 2023

Jef Verscuren (‘Comité eerherstel voor Cathelyne’) over Cathelyne Van den Bulcke.